Raid 0 ...nogen fordel i det ?
Fra : CC

Dato : 14-03-06 20:41

Hvad er der at hente i hastighed i at køre med 2 hdd i raid 0 ???

Havde tænkt mig at købe en hdd mere og så få spil og programmer til at åbne
hurtigere ...

Amd 3700+
Geforce 7800 gt inno3d
Corsair 1 gb 1024-3200
Asus a8n sli-premium
Maxtor 160 gb S-ata 300
Audigy 2 zs

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-06 23:30

"CC" <clauschristiansen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er der at hente i hastighed i at køre med 2 hdd i raid 0 ???

Jeg kører raid0 med 2 sata2 diske - og det er hurtigere end det scsi160 jeg
havde før.

Jeg kan i windows overfører 2 Gb data fra en 3. sata1 disk til raid på 25
sec.

Det er hurtigt.

Hilsen Palle

Fra : Esben

Dato : 15-03-06 01:28

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg havde før.
>
> Jeg kan i windows overfører 2 Gb data fra en 3. sata1 disk til raid på 25

Ja, en 74GB Raptor har en gennemsnitlig læsehastighed på omkring 65MB/s - så
spørgsmålet her er vel hvordan et raid0 array gør læsning fra en separat
SATA-disk hurtigere.

--
Esben

Fra : Esben

Dato : 15-03-06 01:34

"CC" <clauschristiansen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er der at hente i hastighed i at køre med 2 hdd i raid 0 ???

Det ser fint ud i syntetiske benchmark, men i praksis er
hastighedsforbedringen er meget begrænset eller ikke-eksisterende med de
formål du nævner. Du skal arbejde meget med store filer (fx videoredigering)
for at fordelene opvejer ulemperne.

Se evt. denne test:
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2101&p=11

--
Esben

Fra : CC

Dato : 15-03-06 20:30

Hmm Øv ...havde ellers købt et bundkort med raid for at køre hurtigere .....
hvad så med S-ATA ...det er måske heller ikke noget at råbe hurra for ???
ER da surt ..så kunne man jo bare have haft holdt sine gamle Ide ATA 133 hdd

Hvad skal jeg så opgradere for at spil mm køre perfekt .... ikke fordi jeg
kan klage mine spil og programmer køre da fino men indimellem kan man mærke
en anelse hakken i spil ... er det bare sådan med pc og er jeg for kritisk
.... mener bare en xbox eller anden konsol hakker da ikke sådan i spil ..her
køre det som regel helt flydende uden nogen loads midt i spillet med mindre
spillet skifter bane ...

Fatter bare ikke en maskine til 10 k ikke kan køre mere perfekt end en
spilledåse til en brøkdel af det beløb ..

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 16-03-06 05:57

> [...]
> spillet med mindre spillet skifter bane ...
>
> Fatter bare ikke en maskine til 10 k ikke kan køre mere perfekt end en

Hvis man har lov at gå ud fra at det er en XP platform du opererer på, er
der rigeligt med muligheder for at tweake den til at køre dine spil som et
smurt lyn.. Og jeg mener altså inside XP. Ikke noget med at install. alt
muligt bras som PÅSTÅS at kunne frigøre flere kræfter...

Men det har du måske allerede gjort?? Ellers lad lige høre fra dig. Jeg kan
godt give dig et par gode fif til hvad du kan gøre med den config du har
der...

/ Michael...

Fra : Morten

Dato : 16-03-06 09:41

"Michael Korsgaard" <michael@rejsemontoer.dk> skrev i en meddelelse

Jeg kan godt give dig et par gode fif til hvad du kan gøre med den config
du har
> der...
>
> / Michael...

Hej Michael
Jeg kunne godt tænke mig at høre om de fif du har i tankerne.

Jeg kører med følgende:
Windows XP Mediecenter Edition 2005 UK
P4 EE HT DUAL CORE 3.2Ghz
2 x nVidia 7800GTX SLI
2GB DDR2 RAM
500 GB Hitachi disk 16MB cache
Har mulighed for SATA-RAID 0 - 1 - 0+1 - 5

BG

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 16-03-06 21:40

"Morten" <nogen@etellerandet.com> skrev i en meddelelse

Smid mig en mail, og jeg sender dig samme forbrugsvildledning på tweak på
den bløde måde inside xp...

Jeg ved bare ikke hvorvidt det funker i den mediacenter der!??

/ Michael...