Q til konfirmand-pc
Fra : Michael Korsgaard

Dato : 13-03-06 06:08

Hej i gruppen..

Jeg har fået stillet til opgave at bygge en pc til en af mine venner. Hans
knægt skal konfirmeres her til maj. Det er dog noget siden jeg har rodet med
den slags, så gode råd og tips modtages kærligt. Jeg må bruge 5000,- måske
lidt mere.

Nøgleordene er performance og lir..

Jeg leger lidt med tanken om 2 store diske på en raid 0 config. En
monster-cpu og min. 1gb ram. Evt. kunne man nøjes med et alm. cd-rom drev
til at starte med for at bruge pengene til andet guf, og så udbygge den
senere med dvd-drev brænder osv. Der er kun et krav. Det hele skal pakkes
ind i et pornokabinet. Et af den slags med neonlys eller lign.

Ting som skrærm, tastatur, mus, højtalere osv. får han i gave af andre i
familien, så det er kun selve uhyret der skal bruges penge på.

Hvad gør jeg.??... Får han i det hele taget noget ud af den raid 0??

/ Michael...

Fra : OliMic

Dato : 13-03-06 06:54

Evt. kunne man nøjes med et alm. cd-rom drev
> til at starte med for at bruge pengene til andet guf, og så udbygge den
> senere med dvd-drev brænder osv.

En DVD-brænder koster det samme som en CD-brænder. Ca. kr. 400.-

Fra : Henning

Dato : 13-03-06 11:09

On Mon, 13 Mar 2006 06:07:35 +0100, "Michael Korsgaard"
<michael@rejsemontoer.dk> wrote:

> [...]
>den slags, så gode råd og tips modtages kærligt. Jeg må bruge 5000,- måske
Køb ham en færdigsamlet pc, det kan ikke svare sig at bygge selv. Sw
alene koster mere end 1.000,-. Eller havde du tænkt dig at give
"stjålet" sw i gave?
www.dell.dk - her få du efterhånden rigtig meget for 5.000,-.

> [...]
>familien, så det er kun selve uhyret der skal bruges penge på.
>
>Hvad gør jeg.??... Får han i det hele taget noget ud af den raid 0??

Dobbelt så stor sandsynlighed for at miste alle data!

Fra : Ricko.

Dato : 13-03-06 16:45

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Køb ham en færdigsamlet pc, det kan ikke svare sig at bygge selv. Sw
> alene koster mere end 1.000,-. Eller havde du tænkt dig at give
> "stjålet" sw i gave?

Mon ikke der ligger noget lysky software i den allerede efter nogle timer
alligevel.Kender sku overhovedet ingen der ikke har et eller andet
efterhånden, så de har ingen skrupler med div mp3 og andet . Så køb en du
mener det der kan holde til penge pungen med en xp Home og lad ham om
resten.

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 13-03-06 18:04

"Ricko." <Ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Nej, har hans far lovligt..

Men jeg er selv nået frem til nogenlunde følgende.

AMD athlon 64 3500+ venice soc. 939
Antec super lanbov aluminium lan party kabinet
Asus A8N-E nForce4 S939 bundbrædt
Chill Innovation 450w ATX2.2 strømforsyning
Club 3D Geforce PCI-E 6600GT 128mb grafik
Corsair 1GB DDR pc3200 400mhz ram
Liteon DVD-ROM 16x48xcd bulk
NEC ND-3551 DVD+RW Dual
Samsung SP 200 GB SP2004C 7200, SATA 2

Det kan jeg have hjemme til lige godt 6200,- hvilket så godt nok er i
overkanten af hvad jeg må bruge, men jeg kan næsten ikke se hvor jeg skal
barbere for at få prisen ned, når nu det skal være en porno-game pc

Hvad mener i om den config, når det er game?? Er der noget jeg overser? Kan
en lign. bestykning købes færdig til samme eller færre penge??

/ Michael...

Fra : Thomas Hansen

Dato : 13-03-06 22:11

On Mon, 13 Mar 2006 18:03:59 +0100, Michael Korsgaard
> [...]

> barbere for at få prisen ned, når nu det skal være en porno-game pc
>
> Hvad mener i om den config, når det er game?? Er der noget jeg overser?
Jeg syntes der mangler et lydkort og nogle gode hovedtelefoner.

> Kan
> en lign. bestykning købes færdig til samme eller færre penge??
Det ser godt ud. Den vil han blive glad for. Og den kan let opgraderes
senere. Du får nok ikke noget som er bedre til prisen. IMO kan du dog godt
spare dvd rom drevet, du kan sagtens bruge brænderen til at læse fra. Og
du kan alligevel ikke kopiere dvder direkte over hvis ikke du bruger de
MEGET dyre duallayer skiver.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 13-03-06 22:56

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
news.s6degs1muxvtjp@sprinter...
> [...]
> spare dvd rom drevet, du kan sagtens bruge brænderen til at læse fra. Og
> du kan alligevel ikke kopiere dvder direkte over hvis ikke du bruger de

Ja, jeg lurede også på at droppe det ene drev. Kan man altid kaste i..
Er lyden onboard ikke udmærket??

/ Michael...

Fra : Thomas Hansen

Dato : 14-03-06 09:30

On Mon, 13 Mar 2006 22:56:13 +0100, Michael Korsgaard
> [...]

> news.s6degs1muxvtjp@sprinter...
>
> Ja, jeg lurede også på at droppe det ene drev. Kan man altid kaste i..

Det kan bruges, men du får bedre lyd og bedre yddelse med et rigtigt
lydkort.
Og selv et billigt kort er bedre end onboard kortet.
F.eks.
Prøv at kik i stoej gruppen der er mange som har problemer med
forstyrelser med deres onboard kort.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Nicolai

Dato : 14-03-06 14:08

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote in message
news.s6d9vzjtuxvtjp@sprinter...

> [...]
> F.eks.
> Prøv at kik i stoej gruppen der er mange som har problemer med

Hvis jeg havde stået med Michaels opgave, og allerede var gået over pris, så
ville det være lydkortet jeg sparede væk. Hvis knægten senere vil have noget
mere ud af lyden, kan han jo altid installere det uden de store problemer.

> /Thomas
> --
> "jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Mange kvinder som kunne lære af den sætning. ;)

Nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 14-03-06 01:25

"Michael Korsgaard" <michael@rejsemontoer.dk> wrote in message

> [...]
> overkanten af hvad jeg må bruge, men jeg kan næsten ikke se hvor jeg skal
> barbere for at få prisen ned, når nu det skal være en porno-game pc

Det var også min tanke, da du sagde "monster-pc" og "5000 kr". Det hænger
nemlig ikke helt sammen.

> Hvad mener i om den config, når det er game?? Er der noget jeg overser?
> Kan en lign. bestykning købes færdig til samme eller færre penge??

Nej, men mon ikke at grafikkortet er en dårlig investering, set i lyset af
en monster-pc/game-pc? Det er trods alt ved at være noget gammelt. Hvad
angår lyden, kan han jo altid opgradere hvis ikke han er tilfreds.

Og så det med liteon drevet, som andre skriver, kan undværes selvom det ikke
er den dyreste post.

> / Michael...

Nicolai

Fra : Thomas Hansen

Dato : 13-03-06 12:08

> [...]

> familien, så det er kun selve uhyret der skal bruges penge på.
>
> Hvad gør jeg.??... Får han i det hele taget noget ud af den raid 0??

Du får ikke meget monster for 5k, du kan bygge en fin internet og arbejds
maskine til den pris. Men 5000 er meget lidt hvis den også skal kunne
spille. Jeg går ud fra at han selvfølgeligt gerne vil spille på maskinen,
og det koster. Hvis han "kun" har 5000 så køb en Xbox i stedet, så får han
meget mere for pengene.

Der er ikke råd til raid i dit budget og det er også tvivlsomt hvad han
kunne få ud af det.
Dvd, cd og ditto brændere er efterhånden så billige at det ikke kan betale
sig andet end bare købe en brænder med det samme.

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 14-03-06 22:37

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse news.s6cmi5qcuxvtjp@sprinter...

> Du får ikke meget monster for 5k, du kan bygge en fin internet og arbejds maskine til den pris. Men 5000 er meget lidt hvis den
> også skal kunne spille.

Sikke da en gang sludder ....... du finder da ikke meget den ikke kan.

Fra : Nicolai

Dato : 15-03-06 17:03

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> wrote in message

> Sikke da en gang sludder ....... du finder da ikke meget den ikke kan.

Det er da ikke noget sludder. Hans pc er iøvrigt oppe på 6200,-, og så er
den ikke engang optimalt klar spil. Det er som han skriver, en fin
arbejdsmaskine, men ikke en spille pc. Og til 5000,- er det altså begrænset
hvad man får spillemaskine for.

Nicolai

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 16-03-06 05:51

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejdsmaskine, men ikke en spille pc. Og til 5000,- er det altså
> begrænset hvad man får spillemaskine for.

Jeg er da ellers selv af den overbevisning at den config jeg selv har
sjusset mig frem til skulle kunne klare det meste uden problemer
overhovedet.. Hvor er det du mener den halter, når vi snakker spil?? RAM,
grafik?? Så må han bruge nogle af de penge han sikkert får ved siden af til
f. eks at kaste en stang RAM mere i..

/ Michael...

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-03-06 09:11

On Thu, 16 Mar 2006 05:50:40 +0100, Michael Korsgaard
> [...]

> grafik?? Så må han bruge nogle af de penge han sikkert får ved siden af
> til f. eks at kaste en stang RAM mere i..
Den er ok, og kan godt spille de nye spil, bare ikke med AA og høj
opløsning. Det er primært pga. grafikkortet. Men det er let at opgradere
senere.

Det jeg mente med min første post var at du kaldte maskinen en "MONSTER
maskine". Det er det jo ikke, men blot en ok budget spille maskine. Det er
der jo ikke noget galt i, men noget monster bliver det ikke. Og
kommentaren var også da du startede med 5000.- nu har du smidt ca 25%
flere penge efter den og nu er den ok. Grunden til du nåede op på 6200.-
er vel også fordi du fandt frem til samme konklusion som mig, at 5000 er
for lidt til en maskine som skal kunne spille nyere spil.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Nicolai

Dato : 16-03-06 14:13

> [...]

> grafik?? Så må han bruge nogle af de penge han sikkert får ved siden af
> til f. eks at kaste en stang RAM mere i..

Læs Thomas' besvarelse, for jeg er ganske enig. Jeg kan godt se, at "det er
ikke en spillemaskine", blev lidt forkert formuleret, for det er jo set i
lyset af, at der oprindeligt blev ment en "monstermaskine". Og en
monster-spillemaskine og 5000 kr hænger ikke sammen, som Thomas' også først
skriver. Så skal man gå på kompromis med grafik/lyd eller lign i spillene.

Men ja, grafikkortet trækker ned, og så ville jeg da nok vælge lidt mere
ram/hurtigere ram.

Men altså, den maskine til de 6200,- er da ganske lækker, ingen tvivl om
det.

> / Michael...

Nicolai

Fra : Peter T.

Dato : 13-03-06 12:42

Michael Korsgaard udviste en rettidig omhu og skrev:

> Jeg leger lidt med tanken om 2 store diske på en raid 0 config.

Drop tanken om raid0. Det er russisk roulette og alle data går tabt, hvis
den ene disk går ned.

--
Mvh. Peter T.

En stemme på Dansk Folkeparti er en stemme på landsskadelig virksomhed.

Fra : allan

Dato : 13-03-06 18:34

"Michael Korsgaard" <michael@rejsemontoer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> familien, så det er kun selve uhyret der skal bruges penge på.
>
> Hvad gør jeg.??... Får han i det hele taget noget ud af den raid 0??

hej michael

nu er der forskel på hvad folk kalder monster, men nedennævnte er et
eksempel på en maskine der kan
klare det meste og lidt til.

Din indkøbskurv

Produkt Enhedspris Pris

2 Kingston ValueRAM 512 mb DKK 307,00 DKK 614,00

1 Sapphire RADEON X800GTO DKK 1.260,00 DKK 1.260,00

1 AMD Athlon 64 3000+ / 1.8 GHz DKK 1.130,00 DKK 1.130,00

1 ASUS A8N-E DKK 705,00 DKK 705,00

1 Seagate Barracuda 7200.7 200 gb DKK 655,00 DKK 655,00

1 LG GSA 4167B Super-Multi dual dvd DKK 301,00 DKK 301,00

Subtotal DKK 4.665,00

>så er der 335 kr , til et kabinet , men her skla du nok op på 500, hvis der
>skal neon lys i

mvh

Allan

Fra : Henning

Dato : 15-03-06 19:05

> [...]

>den slags, så gode råd og tips modtages kærligt. Jeg må bruge 5000,- måske

Hvis du kan se bort fra "porno og lir" indeholder denne faktisk bedre
materialer end hvad du selv har foreslået. Og det endda til under
5.000!
http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/dimen_9150?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 16-03-06 05:45

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvis du kan se bort fra "porno og lir" indeholder denne faktisk bedre
> materialer end hvad du selv har foreslået. Og det endda til under
> 5.000!

Jeg ved det! Har set den, men jeg byggede en noget lign. porno/lir til
hans fætter sidste år, så han har ikke ævlet om andet siden, end at sådan en
kunne han også godt tænke sig. Knægten bliver bare slemt skuffet hvis han
får en stangvare fra Dell. Hans fader må bare op med læderet hvis han vil
indfri knægtens forventninger..

/ Michael...

Fra : Henning

Dato : 16-03-06 08:25

> [...]
>får en stangvare fra Dell. Hans fader må bare op med læderet hvis han vil

He, køb Dell'en og sæt et par sider fra Ugens Rapport på sammen med et
par blinkende cykellygter

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-03-06 10:29

On Wed, 15 Mar 2006 19:05:12 +0100, Henning <nomail@all.invalid> wrote:

> Hvis du kan se bort fra "porno og lir" indeholder denne faktisk bedre
> materialer end hvad du selv har foreslået. Og det endda til under
> [...]

Den er da ikke bedre på andre punkter end software bundel.
Cpuen er langsommere
Grafikkortet er langsommere
Harddisken er mindre.
Kabinet, bundkort og ram er oem.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Henning

Dato : 16-03-06 10:48

On Thu, 16 Mar 2006 10:28:39 +0100, "Thomas Hansen"
<thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote:

>Den er da ikke bedre på andre punkter end software bundel.
> [...]

Til gengæld holder den sig indenfor budgettet
Grafikkortet er på 256MB, disken er på 160 mod 200 - mon ikke man kan
nøjes med de 160, hvis den alligevel bare skal bruges til spil?
Men det var såmænd bare et forslag, fremfor at skulle bestille hos 17
forskellige forhandlere med sandsynlighed for at det alligevel ikke
kan spille sammen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-03-06 12:46

On Thu, 16 Mar 2006 10:47:36 +0100, Henning <newsmail@REMOVETHISmailme.dk>
wrote:

> Til gengæld holder den sig indenfor budgettet
Til gengæld er den ubrugelig til spil

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"