Er der særlige racer, der er kontaktsøgend~
Fra : Noon

Dato : 30-05-06 13:43

Hej alle!

Jeg vil høre, om I kan hjælpe mig med at svare på et spørgsmål, jeg er
blevet stillet:

Findes der nogle specifikke katteracer, der er mere kontaktsøgende,
kælne og "kattede" end andre?

De har to huskatte nu, som begge er meget reserverede og ikke vil kæle
og snakke - og de ønsker sig nu en kat, som har de egenskaber. Men kan
man være sikker på, at en kat er kælen og nusse-glad?

Jeg mener jo, at det er meget individuelt fra kat til kat - men jeg ved
ikke, om der er nogle racer, der egner sig bedre til kramme-dyr end
andre?! Og som selv ligger sig op på skødet, når de vil have opmærksomhed.

På forhånd tak for jeres hjælp!

Med venlig hilsen
Noon
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : *ABBA*

Dato : 30-05-06 14:16

Hejsa

Ja jeg kan jo varmt anbefale siameser og orientaler. Vores elsker og være
med hvor vi er og er skal nok sørge for der er plads til dem på skødet

De er utrolig sociale og snakker da også når man taler med dem *gg*

MVH
Gitte
www.sacala.dk

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 30-05-06 14:47

Hej Gitte
Vi har faktisk nogle ret kælesyge Norske Skovkatte, ligesom vi også har
et par stykker af de mere reserverede.
Jeg synes det vil være at generalisere, at fremhæve den ene race fremfor
den anden, men at adfærden ofte er meget arv og miljø baseret.

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
Killinger, der er meget nussesyge, eks. gode hjælpere ved computeren, er
salgsklare fra 6. juli. www.librian.dk
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : fam. Ager

Dato : 30-05-06 15:00

"Noon" <hoeranderKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke, om der er nogle racer, der egner sig bedre til kramme-dyr end
> andre?! Og som selv ligger sig op på skødet, når de vil have opmærksomhed.

----------

ragdoll`s... de skønneste krammedyr, der elsker at blive kælet i en
uendelighed, og båret på bare de er hos..

mvh. marie

Fra : Heidi B.

Dato : 30-05-06 15:39

> [...]
> ikke, om der er nogle racer, der egner sig bedre til kramme-dyr end
> andre?! Og som selv ligger sig op på skødet, når de vil have opmærksomhed.

Jeg vil også sige det kommer mere an på det enkelte individ end specifikt
racen.
Jeg har européer og vi har katte der skal være i centrum og vil være med i
alt og så har vi også de mere reserveret. Vi har lige haft et kuld hvor der
var en der var reserveret og de 3 andre lå konstant hos en af os.
Nu har vi de 2 piger tilbage og den ene ligger hos mig konstant hvor den
anden kommer når det passer den.

--
Hilsen
Heidi B.

Fra : Denise

Dato : 30-05-06 17:28

Noon wrote:
> [...]
> ved ikke, om der er nogle racer, der egner sig bedre til kramme-dyr
> end andre?! Og som selv ligger sig op på skødet, når de vil have

Hej
Jeg vil jo sige Somali. Verdens mest kælne kat, vasker og reder dit hår,
vasker dig i ansigtet og kan ikke komme tæt nok på.

--
Hilsen Denise

Fra : mop

Dato : 31-05-06 13:54

> [...]
> Jeg vil jo sige Somali. Verdens mest kælne kat, vasker og reder dit hår,
> vasker dig i ansigtet og kan ikke komme tæt nok på.

Enig har selv en .... er altid vel friseret lol

Fra : Kate

Dato : 24-06-06 10:25

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in

> Jeg vil jo sige Somali. Verdens mest kælne kat, vasker og reder
> dit hår, vasker dig i ansigtet og kan ikke komme tæt nok på.

Der beskrev du jo lige Lante

Iflg beskrivelsen skulle Abyssinier også være virkeligt kælen, men jeg
har så et eksemplar som ikke har læst beskrivelsen. Hun er ikke
specielt kælen, gider bestemt ikke ligge på skødet og vil slet ikke
bæres. Jeg må gerne nusse hende, men da kun hvis hun gider. Så jeg tror
som flere andre på at individer er forskellige selvom der sikkert er
racer som generelt er mere kælne end andre.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Jan Holm

Dato : 30-05-06 22:45

"Noon" <hoeranderKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote
> Jeg mener jo, at det er meget individuelt fra kat til kat - men jeg ved
> ikke, om der er nogle racer, der egner sig bedre til kramme-dyr end
> andre?! Og som selv ligger sig op på skødet, når de vil have opmærksomhed.

Hej Noon

Vi mistede en huskat der havde alle de egenskaber, og vi ville
frygtelig gerne ha noget der var tilsvarende. Vi læste og læste og
kom frem til Burmeseren. Dem har vi nu haft 2 af i 3 år.

Derudover har jeg mødt næsten 20 stks, + egne killinger. Har endnu
ikke mødt en der ikke var super imødekommende og meget kælen.
Her er en beskrivelse http://www.killingelisten.dk/info/bur.php

Nu er Burmeser "min" race, kender dog også et par Siamesere der
ville kunne passe ind i beskrivelsen.

Mvh
Jan Holm

Fra : Hanne Engermann

Dato : 31-05-06 14:32

Som du selv skrev, er katte idividualister - også inden for de enkelte
racer (og ikke-racer). "Enhver so synes jo bedst om sine egne grise", så
du vil nok få lige så mange forslag, som der er racer. Selv opdrætter
jeg Maine Coon, men også inden for den race er der forskel fra kat til
kat. Vil for at være helt ærlig sige, at jeg blandt mine huskatte aldrig
har oplevet en sky kat.

Men tag dog rundt omkring nogle steder og dan dig et indtryk af kattene
på stedet.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Noon

Dato : 31-05-06 16:28

Mange tak for alle svarene - jeg har givet det videre. Men som mange af
jer også giver mig ret i, så er der jo stor forskel på kattes sind. Så
jeg håber, de finder en dejlig kæle-mis.

-Noon

Fra : Gainsbourg

Dato : 01-06-06 14:21

Der er selvfølgelig forskel fra individ til individ, men der er også stor
forskel indenfor racerne. De mest kontaktsøgende racer er typisk de
orientalske (bl.a. Abbysiner, Siameser, Somali, Burmeser, Burmilla og
Birma). Disse er også nogle af de mest aktive racer og kræver både en del
motion og især meget menneskekontakt (måske med undtagelse af Hellig Birma
der ikke farer helt så meget omkring og heller ikke snakker/miaver ret
meget). Det er derfor ikke katteracer man skal købe hvis man bor alene og er
væk 12-14 timer i døgnet.

Nogle af racerne er så mere eller mindre "kravlende" (fra det let
reserverede til det ekstremt "påtrængende") og kontaktsøgende ligesom nogle
"snakker" (miaver) mere end andre (Siameseren er nok den absolut mest
snakkende).

Det meget kontaktsøgende i deres karakter gør også, at de egner sig dårligt
som enekatte og de fleste opdrættere af flere af disse racer sælger typisk
ikke killinger alene eller til alenekatte. Ofte er en anden (hus)kats
selskab nok - men nogle gange gider en huskat ikke kæle og ligge-i-bunke så
meget som fx. en Hellig Birma, der vil sætte pris på een der er ligeså
kælesyg som den selv.

Jeg vil anbefale dig at læse lidt om de forskellige racer og tænke over om
de vil kunne trives med de omgivelser og den hverdag du kan tilbyde. Hvis du
fx bor meget småt i en lille 2 værelses skal du måske ikke vælge een der er
alt for aktiv. Er huset tomt mange timer hver dag eller har du andre
forpligtelser (fx. små børn) bør du ikke vælge en race der har brug for din
udelte opmærksomhed hele tiden. Eller bor du i lejlighed bør du tænke over
om naboerne vil blive generede af en kat der miaver meget og højt.

Du skal også tænke på, at disse racer er blandt dem der bliver ældst (de små
orientalere bliver typisk16-18 år og i enkelte tilfælde 20-25 år, hvor den
typiske huskat bliver omkring 10-14 år) så det er et ansvar for mange år ud
i fremtiden. Som tommelfingerregel bliver kattene ældre jo mindre de er og
racer som Siameser og Hellig Birma (der er i den store ende af de
orientalske katte) bliver typisk kun en smule ældre end de store racer som
Maine Coon og British Shorthair, hvor de små orientalske katte er
katteverdenens alderspræsidenter.

Jeg har haft (og kendt) flere forskellige af racerne gennem mit liv og er
ret betaget af dem alle. Vi er dog p.t. endt med Hellig Birma (bl.a.), da
den race passede bedst ind i hvad vi i disse år kunne tilbyde af hverdag, da
vi ikke ønskede en meget miavende kat (pga. sarte naboer), ikke har ret
mange m2 og har en meget skiftende hverdag, hvor kattene skal kunne tage med
i sommerhus og kunne være alene en hel dag hvis det er nødvendigt.
Sammenlignet med de andre orientalske katte vi har haft og kendt, er min
vurdering af Birma'en er den mindst krævende da den er utrolig kælen uden
dog at være helt så "påtrængende" som fx. Siamesere typisk er og da Birma'en
ikke behøver ret meget motion i sammenligning...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Battlefield´s

Dato : 01-06-06 14:34

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

(klip)....
> [...]
> orientalske katte) bliver typisk kun en smule ældre end de store racer som
> Maine Coon og British Shorthair, hvor de små orientalske katte er
(klip)

Hej
Jeg har lige klippet lidt i dit ellers udemærkede indlæg, men lige netop det
ovennævnte er jeg ikke enig i.
For det første er orientaleren altså ikke mindre end siameseren. Her i
landet (og i de fleste andre europæiske lande) blandes orientalere og
siamesere, så de er derfor meget ens, både at størrelse og af temperament.
Kun farven er til forskel.
Så at deres maximum alder skulle variere passer altså ikke.
Hilsen Vibeke, der har opdrættet siameser og orientalere igennem 17 år.
www.battlefields.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-06-06 00:51

> [...]
> Så at deres maximum alder skulle variere passer altså ikke.
> Hilsen Vibeke, der har opdrættet siameser og orientalere igennem 17 år.

Du har fuldstændig ret og vi er vist alligevel fuldstændig enige Det er
bare mig, der har udtrykt mig uklart.

Da jeg skrev "de små orientalere bliver typisk16-18 år" mente jeg "de små ud
af alle de orientalske katteracer" som begreb (altså samlebetegnelsen for
alle katteracer stammende fra denne verdensdel, primært det tidligere Siam,
altså nuværende Thailand) og ikke den konkrete race "Orientaler", der - som
du så rigtigt pointerer - overhovedet ikke er spor lille og i øvrigt minder
ekstremt meget om Siameseren.

Mange tak for klarificeringen

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Helle

Dato : 01-06-06 17:34

> [...]
> ikke, om der er nogle racer, der egner sig bedre til kramme-dyr end
> andre?! Og som selv ligger sig op på skødet, når de vil have opmærksomhed.

Jeg vil anbefale dig en Hellig Birma, de er ekstremt hyggesyge.

Mvh Helle