Dual og 64 bit CPUer
Fra : Rado

Dato : 10-04-06 17:03

Jeg har ikke rigtig fulgt med i CPU udviklingen på det seneste, så
derfor lige et spørgsmål:

Hvordan er det med de nye CPU med hhv. 64 bit og dual kerne - er det
to adskilte fænomener og kan man p.t. kun få processorer med enten det
ene eller det andet, eller fås de også med begge dele? Eller fås de
kun med begge dele?

Og kræver nogen af dem et specielt bundkort, RAM osv.?

Det eneste jeg ved mener at vide er at en 64 bit CPU kræver et 64 bit
OS, det er korrekt, ikke ?

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Svenne Krap

Dato : 10-04-06 16:34

Radio wrote:
> [...]
> to adskilte fænomener og kan man p.t. kun få processorer med enten det
> ene eller det andet, eller fås de også med begge dele? Eller fås de

Det er to adskilte fænomener ud fra hvad det betyder.
64 bit vs. 32 bit betyder lidt om hvor store mængder data den kan køre i
en instruktion (tænk bredde på et transportbånd ved kassen i
supermarkedet).
Dualcore betyder at der er to transportbånd.

> Og kræver nogen af dem et specielt bundkort, RAM osv.?

Ikke andet end at cpuen passer i sin sokkel. Men det gælder jo også for
alle andre CPU'er.

> Det eneste jeg ved mener at vide er at en 64 bit CPU kræver et 64 bit
> OS, det er korrekt, ikke ?

Hvis CPU'en er ren 64-bit så ja. Men både AMD's AMD64 og Intels EMT64
(som faktisk også stammer fra AMD) kan køre i 32-bit kompatibilitetsmode
- og dermed køre den software du bruger i dag.

Min egen Athlon64 (single core 64-bit cpu) kører pt. med en almindelig
(32-bit) WinXP.

Mvh

Svenne

Fra : Rado

Dato : 11-04-06 09:16

On Mon, 10 Apr 2006 17:33:54 +0200, Svenne Krap <svenne.u2005@krap.dk>
wrote:

> [...]
>en instruktion (tænk bredde på et transportbånd ved kassen i
>supermarkedet).
>Dualcore betyder at der er to transportbånd.

OK - god analogi

Men findes der CPUer både med 64 bit og dual core?

>Ikke andet end at cpuen passer i sin sokkel. Men det gælder jo også for
>alle andre CPU'er.

Dvs. der findes ingen specielle 64 bit bundkort - det er udelukkende
soklen det afhænger af?

Findes der så 32 og 64 bit CPUer med samme type sokkel?

> [...]
>- og dermed køre den software du bruger i dag.
>
>Min egen Athlon64 (single core 64-bit cpu) kører pt. med en almindelig

OK. Men den anden vej (64 bit OS på 32 bit CPU) går det vel ikke?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 11-04-06 08:49

Rado wrote:

> OK - god analogi
> Men findes der CPUer både med 64 bit og dual core?

Jo da. AMD's X2 og nogle af Opteron modellerne. Intel's Pentium D og nogle
Xeon modeller har også dual-core og kan afvikle 64-bit programmer.

[...]
> Dvs. der findes ingen specielle 64 bit bundkort - det er udelukkende
> soklen det afhænger af?

Tjae... det afhænger af CPU'en og chipsettet på bundkortet.

> Findes der så 32 og 64 bit CPUer med samme type sokkel?

Ja f.eks. Intels Celeron D til socket LGA775
http://www.intel.com/products/processor/celeron_D/index.htm

[...]
> OK. Men den anden vej (64 bit OS på 32 bit CPU) går det vel ikke?

Nej.

--
Mvh. Lars

Fra : Rado

Dato : 12-04-06 11:59

On Tue, 11 Apr 2006 09:49:10 +0200, Lars Jørgensen <no@email.invalid>
wrote:

>Jo da. AMD's X2 og nogle af Opteron modellerne. Intel's Pentium D og nogle
>Xeon modeller har også dual-core og kan afvikle 64-bit programmer.

OK

>[...]
>
>Tjae... det afhænger af CPU'en og chipsettet på bundkortet.

>Ja f.eks. Intels Celeron D til socket LGA775
>http://www.intel.com/products/processor/celeron_D/index.htm

OK - tænkte mest på om jeg kunne smide en 64 bit i et af mine
eksisterende boards, men det er socket 478 og dem ser der vist ikke ud
til at være nogen til.

Fra : Svenne Krap

Dato : 10-04-06 16:34

Fra : Svenne Krap

Dato : 11-04-06 16:17

Rado wrote:
> Jeg har ikke rigtig fulgt med i CPU udviklingen på det seneste, så
> derfor lige et spørgsmål:

Du skal også overveje, hvad du vil bruge CPU'en til. Hvis din brug
primært er spil eller andet software, der primært kører en tråd, så får
du ikke meget værdi ud af core nummer to. (Med mindre du kører flere
tunge programmer på en gang).

Dual-core cpu'erne er ca dobbelt så dyre som cpuer med en enkelt af
samme core. Mit råd, fx til en spille maskine er at købe en Athlon64
4000+ (single core med høj clockfrekvens og meget cache). Den koster ca.
2600 kroner - den tilsvarende dual-core hedder Althon64 X2 4800+ og
koster knap 5.000. (Sammenlign clock frekvens og cache mængde for at
gennemskue hvem der har en eller to af samme core).

Læg i øvrigt mærke til at cpu'ens performance index (som tallet vistnok
kaldes) kun vokser 20% i forhold til en single-core cpu!

Nå ja, jeg har i øvrigt en 4000+'er selv og den er "hurtig nok" for mig.
Og husk også, at ram-mængde, grafikkort og harddiske hastighed også har
indvirkning på din oplevelse af hastighed (hvor meget hvilke elementer
tæller er afhængigt af hvad du bruger cpu'en til).

Svenne

Fra : Rado

Dato : 12-04-06 14:48

On Tue, 11 Apr 2006 17:16:44 +0200, Svenne Krap <svenne.u2005@krap.dk>
wrote:

> [...]
>primært er spil eller andet software, der primært kører en tråd, så får
>du ikke meget værdi ud af core nummer to. (Med mindre du kører flere

Det er bl.a. tunge programmer som 3D, vektorgrafik m.m.

>Læg i øvrigt mærke til at cpu'ens performance index (som tallet vistnok
>kaldes) kun vokser 20% i forhold til en single-core cpu!

Det var ikke meget. Hvordan så med 2 single core CPUer i stedet -
giver det dobbelt performance? Eller er der de samme begrænsninger
her?

Fra : Svenne Krap

Dato : 12-04-06 14:30

Rado wrote:

> Det var ikke meget. Hvordan så med 2 single core CPUer i stedet -
> giver det dobbelt performance? Eller er der de samme begrænsninger
> her?

Forskellen mellem hastighed på to single core og en dual core cpu er
vist nok mikroskopisk.

Jeg vil mene, at hvis dine apps forstår multi-cpu håndtering og
opgaverne er fuldt paralleliserbare og alt er optimeret osv. så burde
hastigheden være 2x for en dual cpu. Det lave performance index tror jeg
er et udtryk for at meget få programmer og problemer har disse
egenskaber så man igennemsnit vinder 20%.

Men tjek evt. med leverandørerne af dit software, om de har nogen
erfaringer med flere cpu'er.

Svenne

Fra : Rado

Dato : 12-04-06 18:17

On Wed, 12 Apr 2006 15:29:30 +0200, Svenne Krap <svenne.u2005@krap.dk>
wrote:

> [...]
>er et udtryk for at meget få programmer og problemer har disse
>egenskaber så man igennemsnit vinder 20%.

OK, det giver mere mening.

>Men tjek evt. med leverandørerne af dit software, om de har nogen
>erfaringer med flere cpu'er.

Det vil jeg gøre.

Tak for svarene!