Hvad kan være problemet?
Fra : Jan A.

Dato : 17-03-06 18:45

For snart 3 uger siden røg min PSU med et (mindre) knald - Gik jeg i
hvert fald ud fra at det var.

Afleverede PC'en til en forhandler (ikke en af de store kæder) for;
- dels at checke om det nu også var PSU'en der var røget
- også at checke om der skulle være gået en "fejlstrøm" igennem
systemet, således at andre dele måske kunne være blevet beskadiget.

Han konstaterede at det var strømforsyningen, så han indsatte en ny.
Samtidigt rensede han i kabinettet, flyttede lidt om på mine diverse
drev (CD, DVD, 2 x HD) og fik gjort lidt orden på ledningerne.

Da jeg hentede PC'en igen fortale han mig, at den genstartede hele
tiden, så jeg skulle geninstallere windows (XP Pro).
Samtidigt fortalte han, at en enkelt komponent på bundkortet så lidt
"fejlagtigt" ud, så det var noget jeg skulle være opmærksom på - Men jo
åbenbart ikke noget han mente der allerede var en fejl på en måde så jeg
burde udskifte bundkortet.

Da jeg kommer hjem prøver jeg først at nøjes med at reparere windows,
men det går ikke, systemet genstarter hele tiden.
Jeg får en Blue Screen of Death med en MASCHINE_CHECK_EXCEPTION og så
noget med "*** STOP: ..." osv. - Ikke noget der kan bruges til særligt
meget.

Ergo vil jeg så geninstallere windows.
Det går bare ikke, for på det tidspunkt hvor windows checker HD'en
fortæller installationen mig, at HD'en er beskadiget på en måde der ikke
kan repareres, og derfor får jeg kun muligheden for at stoppe med
installationen.

Kan så lige sige, at på det tidspunkt har jeg faktisk været i stand til
at installere min gamle Win ME på HD'en og også den der hedder PCLinuxOS
p92.
Jeg kan også køre en Ubuntu 5.10 LiveCD på systemet samt ovenstående
PCLOS, der er en installérbar LiveCD.
Til gengæld kunne jeg ikke kunne SimpleMEPIS 3.4-3 RC4/RC2 LiveCD,
heller ikke en lidt ældre SimpelMEPIS LiveCD samt SLAX 5.0.5 LiveCD - De
"frøs" alle meget kort tid efter opstart.

Nå, jeg køber så en ny HD, får den sat i og glæder mig til at få gang i
systemet så.
Nu er der heller ikke noget problem mht. hvorvidt windows XP overhovedet
vil installeres på HD'en, den accepterer HD'en og fortsætter med
installationen.
Men allerede før installationen er færdig, får jeg igen en BSoD af
nøjagtig samme type som før

Ergo må jeg altså konstatere, at der også er noget andet hardware den er
gal med, at det ikke kun var min gamle HD - Som den jo altså var gal
med, i hvert fald hvis man i den forbindelse kan stole på windows xp
pro's installationsprogram

Og med hensyn til de også ovenfor nævnte linux distributioner, så gør
det samme sig gældende nu som med den gamle HD.

Har så prøvet at fjerne min sekundære HD samt mit DVD drev, men uden
noget andet resultat.
Det eneste jeg kan fjerne som jeg ikke har fjernet, det er mit lydkort
(Soundblaster 5.1).
Kan jo ikke fjerne mit grafikkort (Galaxy GeForce 6600GT 128Mb AGP - der
er ikke grafik i bundkortet) eller mit CD drev, dem skal jeg jo bruge.
Har haft MemTest til at checke mine ram-blokke (2 x 512Mb Kingston
Value) og de skulle altså være okay - Kørte igennem 17 gange uden at
finde fejl.

Så nu er spørgsmålet for mig, hvilken hardware del den så kan være gal med?
Hvis jeg skal købe hver enkelt del for måske at konstatere at der ikke
er noget problem med lige netop den, så ville jeg jo næsten lige så godt
kunne købe en ny PC efterhånden.

Er der noget som helst i hele min lange tekst, hvad jeg kan bruge og
ikke-bruge af f.eks. linux LiveCD'er, der kan give et hint henimod
hvilken hardware del det evt. kan være der har et problem - Eller måske
fortælle hvilken hardware del der sansynligvis IKKE har et problem?
Mit grafikkort? Mit bundkort? Min CPU? Mit lydkort? Mit CD drev?

Håber der er nogen der kan hjælpe, for det er godt nok frustrerende
efterhånden.

Fra : Nicolai

Dato : 17-03-06 13:12

"Jan A." <akkerdk@gmail.com> wrote in message

> Håber der er nogen der kan hjælpe, for det er godt nok frustrerende
> efterhånden.

Jeg havde forsøgt at teste mit hardware på en anden maskine, for at finde ud
af om det var bundkortet.

Nicolai

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 17-03-06 17:52

"Jan A." <akkerdk@gmail.com> skrev i en meddelelse news:36415$441a9312$3e3d8433$31432@news.arrownet.dk...
> [...]
> Mit grafikkort? Mit bundkort? Min CPU? Mit lydkort? Mit CD drev?
>
> Håber der er nogen der kan hjælpe, for det er godt nok frustrerende efterhånden.

Du kunne prøve om det var din primære IDE kanal der var stået af
og montere dit harddisk til styresystem på den sekundære f.eks.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-03-06 22:59

Jan A. wrote:

> [...]
> problem? Mit grafikkort? Mit bundkort? Min CPU? Mit lydkort? Mit CD drev?
>
> Håber der er nogen der kan hjælpe, for det er godt nok frustrerende

Det kan også være dine ram der er defekt efter det knald med
strømforsyningen. Mener bestemt at der på Ubuntu cd'en er en memtest.

Eller hvad med, at din hardwarepusher har ret at det er bundkortet der
er svedet af?

mvh
Henning