Ny strømforsyning i stedet for Chieftec HP~
Fra : Hansen

Dato : 18-03-06 14:48

Hejsa

Min (larmende) Chieftec HPC-360-202 (360W) er netop stået af, hvilket jo er
en god anledning til at købe en ny stille en. Men så er spørgsmålet hvilken
en. Jeg kan forstå at Seasonic er toppen pt, men har de en model jeg kan
proppe i pc'en i stedet for min chieftec? Min nuværende har udblæsning
"bagtil" mens det ser ud til at Seasonic har i toppen?
Har det nogen betydning eller bliver jeg nødt til at vælge en anden
strømforsyning? Og hvilken en skal det i så fald være?

/Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-06 15:46

En strømforsyning fra Chill, vil være et godt valg hvis man vil have noget
som ikke støjer. Jeg har flere gange brugt dem i computere som skulle være
meget støjsvage, og de siger så at sige ingenting. Læs mere på
http://www.chill-innovation.com

Med venlig hilsen

Martin Brødløs
Computer Mester
Nyvænget 5
7400 Herning
www.computermester.dk
martin(a)computermester.dk
tlf. 41 61 43 00 man - fre kl. 16.00 - 19.00

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-06 19:28

Hansen wrote:
> [...]
> Har det nogen betydning eller bliver jeg nødt til at vælge en anden
> strømforsyning? Og hvilken en skal det i så fald være?

SeaSonic tager luft ind i bunden og blæser ud bagtil. så den vil sagtens
kunne tage over for din Chieftec PSU. så svaret er nej, det har ingen
betydning, køb du bare en S12'er.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hansen

Dato : 20-03-06 13:15

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> wrote in message
> SeaSonic tager luft ind i bunden og blæser ud bagtil. så den vil sagtens
> kunne tage over for din Chieftec PSU. så svaret er nej, det har ingen
> betydning, køb du bare en S12'er.

Spørgsmålet er så om det er totalt overkill - jeg har kigget på shg's egen
strømforsyning på 400 W
(http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=820138) men der er to
spørgsmål i den henseende.
1) Nu skriver de godt nok 17 db, men det er vist meget forskelligt hvad det
betyder efterhånden (forskellige målemetoder). Er den stille sammenlignet
med chieftec'en? (Er der nogen der har prøvet?)
2) Har det nogen stor betydningen om en PSU er strømbesparende eller ej - er
det noget man kan se på regningen i den sidste ende? (Min computer står tit
bare tændt uden at lave det store)

/Hansen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-03-06 16:11

Hansen wrote:
> [...]
> stille
> sammenlignet med chieftec'en? (Er der nogen der har prøvet?)

Nu har jeg ikke prøvet Chieftec men har SHG's i en PC - og den er
helt ok - ganske støjsvag og billig

Men Seasonic S12 bliver normalt omtalt som den mest støjsvage her
i gruppen.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-06 18:06

Hansen wrote:

> [...]
> betyder efterhånden (forskellige målemetoder). Er den stille sammenlignet
> med chieftec'en? (Er der nogen der har prøvet?)

Jeg har ikke prøvet SHG's egen psu, men har prøvet ret så mange andre
også dem der skriver 'lydløs' og ingen af dem kommer i nærheden af
S12'eren hvad det angår.

> 2) Har det nogen stor betydningen om en PSU er strømbesparende eller ej - er
> det noget man kan se på regningen i den sidste ende? (Min computer står tit
> bare tændt uden at lave det store)

ja altså, hvis SHG'en er 50% effektiv så vil du have en forskel fra
SeaSonic'en på ca. 30%... mao, det vil koste dig rundt regnet 30% mere
om året at have din PC tændt med SHG psu'en i.

hvis du mener det med at du lige så stille vil hælde kvalitets
komponenter i din pc, så er PSU'en et af de værste steder at spare imho.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Brian Olesen

Dato : 22-03-06 01:06

Hej

> 2) Har det nogen stor betydningen om en PSU er strømbesparende eller ej -
> er det noget man kan se på regningen i den sidste ende? (Min computer står
> tit bare tændt uden at lave det store)

Min tidligere bankmand påstår, at det koster 1500 kr. at have en pc kørende
24 / 7 sådan i runde tal, så hvis der findes nogle, som ikke spilder en
masse strøm på at lave varme, så skulle det ikke være umuligt at hente noget
der.

Mvh. Brian