Halve SDRAM
Fra : wizzy

Dato : 21-03-06 12:36

Jeg har en PC som kører med PC100 SDRAM.
Jeg ønskede at opgradere med mere RAM, men havde problemer med at
finde PC100. Derfor købte jeg PC133 i den tro, at de godt kunne køre
sammen eksisterende PC100 moduler.
Imidlertid viser de kun halv størrelse, altså 2 x 64MB i stedet for
2x128MB, som de burde være.
De kører ellers fint, men kan det passe, at de kun fungerer med halv
kapacitet???

Fra : Privat

Dato : 21-03-06 12:42

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=37&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=pc100&Direction925=2&Sorted925=&Direction30614=2&Sorted30614=&Equal20=&Equal31279=&Equal1372=&True28959=&Trueval28959=118452&Submit.x=0&Submit.y=0

--
Med Venlig Hilsen
Andersen & Sørensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-03-06 12:47

wizzy <no_spam@invalid.dk> wrote:

> [...]
>2x128MB, som de burde være.
>De kører ellers fint, men kan det passe, at de kun fungerer med halv

Om du anvender PC100 eller PC133 er et fedt - Men den slags SDRAM kommer
i to versioner, enkeltsidet og dobbeltsidet. Ældre maskiner kræver i
reglen dobbeltsidet SDRAM. Hvis de får enkelt-sidet RAM 'ser' de kun den
halve kapacitet.

Mon ikke du kan bytte din enkelt-sidede RAM til dobbelt-sidig - Desværre
er den slags noget dyrere end enkelt-sidig. Så du kommer nok til at
slippe lidt ekstra penge....

<mlr>

Fra : wizzy

Dato : 21-03-06 13:29

Tak for svar, Michael.
Var ikke klar over at det skulle hænge sådan sammen med enkelt- eller
dobbelsidet
Er du helt sikker, for jeg har et par PC100 blokke organiseret med 8
kredse på samme side, og de melder 2 x 128MB som de skal.
PC133 har kun 4 kredse på samme side.

Begge modeller er Kingston:
KVR133X64C3/128 vise 64KB. (4 kredse)
KVR100X64C2/128 vise 128KB. (8 kredse)

Hvor mon man finder oplysninger om den slags, da jeg gerne vil være
sikker og have den tekniske forklaring?

Hænger tingene sådan samme, vil jeg prøve, om jeg kan få dem byttet.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-03-06 14:50

> [...]

>Er du helt sikker, for jeg har et par PC100 blokke organiseret med 8
>kredse på samme side, og de melder 2 x 128MB som de skal.

http://www.valueram.com/datasheets/KVR133X64C3_128.pdf

Består af 4 stk 16M x 16 bits - svarende til 16M 64 bit ord

> KVR100X64C2/128 vise 128KB. (8 kredse)

http://www.valueram.com/datasheets/KVR100X64C2_128.pdf

Består af 16 stk 8M x 8 bit - svarende til 8M 128 bit ord.

Selv om alle chips sidder samlet på den ene side, fungerer den i praksis
som dobbelt-sidet SD-RAM

- - - -

Prøv at få RAM'en byttet...

<mlr>

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-03-06 15:41

wizzy wrote:
> Er du helt sikker, for jeg har et par PC100 blokke organiseret med 8
> kredse på samme side, og de melder 2 x 128MB som de skal.
> PC133 har kun 4 kredse på samme side.

Den er god nok

Jeg havde på et tidspunkt en Compaq, der også kun ville genkende enkeltsidet
som den halve størrelse - og der var ingen forskel på PC100 og PC133 hvad
det angik.

De kan også være dit bundkort, der har begrænsninger for hvor store blokke,
der kan puttes i hvert slot.

Jan

Fra : wizzy

Dato : 21-03-06 18:27

Takker mange gange for jeres indsats, I har været inde på noget af det
rigtige.

Men læs en gang her, hvad jeg fik af vide fra Kingston support.

Årsagen til at kun den halve kapaciter kan bruges skyldes, at PC133
modulernes kapacitet er for høj for bundkortets hukommelseskontroller,
som kun kan læse op til 128Mbit! Derfor er det kun de laveste 64MB af
de 128MB, som kan læses.

KVR133X64C3/128
er organiseret som 32M x 8 = 256Mbit, dvs. 4 IC a 32MB = 128MB.

KVR100X64C2/128
er organiseret som 16M x 8 = 128Mbit, dvs. 8 IC a 16MB = 128MB.

Så der må IKKE være mindre end 8 IC-kredse for en 128MB blok. Visse
PC100 RAM har 16 IC-kredse for 128MB, hvilket også ville være OK.
Om de er placeret på een eller to sider, er uden årsag, bare den
enkelte RAM-kapacitet ikke er for høj, altså max. 128Mbit.

Bundkortet er et FIC CP31-AG, som umiddelbart kun tillader op til
256MB pr. modul i 2 moduler i følge dokumentationen, - men faktisk er
der 3 rækker!??

Jeg har fået lov til at returnere klodserne, men om jeg kan få de
rigtige, ved jeg ikke endnu.

Mange hilsner,
wizzy.

Fra : TGSC

Dato : 22-03-06 09:55

Der kan være forskellige versioner; billedet her viser 2 rækker :
http://www.fic.com.tw/product/motherboard/1stmainboard_detail.aspx?type=legacy&model_id=56
Nogle gange har chipsættet problemer med at få den tredje ramstang
til at køre stabilt.

Hvis dine oprindelige 128MB-moduler kun har chips på den ene side,
mener jeg at bundkortet godt kan køre to styk dobbeltsidede
256MB-moduler, så du får 512MB ialt. Måske endda en tredje også.
Hvis du bor i København kan du komme forbi mig, så kan vi finde frem
til den bedste løsning.

Om det er PC100 eller PC133 kommer sig ikke så nøje, det der betyder
noget er om BIOS kræver SPD-indstillinger for den hastighed den skal
køre på, og om ramstangen har disse SPD-tal for latens ved den
hastighed. VIA-bundkort stiller som regel ingen krav, medmindre det er
en mærkevare-PC (Compaq, IBM m.fl)

Fra : wizzy

Dato : 22-03-06 17:46

Tak for svar.
Din visning med 2 rækker er korrekt, jeg kom til at sige 3, men det
var en anden PC, som har 3 rækker, og som også kører med 2 x PC100 a
128MB. Jeg har skiftet RAM mellem de to maskiner, for at en
forklaring.

Måske har du ret mht. SPD-tallene, disse ting ved jeg intet om.
Den forklaring, jeg fik fra Kingston synes da meget sandsynligt, da
jeg kunne køre med PC100/128MB med 8 kredse (128Mbit), men ikke
PC133/128 med 4 kredse (256Mbit).
Fra starten regnede jeg da også med, at jeg kunne anvende PC133 i
maskinen til 100MHz, - men den gik ikke.

Landet ligger sådan, at PC'en (Siemens Xpert, 500MHz) er lige lovlig
gammel, hvorfor jeg ikke ønsker at ofre alt for mange RAM-penge. Der
sad 2 x 32MB blokke, som var for lidt, da jeg opgraderede til XP.
Så købte jeg et par billige 128MB PC133, som desværre kun viste halv
størrelse, altså 128MB.

Selv mener jeg den bedste løsning ville være 2 x PC100/128 (med mindst
8 IC-kredse) til en beskeden pris, helst under 250 kr i alt.
Gad vide, om man kan finde nogle brugte?

Fra : TGSC

Dato : 22-03-06 23:29

Hej Wizzy,
send mig en mail, så kan du få 1x128MB+1x256=384MB PC100 der passer
til 250kr+pp, med returret.

Fra : wizzy

Dato : 24-03-06 12:17

Forsøgte at maile, lykkedes ikke.