Jeg har altid grinet af Ariel-reklamerne .~
Fra : Marianne

Dato : 30-05-06 12:25

Hej

Jeg har altid grinet af Ariel-reklamerne, der påstod at man vupti kunne
vaske beskidt fodboldtræningstøj rent igen. Eller var det Omo, Color, Valo
eller ...?

Men nu har jeg på den hårde måde opdaget, hvad det er for et problem, de
hævder at kunne løse!

Min søn har i weekenden haft sin debut i et spejder-sæbekassebil-ralley i
regn og mudder. Hans tøj og ikke mindst hans nye løbesko er .... SORTE af
mudder. Også efter at mudderet er fjernet.

Tøjet kan jeg (og Ariel) klare, men hvad gør man ved skoene? Hvordan bliver
et par næsten-hvide løbesko maximalt pæne igen? Har prøvet Biotex og en
neglebørste. Det gav ikke så meget.

Fædre og mødre til fodboldbørn eller spejderbørn: Hvad gør I???

mvh
Marianne

(sæbekasseløbet var i øvrigt en stor oplevelse for en 8-årig, der for 1.
gang i sit liv gik/løb 10 km sammen med 3 andre børn på samme alder.)

Fra : Leif Neland

Dato : 30-05-06 12:42

> Tøjet kan jeg (og Ariel) klare, men hvad gør man ved skoene? Hvordan
> bliver et par næsten-hvide løbesko maximalt pæne igen? Har prøvet
> Biotex og en neglebørste. Det gav ikke så meget.

Kan skoene tåle vaskemaskine?

Jeg har da haft gummisko, der kunne vaskes, og ellers har jeg "malet" dem
hvide med noget fra en flaske med en skumgummidims ovenpå. (Måske derfra
udtrykket "at kridte skoene") Men det er mange år siden...

Leif

Fra : Holst

Dato : 30-05-06 12:44

Marianne wrote:

> Tøjet kan jeg (og Ariel) klare, men hvad gør man ved skoene? Hvordan bliver
> et par næsten-hvide løbesko maximalt pæne igen? Har prøvet Biotex og en
> neglebørste. Det gav ikke så meget.

Kan du ikke smide dem i vaskemaskinen?

Det er da heller ikke særlig smart af forældrene at sende knægten til
spejder i et par næsten hvide sko. Til spejder bør han have nogle sko
på, som kan tåle at blive beskidte.

> (sæbekasseløbet var i øvrigt en stor oplevelse for en 8-årig, der for 1.
> gang i sit liv gik/løb 10 km sammen med 3 andre børn på samme alder.)

Ja, Oak City Rally er altid en stor succes

Se http://hotel.dds.dk/arr/oakcity/ hvis du vil se billede og lignende.

Fra : Marianne

Dato : 30-05-06 13:28

> Kan du ikke smide dem i vaskemaskinen?
>
> Det er da heller ikke særlig smart af forældrene at sende knægten til
> spejder i et par næsten hvide sko. Til spejder bør han have nogle sko på,
> som kan tåle at blive beskidte.

Jeg prøver vaskemaskinen. Ja - sådan bliver også forældre klogere

> Ja, Oak City Rally er altid en stor succes
>
> Se http://hotel.dds.dk/arr/oakcity/ hvis du vil se billede og lignende.

Herligt. Tak for linket.

mvh
marianne

Fra : Bo Velschow

Dato : 31-05-06 18:47

"Marianne" <handel@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg prøver vaskemaskinen. Ja - sådan bliver også forældre klogere

Husk at tage indlægssålerne ud først!!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Sabina H.

Dato : 30-05-06 14:27

Marianne wrote:

> [...]
> Biotex og en neglebørste. Det gav ikke så meget.
>
> Fædre og mødre til fodboldbørn eller spejderbørn: Hvad gør I???

har du prøvet Oxy Action??
det oplever jeg ihvertfald som ganske effektivt, både på møbler og sko.....
ellers ved jeg bianco har en god og effektiv læder/nubuc rens (koster
omkring 60 kr)... jeg brugte den på mine lysegrå ruskindsstøvler, efter en
af kattene havde kastet gul galde op på dem.... de blev rene lige med det
samme, og der er ikke engang skyggen af en skjold....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-05-06 07:28

> Tøjet kan jeg (og Ariel) klare, men hvad gør man ved skoene?

BlueCare fra Coop er faktisk det bedste til at vaske rent. Langt bedre end
Ariel! Det opdagede jeg da hunden havde tynd mave og sked på den hvide måtte
i badeværelset. Efterfølgende blev det konstateret af et familiemedlem, der
på grund af svag inkontinens og medicin fik ekstraordinært misfarvede
'onnerbowser'. BlueCare kunne - i modsætning til Ariel - vaske begge dele
rent bagefter!

BlueCare er ganske enkelt bedst, billigst og miljøvenligt!

Følgende er et citat fra Miljøstyrelsens hjemmeside:
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2002/87-7972-309-8/html/kap12.htm
"Hos COOP Danmark er vaskemidlet Bluecare mærket med det nordiske
miljømærke, Svanen. Niels Munck, tørvaredirektør i COOP Danmark, siger:

- Brugen af et miljømærke på COOP Danmarks Bluecare-vaskemidler har gjort
Bluecare til det mest solgte vaskemiddel i vores butikker.Vigtigst for
succesen var Forbrugerstyrelsens test i 1999, samt at både pris, kvalitet og
miljødelen har været i orden. Miljømærker er i sig selv ikke nok, men de er
en troværdig hjælp for forbrugerne til at finde de miljørigtige varer.

- Salget blev tidoblet, da Forbrugerstyrelsens undersøgelse viste, at
Bluecare Colour lå i top, både hvad angik miljøvurdering og vaskeevne, og
samtidig var billigst. Succesen gjorde det muligt at presse de
multinationale mærkevarer til at fjerne det miljøbelastende stof LAS og til
at begynde at tænke mere på miljømærker, siger Niels Munck."

> Hvordan bliver et par næsten-hvide løbesko maximalt pæne igen?

Sko må gerne være beskidste, når de bruges til leg af et aktivt barn, der
færdes i mudderpøle!

> Fædre og mødre til fodboldbørn eller spejderbørn: Hvad gør I???

Ingenting. Giver dem sko på, der ikke behøver holdes rene.
Jeg går heller ikke selv i skoven i små fikse damesko *S*

Og jeg griner stadig af Ariel-reklamerne! *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Marianne

Dato : 31-05-06 19:57

"Lisbeth Jacobsen" skrev i en meddelelse

> BlueCare er ganske enkelt bedst, billigst og miljøvenligt!

Det prøver jeg - næste gang

> Ingenting. Giver dem sko på, der ikke behøver holdes rene.

> Jeg går heller ikke selv i skoven i små fikse damesko *S*

Den logik kan jeg selvfølgelig godt følge - men af interesse: Er det
almindeligt at 9-årige har adskillige par sko? Et par almindelige dagligdags
sko, et par sandaler, et par gummistøvler og et par til sport. Plus evt. det
indendørs. Og så nogle til 'mudder' (som måske kan erstatte sportsskoene).

Kan nogen anbefale konkrete sko, der ikke tager imod snavs/behøver at holdes
rene? Hos Spejdersport - og i andre lignende forretninger - er der sandaler
og støvler at få.

Den oplagte løsning, nogen nævner, kan jeg ikke finde

mvh
marianne