Seasonic S12 500W defekt?
Fra : Jesper

Dato : 26-03-06 19:42

Har installeret den idag
Og min PC er ved at smelte
Ifølge Everest er min pc pt.:

cpu: 56 grader
hardisk 1:48 grader
hardisk 2:52 grader
hardisk 3:48 grader
hardisk 4:49 grader
Mobo: 33 grader

og temp er stigende !

Jeg har ikke yderligere udluftning og jeg ved godt at det er i
underkanten kun at trække på sin psu MEN sådan har det kørt i årevis
uden disse vanvittige temperaturer. Jeg har før haft en NorthQ og en
Q-tek psu - begge på 500 W og begge, ja selv Q-tek, kunne holde min PC
kølig.

Mit bundkort er AsrockK7upgrade-880
3 seagate 160 gb ide
1 samsung 80gb sata (med xp på)
2 gb dual ddr ram

Seasonic nægter at køre med mere end ca 1835 rpm
der følger 1 x fanmonitor 3pinsstik med men det er iflg manualen ikke et
krav at den sættes til - og mit mobo har vist ikke et stik til dette
alligevel.

Er der noget jeg har overset ?
Troede jeg havde løst et problem ved at købe denne skamroste psu men pt
virker det som om jeg har fået et større..

på forhånd mange tak for svar

Jesper

--
Du skal sige røv, så griner folk. Så skal du give dem budskabet.
Og når de så er lige ved at kede sig skal du sige røv igen.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-03-06 12:38

Jesper wrote:
> Og min PC er ved at smelte
> Ifølge Everest er min pc pt.:
> cpu: 56 grader
> hardisk 1:48 grader
> hardisk 2:52 grader
> hardisk 3:48 grader
> hardisk 4:49 grader
> Mobo: 33 grader
> og temp er stigende !

Det lyder ellers ikke specielt vanvittigt...

Det er sådan en Athlon XP ik?

Jeg har flere maskiner på kontoret med Athlon XP og MP-cpuer og de
siger alle omkring 50-60c.

Harddiskene kunne måske godt være en anelse koldere, men det er ret
normale temperaturer med mindre der er luftcirkulation omkring dem.
- hvis dit kabinet har mulighed for 80mm ved diskene kan du fx. invistere
i et par papst 80mm 12db.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Jesper

Dato : 27-03-06 14:14

Hans Joergensen den 27-03-2006 13:38:

> Det lyder ellers ikke specielt vanvittigt...

Bemærk at temperaturen er stigende
Jeg bryder mig ikke om at den stiger til det niveau - så hellere lidt støj.

> Det er sådan en Athlon XP ik?

3200 barton M med en Glaciatech 3 køler på

> Jeg har flere maskiner på kontoret med Athlon XP og MP-cpuer og de
> siger alle omkring 50-60c.

Så høje temperaturer har jeg aldrig haft

> [...]
> normale temperaturer med mindre der er luftcirkulation omkring dem.
> - hvis dit kabinet har mulighed for 80mm ved diskene kan du fx. invistere

Jeg syns bare det er lidt underligt at jeg pludselig skal ud at købe den
slags efter et psu-køb til 1000 kr

mvh
Jesper

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-03-06 14:54

Jesper wrote:
> Jeg syns bare det er lidt underligt at jeg pludselig skal ud at købe den
> slags efter et psu-køb til 1000 kr

Man køber normalt en PSU med blæserstyring for at undgå at blæseren
kører ved fuldt skrald hele tiden..

Hvor meget stiger dine temperaturer til?
Og hvad var de før?

// Hans

Fra : Jesper

Dato : 27-03-06 15:08

Hans Joergensen den 27-03-2006 15:54:

> Man køber normalt en PSU med blæserstyring for at undgå at blæseren
> kører ved fuldt skrald hele tiden..

Det skal siges at fuldt skrald (1835 rpm ?) dårligt høres
- så det har dem i dk.hardware støj og htpc ret i at Seasonic gør godt

> Hvor meget stiger dine temperaturer til?
> Og hvad var de før?

Jeg pillede Seasonic ud ved:
cpu:55
hd1:54
hd2:50
hd3:51
hd4(med OS):53

Før har enheder i kabinettet aldrig været over:
cpu:48
hd1:45
hd2:42
hd3:43
hd4(med OS):44

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-03-06 15:05

Jesper wrote:
> Bemærk at temperaturen er stigende
> Jeg bryder mig ikke om at den stiger til det niveau - så hellere lidt støj.

Maxtor anbefaler max 60c
Seagate siger det samme
Samsung siger max 55c

> 3200 barton M med en Glaciatech 3 køler på

AMD siger at den kan holde til 85c på die'en.. reelt bør den jo nok
være lidt lavere, men 55c bør ikke være noget problem.

> Så høje temperaturer har jeg aldrig haft

Jeg har selv en Athlon64 X2 3800+, der ligger på ca. 65c ved fuldt load.

> Jeg syns bare det er lidt underligt at jeg pludselig skal ud at købe den
> slags efter et psu-køb til 1000 kr

Ikke specielt når PSU'en kun er designet til at holde sig selv kold
med så lidt larm som muligt.

// Hans

Fra : Jesper

Dato : 27-03-06 15:14

Hans Joergensen den 27-03-2006 16:04:

> AMD siger at den kan holde til 85c på die'en.. reelt bør den jo nok
> være lidt lavere, men 55c bør ikke være noget problem.

ok men jeg vil nu finde på en køleløsning snarest.
I mellemtiden har jeg sat q-tek psu´en i igen.

> Jeg har selv en Athlon64 X2 3800+, der ligger på ca. 65c ved fuldt load.

ja, så ville min vel antænde et eller andet hvis den blev pisket til
full load under disse omstændigheder.

> Ikke specielt når PSU'en kun er designet til at holde sig selv kold
> med så lidt larm som muligt.

Nej ok, jeg vidste ikke at en/min psu er designet til kun at holde sig
selv kold.

Men jeg må se at få gjort fixet noget køling kan jeg forstå på dig og
Glenn.

mvh
Jesper

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 27-03-06 13:17

"> cpu: 56 grader
Hvis temp på din cpu er målt ved ved max load er selv 56g i overkanten du
skal helst ligge på max 50-55g
den kan sikkert godt køre med den høje temp men du forkorter den's levetid
betydlig.
> hardisk 1:48 grader
> hardisk 2:52 grader
> hardisk 3:48 grader
> hardisk 4:49 grader
> Mobo: 33 grader
> og temp er stigende !
Så er jeg alvorlig bange for at du er ved at riste dine hard diske, du vil
sikkert opdage fejl på dine disk om et 1/2 år IDE diske må helst ikke komme
over 50g

> [...]
> vanvittige temperaturer. Jeg har før haft en NorthQ og en Q-tek psu -
> begge på 500 W og begge, ja selv Q-tek, kunne holde min PC kølig.
Og dette er i sig selv dårlig reklame for Q-tek Din PSU skal ikke køle din
CPU eller hard diske
det har du dine resterende blæser til og hvis ikke så få dem købt.

> [...]
> der følger 1 x fanmonitor 3pinsstik med men det er iflg manualen ikke et
> krav at den sættes til - og mit mobo har vist ikke et stik til dette
Jammen så køber du en omskifter til 12V direkte, det er ikke
og har aldrig været nogen god ide at belaste MB til at trække DIV Blæsere.
Jeg har selv en Seasonic 600W Her køre blæseren mellem 740-755 rpm.
Det er den bedste PSU Jeg nogen sinde har haft den trækker bare stabilt ved
50% OC.
> Er der noget jeg har overset ?
> Troede jeg havde løst et problem ved at købe denne skamroste psu men pt
> virker det som om jeg har fået et større..
Du har overset ind køb af blæser, køb dem nu før det er for sendt, den PSU
Fortjæner alt det ros den har fået og mere til, du vil især kunne mærke
forskel fra den
skod PSU Du før har haft, hvis du er til OC. Hvis du absolut vil have din
PSU's blæser til
at køre fuld speed, så skil den ad og kobel blæseren på 12V direkte så
simpel er det,
de fleste gør bare det omvendte, men måske er det løsningen på et E.V.T
Plads problem for dig. Venligst Glenn.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-03-06 13:30

Glenn Hagedorn wrote:
> [...]
> skal helst ligge på max 50-55g
> den kan sikkert godt køre med den høje temp men du forkorter den's levetid

Ja, den kommer måske helt ned på 10 år..

> Så er jeg alvorlig bange for at du er ved at riste dine hard diske, du vil
> sikkert opdage fejl på dine disk om et 1/2 år IDE diske må helst ikke komme
> over 50g

50c er lidt varmt, men man bør vel holde sig til producentens
anbefaling trods alt?

> Jammen så køber du en omskifter til 12V direkte, det er ikke
> og har aldrig været nogen god ide at belaste MB til at trække DIV Blæsere.

Hvorfor ikke?
Så længe man ikke går over hvad producenten anbefaler man trækker ud
af strømstikkene.. fx. går 2x120mm Papst (28db) ikke ud over hvad
man må trække på CASEFAN_1 på mit Asus-board.

// Hans

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 28-03-06 11:22

> Ja, den kommer måske helt ned på 10 år..
Jeg har ikke sat tal på fordi det er der ingen som kan sige med 100%.
Men høje temp er det værste du kan udsætte din PC for.

> Hvorfor ikke?
> Så længe man ikke går over hvad producenten anbefaler man trækker ud
> af strømstikkene.. fx. går 2x120mm Papst (28db) ikke ud over hvad
> man må trække på CASEFAN_1 på mit Asus-board.
Jeg går ud fra at Jesper benytter casefan 1 til cpu blæseren og vel benytte
en til PSU blæseren.
Det er velkendt at man ikke skal belaste MB med diverse Blæser M.V
Fordi de fleste ønsker at holde en lav temp på MB.
At benytte MB's stik til blæser er bare at gå om veje hvilket igen udvikler
unødige varme.
Der er mange som benytter MB's strøm stik til CPU blæser på grund af blæser
styring,
ud over dette er der ingen grund til at belaste MB yderlig med Diverse
blæser uanset
om dens wat er indefor producentens anbefalinger.

Venligst Glenn.

Fra : Hans

Dato : 28-03-06 18:39

Glenn Hagedorn wrote:
> [...]
> Men høje temp er det værste du kan udsætte din PC for.

> Jeg går ud fra at Jesper benytter casefan 1 til cpu blæseren og vel

Det 3-polede stik fra Seasonic PSU'en til bundkortets blæserudgange er kun
til at aflæse PSU-blæserens omdrejninger, intet andet.

Hans

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 28-03-06 19:47

> Det 3-polede stik fra Seasonic PSU'en til bundkortets blæserudgange er kun
> til at aflæse PSU-blæserens omdrejninger, intet andet.
Helt rigtig Hans den bruger ikke strøm.

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 28-03-06 19:43

"Glenn Hagedorn" <glennsvæk@esenet.dk> skrev:

>Det er velkendt at man ikke skal belaste MB med diverse Blæser M.V

Det er ikke velkendt for mig. Har du en kilde?

>Fordi de fleste ønsker at holde en lav temp på MB.
>At benytte MB's stik til blæser er bare at gå om veje hvilket igen udvikler
>unødige varme.

I forhold til de andre komponenter i en Pc er det et minimalt
strømforbrug et par blæsere har.
En blæser har normalt en effekt på 1-1½W.

> [...]
>blæser uanset
>om dens wat er indefor producentens anbefalinger.

Tror du ikke køleeffekten af en blæser fjerner betydelig mere varme, end
der bliver afsat, ved at koble en køler til stikket på motherboardet?
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 29-03-06 08:54

> Det er ikke velkendt for mig. Har du en kilde?
Når du benytter bund kortet til at føde diverse blæser sker der
en opvarmning af bund kortet, det bedste er at tilslutte
blæseren direkte til ens PSU men nej jeg har ingen link.

> I forhold til de andre komponenter i en Pc er det et minimalt
> strømforbrug et par blæsere har.
> En blæser har normalt en effekt på 1-1½W.
Som jeg skriver kunne Jesper skille PSUen ad og trække en direkte ledning
til den 140mm blæser som sidder i hans PSU, hvis ikke han har blads til
blæser
i kabinettet, og så er det ikke 1-1/2W men nærmere 3-5w.

> Tror du ikke køleeffekten af en blæser fjerner betydelig mere varme, end
> der bliver afsat, ved at koble en køler til stikket på motherboardet?
Med andre ord du har forstået at der sker en varme udvikling på motherbordet
du syntes bare den er ubetydlig ? Hvis det forholder sig sådan er der ved
gud mange
forskellige menninger om hvornår noget er ubetydlig eller det ikke er det.
Venligst Glenn.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-03-06 13:27

Glenn Hagedorn wrote:
> Når du benytter bund kortet til at føde diverse blæser sker der
> en opvarmning af bund kortet, det bedste er at tilslutte
> blæseren direkte til ens PSU men nej jeg har ingen link.

Det gør altså en stor forskel om bundkortet skal trække en blæser på
1-2 watt samtidlig med at det trækker et chipset og en CPU der måske
bruger 100watt til sammen?

> [...]
> blæser
> i kabinettet, og så er det ikke 1-1/2W men nærmere 3-5w.

Mine 120mm-ting er rated til 1,5watt.. blæseren i en PSU bruger
antageligvis ikke mere.

// Hans

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 29-03-06 17:03

> [...]
>gud mange
>forskellige menninger om hvornår noget er ubetydlig eller det ikke er det.

Af en eller anden grund tror jeg ikke vi kommer videre. ; - )

Jeg vil afslutte med en lille historie fra guld.dk

/
Kunde ringer, han har installeret et lille program som hedder "PC
Alert". Programmet skriver "System Overheat, poor system ventilation
might have caused the system to overheat". Den advarer om at hans
kabinet er 128 grader varmt. Han siger også at maskinen har ikke været
tændt hele dagen, og nu er klokken 15:00 og når han starter den siger
den det samme som igår. Han har netop fået maskinen tilbage fra rep
(igennem FONA) og motherboard og CPU blev skiftet på mistanke.
Jeg bad ham skrotte programmet.

Kunde: Du tror det er programmet det er galt med?
Support: Læs hånden på kabinettet! Er dit kabinet 128 grader varmt?
Kunde: N.. Nej
Support: JA!
/
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper

Dato : 27-03-06 14:24

Glenn Hagedorn den 27-03-2006 14:16:
> [...]
> skal helst ligge på max 50-55g
> den kan sikkert godt køre med den høje temp men du forkorter den's levetid

Det er uden at maskinen laver andet end at skrive et indlæg i en newsgroup

> Så er jeg alvorlig bange for at du er ved at riste dine hard diske, du vil
> sikkert opdage fejl på dine disk om et 1/2 år IDE diske må helst ikke komme
> over 50g

Ja, det er er jo det jeg er bekymret for - og så varmt har der aldrig
været i mit kabinet - før at der kom en seasonic psu i

> Og dette er i sig selv dårlig reklame for Q-tek Din PSU skal ikke køle din
> CPU eller hard diske
> det har du dine resterende blæser til og hvis ikke så få dem købt.

Jeg er ikke voldsomt hardwarekyndig men kan vi ikke blive enige om at en
psu også har den funktion at blæse en del varm luft fra kabinettet ud ?
Er de fleste psu´er inkl Seasonic ikke netop bygget til at aflaste den
køler på cpu ? - jvf. blæserudsug over cpu

> [...]
> forskel fra den
> skod PSU Du før har haft, hvis du er til OC.

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor at denne psu, som den eneste ud af i
alt 4 fabrikater, ikke kan holde mine enheder under 50 grader.
Vel at mærke i et uopvarmet rum med gennemtræk

Hvis du absolut vil have din
> [...]
> simpel er det,
> de fleste gør bare det omvendte, men måske er det løsningen på et E.V.T

Jeg havde nok forventet at udover at have fået en psu med gode
spændinger og masser af power, at i det mindste kunne ha samme
temperaturer i mit kabinet som før.

Men det mener du ikke man kan forvente af seasonic S12 500w á 1000 kr ?

mvh
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-06 17:13

Jesper wrote:

> Jeg kan bare ikke forstå hvorfor at denne psu, som den eneste ud af i
> alt 4 fabrikater, ikke kan holde mine enheder under 50 grader.
> Vel at mærke i et uopvarmet rum med gennemtræk

fordi det ikke er PSU'en opgave, smid en 120mm blæser i røven af dit
kabinet, så skal dine temps nok falde til det samme (eller bedre) end før.

> [...]
> temperaturer i mit kabinet som før.
>
> Men det mener du ikke man kan forvente af seasonic S12 500w á 1000 kr ?

du går lidt galt i byen her, det er ikke PSU'en der skal cirkulere
luften ud af kabinettet, den ideologi var kun vandtæt dengang vi alle
kunne leve med 235 watts skod PSU'er og PC'er der næsten ikke trak nogen
watt. ´That's a thing of the past.
Smid en blæser i røven af din maskine, og gerne en i fronten, det kan
gøre for under 200 kroner og du vil have det støjsvagt og dine temps vil
se noget bedre ud end før.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Jesper

Dato : 27-03-06 18:28

Claus Albæk (Kbh.) den 27-03-2006 18:12:

> [...]
> Smid en blæser i røven af din maskine, og gerne en i fronten, det kan
> gøre for under 200 kroner og du vil have det støjsvagt og dine temps vil

Javel ja, men så takker jeg for responsen og kigger lidt på blæsere mm.

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-06 18:49

Jesper wrote:

> Javel ja, men så takker jeg for responsen og kigger lidt på blæsere mm.

Et par Pabst 4120 F/GLL eller GL modellen og du er på den grønne gren.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...