Q: Pentium 4 CPU med HT
Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 19-04-06 21:14

Konerterer lige nu en masse Motion jpeg filer til Mpeg2 med programmet:
"Smart video converter"

Det er tungt arbejde, men CPU´en belastes kun halvt

Det er klart at programmet ikke er designet til at benytte hverken dual core
eller hyper threating, men burde min CPU ikke udnyttes bedre alligevel? Hvad
er fordelen ved en HP CPU, hvis den kun udnyttes af programmer der er
skrevet til det ???

Fra : Hans

Dato : 19-04-06 21:21

Morten Bo Jensen wrote:
> [...]
> bedre alligevel? Hvad er fordelen ved en HP CPU, hvis den kun
> udnyttes af programmer der er skrevet til det ???

Tja - Sådan er det nu engang, både med HT og Dual-Core CPU'er. Du har dog
muligheden for at slå HT fra i bundkortets bios, hvilket er lidt sværere med
en Dual-Core.

Hans

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 19-04-06 21:23

Jeg troede ærlig talt at en single core CPU med HP var i stand til at
"smelte sammen", så den udnyttede hele sit potentiale til en task, hvis der
var mulighed for det !!

Fra : Hans

Dato : 19-04-06 21:32

Morten Bo Jensen wrote:
> Jeg troede ærlig talt at en single core CPU med HP var i stand til at
> "smelte sammen", så den udnyttede hele sit potentiale til en task,
> hvis der var mulighed for det !!

Det er dit OS og programmerne som administerer CPU'en, ikke omvendt. Hvis
CPU'en begyndte at "tænke selv", så ville der for alvor gå koks i systemet.

Hans

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 19-04-06 21:43

Så er jeg desværre bare i den situation, at mine AMD64 basserede maskiner er
bedre egnet til at encode video, selvom det traditionelt er Pentiums 4
CPU´ernes stærkeste side...

Lagde dog mærke til at Adobe Premiere udnyttede begge tråde, og CPU´en trak
derfor 100%

Fra : Esben

Dato : 20-04-06 00:33

"Morten Bo Jensen" <giant[AT]@post.cybercity[DOT]dk> skrev i en meddelelse
> Så er jeg desværre bare i den situation, at mine AMD64 basserede maskiner
> er bedre egnet til at encode video, selvom det traditionelt er Pentiums 4
> CPU´ernes stærkeste side...

De fleste programmer til video encoding kan vel udnytte dual core/HT.

--
Esben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-04-06 09:46

Esben wrote:
> De fleste programmer til video encoding kan vel udnytte dual core/HT.

Sjældent 100%, dualcore giver bedst mening hvis man godt kan lide
at multitaske med tunge programmer, eller bruger software der
understøtter det.. (Maya, Photoshop osv.)

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-04-06 09:44

Hans wrote:
> Tja - Sådan er det nu engang, både med HT og Dual-Core CPU'er. Du har dog
> muligheden for at slå HT fra i bundkortets bios, hvilket er lidt sværere med
> en Dual-Core.

Der ville det jo heller ikke give mening..

HT kan i visse tilfælde give dårligere ydelse, DualCore giver aldrig
dårligere ydelse.

// Hans

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 20-04-06 20:45

HVad så med spil der kun understøtter en CPU og ikke understøtter HT ???

Vil de så også kun udnyte min CPU halvt ???

Fra : Hans

Dato : 20-04-06 22:30

Morten Bo Jensen wrote:
> HVad så med spil der kun understøtter en CPU og ikke understøtter HT
> ???
> Vil de så også kun udnyte min CPU halvt ???

Nej - Inden jeg gik over på en Athlon 64 s-939 platform, havde jeg en
maskine med et Asus P4C800-E Deluxe bundkort og en P4 3.0 GHz CPU med HT, og
min oplevelse var helt klart at HT giver ikke nævneværdigt højere eller
lavere hastighed, men derimod en mere letflydende oplevelse, hvor det ikke
var et problem og starte en ny task selv om maskinen kørte en tung opgave.

I de tilfælde hvor et program kun udnytter CPU'en halvt er udelukkende den
prioritet programmet er sat til, og du vil opleve det samme hvis du disabler
HT i bios. Det har derfor intet med HT princippet at gøre.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-06 14:38

Øh... Ja, det var jo også det jeg ventede, men hvorfor skulle et program der
encoder mpeg2 være sat til lav prioritet som standard ??? Hvis du har ret,
hvor kunne jeg så evt. sætte den til at køre med mere prioritet... Er det i
taskbar eller internt i programmet