Placering af IDE-diske + konsistens-spørgs~
Fra : JS

Dato : 28-03-06 07:05

Prøver lige i denne gruppe også da drev-gruppen tilsyneladende er lettere
død
--
Jeg har 2 harddiske og 2 cd/dvd-drev.
Harddisk 1: primær master

Er det sådan de skal sidde eller er der en bedre løsning?

Jeg har et problem med at windows melder fejl på HDD2 ved opstart (tjekker
for konsistens). Efter en scandisk starter den fint op og virker perfekt.
Disken er helt ny og fejlfri og windows er nyinstalleret. Hvad kan det være?
Dårlige kabler eller lign?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-03-06 09:07

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

> [...]
>DVD-brænder: sekundær master
>CD-brænder: sekundær slave
>
>Er det sådan de skal sidde eller er der en bedre løsning?

Tidligere var rækkefølgen ret kritisk - Brænderen skulle helst sidde som
master og de optiske drev skulle være på hver sin controller...

Men den moderne hardware er klippe stabil og i dag er rækkefølgen i
reglen ligegyldig..

> [...]
>Disken er helt ny og fejlfri og windows er nyinstalleret. Hvad kan det være?

Lyder som om harddisken ikke får skrevet hele bufferen til disk inden
windows lukker ned...

Det var et hyppigt problem for år tilbage, men så kom microsoft med en
opdatering der ændrede timingen så diskene fik mere tid til at tømme
bufferne. Er din windows fuldt opdateret ??

Anyway - Du kan formentlig fjerne problemet ved at gå ind i 'Egenskaber'
for dine harddiske og fjerne fluebenet i 'Aktiver cachelagring på
disken'.

<mlr>

Fra : Mortensen

Dato : 28-03-06 10:03

> [...]
> DVD-brænder: sekundær master
> CD-brænder: sekundær slave
> Er det sådan de skal sidde eller er der en bedre løsning?

Kommer an på, hvad du bruger HDD2 til. Hvis du bruger den til at lagre data,
der skal bearbejdes (især video), sætter du den på en anden bus end
systemdrevet, altså som sekundær master.

Lars

Fra : JS

Dato : 31-03-06 11:52

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse