Fladskærm halvdød - HJÆLP!
Fra : Marianne

Dato : 15-04-06 16:45

Hej

Min godt 2 år gamle fladskærm (Viewsonic) har i en tid opført sig lidt
mærkeligt og nu er den helt gal!

I starten sagde den som en termokande med varm kaffe, hvor låget ikke
slutter helt tæt. Jeg troede det var højtalerne og ignorerede derfor lyden.
I går fandt jeg tilfældigvis ud af, at ledningen, som går fra skærmen til
pc'en, ikke sad ret godt i stikket, og det fjernede lyden.

Men ak - 10 minutter efter slukker skærmen uden yderligere varsel. Herefter
kan jeg kun få tændt den i 2-3 sekunder ad gangen (vha on/off knappen), men
den slukker igen med det samme.

Jeg har selvfølgelig også prøvet at tænde og slukke for selve computeren,
lade den stå i lidt tid etc. Samme resultat.

Er der noget mere, jeg kan gøre, eller er den kaput?!

mvh

Marianne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-04-06 19:30

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

>Er der noget mere, jeg kan gøre, eller er den kaput?!

Det er enten grafikkortet eller skærmen - Prøv at sætte skærmen til en
anden computer...

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-04-06 07:08

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev

> [...]
> lyden. I går fandt jeg tilfældigvis ud af, at ledningen, som går fra
> skærmen til pc'en, ikke sad ret godt i stikket, og det fjernede lyden.

Der er noget som tyder på, at din skærm har trukket jord via din computer og
dens grafikkort. Det kan skyldes switchmode strømforsyningens støjfilter.
Der kan således være flere ting galt nu, så det er noget man skal se, før
man kan sige det konkret.

Den sydende lyd, du har hørt, er højest sandsynligt to elektriske punkter,
som har stået og "svejst", altså har der stået en lille gnist imellem dem
forårsaget af strøm, så det har "gnavet" af benene eller kontakterne.

Virker skærmen på en anden computer, prøv det allerførst.

Claus

Fra : Marianne

Dato : 16-04-06 10:27

> [...]
> forårsaget af strøm, så det har "gnavet" af benene eller kontakterne.
>
> Virker skærmen på en anden computer, prøv det allerførst.

Jeg har lige prøvet skærmen på en ny computer, men resultatet var det samme:
Den tændes kun i 2-3 sekunder.

Kan jeg (selv) forsøge andet? Heldigvis har jeg en tudse-gammel skærm
stående, for jeg kan bestemt ikke undvære min computer - men ih, hvor den
fylder!

mvh
marianne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-04-06 11:12

> [...]

>Kan jeg (selv) forsøge andet? Heldigvis har jeg en tudse-gammel skærm
>stående, for jeg kan bestemt ikke undvære min computer - men ih, hvor den

Prøv lige med et andet kabel - bare for at udelukke en løs forbindelse i
VGA-kablet.

Hvis ikke det hjælper tror jeg du må i byen efter en ny fladskærm.

For med mindre du kender en tekniker der kan løse problemet for gode ord
og flaske chianti kan det ikke betale sig at sende elektronik til
reparation...

<mlr>

Fra : Marianne

Dato : 16-04-06 17:43

> Prøv lige med et andet kabel - bare for at udelukke en løs forbindelse i
> VGA-kablet.

Er prøvet - samme resultat

> Hvis ikke det hjælper tror jeg du må i byen efter en ny fladskærm.

Ja, øv! Men heldigvis er de blevet billigere. Og jeg har kig på en
widescreen

> For med mindre du kender en tekniker der kan løse problemet for gode ord
> og flaske chianti kan det ikke betale sig at sende elektronik til
> reparation...

Nej, næppe. Næste gang tror jeg nu, at jeg køber MED forsikring. Det, du
forklarede med jord - har *jeg* gjort noget forkert, eller kunne jeg have
undgået det?

mvh
Marianne

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-04-06 11:33

"Marianne" <handel@lundbak.dk> skrev

> Nej, næppe. Næste gang tror jeg nu, at jeg køber MED forsikring. Det, du
> forklarede med jord - har *jeg* gjort noget forkert, eller kunne jeg have
> undgået det?

Du har ikke gjort noget forkert, så hvis det er en psu fejl, kunne du ikke
undgå det.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-04-06 11:31

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev

> Kan jeg (selv) forsøge andet? Heldigvis har jeg en tudse-gammel skærm

Nej, der skal en prof til. Men medmindre det er en meget dyr skærm, så kan
det nok bedre betale sig at købe en ny i f.eks. Aldi. Hvis det f.eks. er
strømforsyningen til baglyset, så løber det hurtigt op.

Claus

Fra : Marianne

Dato : 17-04-06 14:34

Tusind tak for dine råd. Jeg overvinder min modvilje og begynder at kigge
mig rundt efter en ny, tæskelækker bred skærm

mvh
Marianne

Fra : CopyCat

Dato : 18-04-06 20:55

> mig rundt efter en ny, tæskelækker bred skærm

Har du nogen specifik grund til at vælge en widescreen til din computer ?

Hvis dit behov er Textbehandlig + internet , så er en skærm i alm 4:3 format
at foretrække ..

~~Frank .,

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-04-06 22:49

"Marianne" <handel@lundbak.dk> skrev

> Tusind tak for dine råd. Jeg overvinder min modvilje og begynder at kigge
> mig rundt efter en ny, tæskelækker bred skærm

www.tersgov.dk/aldipc1.jpg
www.tersgov.dk/aldipc2.jpg

Aldi har lige haft tilbud på skærme. Ring evt til aldi for at høre, hvilken
nærmeste butik, der har flere tilbage. Det er glimrende skærme og med *tre*
års garanti...

f.eks. en 19" til 2399.-

Claus