beregning af hvor mange watt computeren br~
Fra : Gjug@

Dato : 13-03-06 18:02

Hej

Hvor kan jeg online eller gennem et program beregne hvor mange watt min
computer bruger?

Mit system er som følgende:

ECS K7SOM+ v5.2A
AMD Athlon XP 1800+ (1.53 ghz)
2 x 512 DDR Kingston Value RAM
IDE 133 Maxtor HDD 250 GB
LiteOn DVD+RW

Mvh
Gjug@

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 13-03-06 18:15

"Gjug@" <gjuga @ mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvor kan jeg online eller gennem et program beregne hvor mange watt min
> computer bruger?

Kontakt din el-leverandør. De har næsten stensikkert en lille måler du kan
låne. Den sættes i stikkontakten og så stikket til din hardware oveni den.
Herefter kan du direkte aflæse forbruget i watt på et lille display.

/ Michael...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-03-06 18:18

Gjug@ wrote:
> Hvor kan jeg online eller gennem et program beregne hvor mange watt
> min computer bruger?

Det kan du ikke, da alt ikke kører hele tiden og den derfor ikke bruger lige
meget strøm hele tiden..

Lån en strøm-måler hos dit el-selskab og sæt på og mål i f.x. et døgn eller
en uge og regn de gennemsnitlige forbrug ud.

Jan

Fra : Gjug@

Dato : 13-03-06 19:11

> [...]
>
> Lån en strøm-måler hos dit el-selskab og sæt på og mål i f.x. et døgn
> eller en uge og regn de gennemsnitlige forbrug ud.

Det jeg sådan set havde håbet lidt på var og se en beregning hvor man kunne
taste ind hvilket hardware man havde og den så regnede antal watt netop det
system max vil kræve. Altså kunne jeg også finde ud af den vej, hvad der
egentlig kræves af strømforsyning.

Fra : Nicolai

Dato : 14-03-06 01:18

"Gjug@" <gjuga @ mailme.dk> wrote in message

> [...]
> netop det system max vil kræve. Altså kunne jeg også finde ud af den vej,
> hvad der egentlig kræves af strømforsyning.

Der er vist kun den hårde vej, og det er at gennemlæse alle
produktspecifikationerne over de aktuelle enheder og så regne sammen. Det er
vel også derfor, at man med en PSU tager en som er rigelig stor, så man er
sikker.

Nicolai

Fra : Ole Laursen

Dato : 14-03-06 13:16

"Gjug@" <gjuga @ mailme.dk> writes:

> [...]
> system max vil kræve. Altså kunne jeg også finde ud af den vej, hvad der

Jeg tror heller ikke der er nem måde. Der er en test her man kan bruge
som rettesnor:

http://www.silentpcreview.com/article28-page4.html

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Karsten Andersen

Dato : 13-03-06 19:15

Mon, 13 Mar 2006 18:01:38 +0100, skrev Gjug@, på 19 linier, i
> [...]

>Hej
>
>Hvor kan jeg online eller gennem et program beregne hvor mange watt min

Sikkert mellem 80 og 160W der udover kommer alt andet såsom skærm
printer osv.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : JCE

Dato : 13-03-06 20:00

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> wrote in message
> [...]
> <4415a56a$0$188$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, :
>

> Sikkert mellem 80 og 160W der udover kommer alt andet såsom skærm

hehe.. du skul da vidst være politikker det svare lidt til at sige at
skatten vil falde med mellem 0,5 og 25 % men jeg vil dog gi dig ret... det
ligger derimellem.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-03-06 08:05

Mon, 13 Mar 2006 19:59:53 +0100, skrev "JCE"
<dsl202901@forkort"veryimportentperson".cybercity.dk>, på 20 linier, i
<4415c12a$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, :

> [...]
>
>hehe.. du skul da vidst være politikker det svare lidt til at sige at
>skatten vil falde med mellem 0,5 og 25 % men jeg vil dog gi dig ret... det

Ja min egen ligger på idle på 90W og med belastning på 170W
dertil kommer skærmen og diverse småting.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-03-06 16:41

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev

> Sikkert mellem 80 og 160W der udover kommer alt andet såsom skærm
> printer osv.

Min server IBM P3 533 2 gb ram, to netkort, usb 2.0 kort samt to diske
bruger for kr 44,- pr måned. Ingen cd eller diskette. Det er ca 40 watt.

Til spørgeren:
Som andre foreslår, så brug en elmåler. Den anden måden er umulig, fordi der
er så mange ukendte og teoretiske faktorer.

Claus

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-03-06 09:48

"Gjug@" <gjuga @ mailme.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hvor kan jeg online eller gennem et program beregne hvor mange watt min
> computer bruger?

http://www.jscustompcs.com/power_supply/

Er dog vist ikke helt uptodate med de sidste nye grafikkort mm.

Bjarne K.