rense dysser på inkjet ?
Fra : Henrik Mahler

Dato : 21-03-06 14:34

Er det muligt ? Hvordan ?

(min epson C20 UX er stoppet i rød kanal)

MVH Henrik

Fra : Henrik Mahler

Dato : 21-03-06 14:35

Har selvfølgeligt kørt rense-utility allerede

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-03-06 15:57

Hej Henrik Mahler, du skrev i dk.edb.hardware:

> Subject: rense dysser på inkjet ?
>
> Er det muligt ? Hvordan ?

Jeg plejede at fyre op under mit tekstbehandlingsprogram, taste en tre
linjer med meget store tegn (fx 72 pkt.) og printe dem ud, evt. et par
gange.

Det hjalp stort set altid.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Henrik Mahler

Dato : 21-03-06 16:04

Har prøvet, det hjælper ikke længere,
der er lige sat nu patron i med masser
af saft, men det stopper længere fremme,
kun farven "rød" er berørt, S/H er fin

Fra : Henrik Mahler

Dato : 21-03-06 16:08

I en tråd længere ned står isopropylalkohol,
men hvordan ? jeg kan kun komme til hovedet
ovenfra, kan hælde isopropylen ned i den
røde kanal og lade den stå og snurre, evt
prøve med en svag opvarmnig for at "smelte"
tilstoppelsen samtidig, bare en ide,....

Tage hele hovedet ud og lægge i isopropyl-
alkohol det vil nærmest være umuligt,....

alle råd velkommen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-03-06 18:07

Hej Henrik Mahler, du skrev i dk.edb.hardware:

> Tage hele hovedet ud og lægge i isopropyl-
> alkohol det vil nærmest være umuligt,....

Jeg tvivler også på, at det er det, nogen har anbefalet

Jeg tog i sådanne tilfælde blækpatronen ud. Dyppede en vatpind i sprit,
duppede det det mest overflødige af - så alting ikke begyndte at sejle
- og rensede forsigtigt selv "skrivefladen" på patronen.

Hvis det er en patron, der er så død, at den stort set ikke smitter af,
er den næppe værd at prøve genoplivning på.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Andersen [3650]

Dato : 21-03-06 18:13

"Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Er det muligt ? Hvordan ?
>
> (min epson C20 UX er stoppet i rød kanal)
>
> MVH Henrik

Nu ved jeg ikke hvordan patronen ser ud rent fysisk,
men jeg havde engang held med mine tilstoppede dyser
ved at stille dem på en våd serviet. Efterhånden som
farverne blev opløst, sev det ud i servietten.
Måske man kunne forfine metoden med isopropyl, i stedet
for alm vand.

Fra : Henrik Mahler

Dato : 21-03-06 19:02

Hej, patronen er saftig og ny, problemet er at
tilstopningen kommer senere, dysse sidder IKKE
i patronen men i den plastik-bund som patronen
preses ned i

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-03-06 21:18

> Hej, patronen er saftig og ny, problemet er at
> tilstopningen kommer senere, dysse sidder IKKE
> i patronen men i den plastik-bund som patronen
> preses ned i

Generelt er det således, at blækket er vandopløseligt, således at vand ofte
anbefales til at få hul med. Det anbefales bl.a. at man bruger nykogt vand.
Det råd har jeg bl.a. fået fra HP, og på Hørgrens hjemmeside står der flere
steder, at ved tilstopning kan man bruge kogt vand.(Hørgren sælger bl.a.
blæk til genopfyldning)

Kurt