Centrino, system eller processor ?
Fra : Manse

Dato : 14-03-06 15:43

Hej

Kan nogle forklare mig om dette udsagn her er rigtigt, klippet og klistret
fra en annonce på Zitech's hjemmeside.

citat:
Hvis en bærbar skal kunne bære betegnelsen "Centrino" skal 3 betingelser
være opfyldt: Der skal være installeret et Pentium M processor, et Intel
trådløst netkort, og et Intel 855 chipset.

Man skal idag ikke længere fokusere så meget på høje tal ved processorens
clockhastigheden i forbindelse med ydelse, da en Centrino-baseret bærbar kan
faktisk være langt kraftigere end mange ikke-Centrino bærbare hvor
processoren kører med en højere clockhastighed. Den installerede Pentium M
processor har desuden hele 2 Megabytes Level 2 cache.
citat slut.

Jeg troede at centrino var en processor betegnelse. Kan nogen bekræfte dette
udsagn ?
Jeg går ud fra at Pentium M = Pentium Mobile..!?

Mvh.
Manse

Fra : Ole Laursen

Dato : 14-03-06 16:07

"Manse" <cbjn@FJERNofir.dk> writes:

> Jeg troede at centrino var en processor betegnelse. Kan nogen bekræfte dette
> udsagn ?

Den er go' nok. Se f.eks. her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Centrino

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Søren Nielsen

Dato : 14-03-06 17:27

Manse wrote:
> Hej
>
> Kan nogle forklare mig om dette udsagn her er rigtigt, klippet og
> klistret fra en annonce på Zitech's hjemmeside.

Det er skam rigtigt nok.

Søren

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-03-06 21:46

> Jeg troede at centrino var en processor betegnelse. Kan nogen
> bekræfte dette udsagn ?

Det er der mange der tror, men det er ikke tilfældet. Som Zitech rigtigtnok
skriver, så er det et paraplynavn der dækker over tre ting der skal være
opfyldt.

> Jeg går ud fra at Pentium M = Pentium Mobile..!?

Den hedder nu bare Pentium M, som du også kan se her:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=35&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=275&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal31280=178681&Direction11=2&Sorted11=&Submit.x=13&Submit.y=5&Equal7=&Direction969=2&Sorted969=&Direction162=2&Sorted162=

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Esben

Dato : 15-03-06 01:38

"Manse" <cbjn@FJERNofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg troede at centrino var en processor betegnelse. Kan nogen bekræfte
> dette
> udsagn ?

Det er korrekt, omend ikke kun, men også nyere versioner af chipsettet
(915PM og 945PM) også kvalificerer til Centrino-brandet.

--
Esben