CPU køler til Pentium4 (socket 478) 3 gHz ~
Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 25-04-06 16:03

Kan man få både i pose og sæk?

Jeg vil meget gerne have fat i en ny CPU køler.
Socket 478, Pentium4 på 3 gHz, ikke OC'd.

Den skal være stille (ikke nødvendigvis super stille) og
gerne kunne blive siddende under transport (har ikke lyst
til at skulle skille skidtet ad igen).

Er det muligt?
Er der ligefrem nogle bud?

Jeg havde kigget på Thermaltake's Big Typhoon:
http://www.thermaltake.com/coolers/4in1heatpipe/cl-p0114bigtyphoon/cl-p0114.htm

Men den er temmelig stor, og ser ud til at være tung i 'toppen'.

Hvilke faktorer kunne størrelsen betyde noget ved? Kan en køler
virkelig blive så stor at den blokerer for RAM banker, f.eks.?

Jeg ville helst gerne have en simpel og let køler der ikke larmer,
men man skal vel op i sådanne special-løsninger?

Den skal sidde på dette bundkort...:
http://www.pcworld.dk/pristjek/produkt/H012659

Passiv køling er næppe en mulighed pga. et lavt 'gennemtræk'.
Vandkøling er ikke en ønskelig mulighed.

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Hans

Dato : 25-04-06 17:20

Thomas Hejl Pilgaard wrote:

> Jeg havde kigget på Thermaltake's Big Typhoon:
> http://www.thermaltake.com/coolers/4in1heatpipe/cl-p0114bigtyphoon/cl-p0114.htm
>
> Men den er temmelig stor, og ser ud til at være tung i 'toppen'.

Det er den også, men den er trods alt boltet fast igennem bundkortet med
nogle solide beslag.

> Hvilke faktorer kunne størrelsen betyde noget ved? Kan en køler
> virkelig blive så stor at den blokerer for RAM banker, f.eks.?

Sagtens. Der er flere kølere som rent faktisk blokerer for de første
ramsokler og det tætteste PCI-X slot på flere bundkort.

> Jeg ville helst gerne have en simpel og let køler der ikke larmer,
> men man skal vel op i sådanne special-løsninger?
>
> Den skal sidde på dette bundkort...:
> http://www.pcworld.dk/pristjek/produkt/H012659

Dit bundkort er lidt atypisk da cpu-soklen er drejet 90 grader, så det
kommer lidt an på hvor meget plads der er mellem bundkortets øverste kant og
bunden af din PSU. Hvis din PSU sidder tæt på bundkortet, er jeg ikke så
sikker på der er plads til den køler du linker til da den har en 120 mm.
blæser.

En mulighed kunne være denne køler fra Asetek:

Den er dog tiltet lidt bagover som du kan se, og det er spørgsmålet om den
kan rejses op til lodret stilling, da den ellers kommer i kambolage med din
PSU, men jeg ved at andre her i gruppen har erfaringer med den, så mon ikke
vi kan få dette afklaret?

Hans