HCM
Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 30-05-06 10:34

Ja, så har Merlin fået konstateret HCM

Ved ultralydscanning sås venstre hjertekammer moderat fortykket, ved
skillevæggen ved udløbsdelen fra hjertet er der en kraftig forsnævring.

Så jeg skal måle hans puls- og åndedrætsfrekvens to gange om ugen, når han
hviler.

Sikke noget høns. Jeg begynder at spekulere på, hvor mange katte jeg har
tilbage, når året er omme

Med venlig hilsen
Lise

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 21:09

"Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff" <lboden@mail.nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:447c119b$0$47001$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> hviler.
>
> Sikke noget høns. Jeg begynder at spekulere på, hvor mange katte jeg har

Det er svært at skrive noget godt så
Æv det var en hård dom du fik der.
Mvh Allan

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 30-05-06 22:11

> Det er svært at skrive noget godt så
> Æv det var en hård dom du fik der.
> Mvh Allan

I hvert fald meget svært at tænke på, at den fjollede kat, der tonser rundt
og leger, faktisk kan besvime eller falde død om i løbet af et øjeblik, hvis
det går rigtig galt. Og når jeg tænker på, hvordan han går i panik, når han
skal have klippet kløer, hjertet banker helt vildt, så frygter jeg jo
næsten, at det stopper, mens jeg sidder med ham, æv.

Jeg var faktisk ikke klar over, at Norsk Skovkat er prædisponeret for den,
men jeg fik følgende udleveret

http://www.dyrehospitalet.kvl.dk/jk%20pages/hcm_kat.htm

egentlig ret interessant læsning.

Nå, han lader jo til at have det meget godt, så der sker sikkert ikke noget
*S*

Med venlig hilsen
Lise

Fra : Denise

Dato : 30-05-06 22:10

Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff wrote:
> [...]
> når han hviler.
>
> Sikke noget høns. Jeg begynder at spekulere på, hvor mange katte jeg

Øv, hvor er det trist Lise

Trøstekram Denise

Fra : Helle

Dato : 31-05-06 08:36

> [...]
> hviler.
>
> Sikke noget høns. Jeg begynder at spekulere på, hvor mange katte jeg har

Æv for søren, det lyder godt nok ikke rart. Jeg har selv haft en kat der fik
konstateret HCM.
Føler med dig.

Kh Helle

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 31-05-06 10:46

> Æv for søren, det lyder godt nok ikke rart. Jeg har selv haft en kat der
> fik konstateret HCM.
> Føler med dig.
>
> Kh Helle

Men hvad så Helle? levede den mange år, eller faldt den pludselig om?
fortæl, fortæl

Med venlig hilsen
Lise

Fra : Helle

Dato : 01-06-06 17:39

"Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff" <lboden@mail.nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:447d65d6$0$198$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Men hvad så Helle? levede den mange år, eller faldt den pludselig om?
> fortæl, fortæl
>
> Med venlig hilsen
> Lise

Jeg fik den da den var 12 uger gammel og klar til at flytte hjemmefra. Jeg
var lykkelig og sammenføringen gik godt med min anden kat (Hellig Birma).
Min maine coon begynte så at hoste,især om natten, kunne han pludselig fare
op og hoste ret meget. Afsted til dyrlægen en masse gange som gav ham
alverdens ting mod hårboller, men intet hjalp. Jeg forlangte så at han blev
røngtenfotograferet for at se om der evt sad et stykke legetøj indeni ham.
Billederne viste at det var hjertet det var galt med og dyrlægen anbefalede
at vi lod ham aflive med det samme. Det gjorde vi så, for vi ville ikke
riskere at han pludselig faldt død om der hjemme.
Vi nåede at have ham i 1½ mdr...

Mvh Helle

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 03-06-06 11:34

> [...]
> at vi lod ham aflive med det samme. Det gjorde vi så, for vi ville ikke
> riskere at han pludselig faldt død om der hjemme.

Pyha Helle, det har bestemt ikke været rart. Trøst

Med venlig hilsen
Lise

Fra : Hanne Engermann

Dato : 31-05-06 14:39

> [...]
> hviler.
>
> Sikke noget høns. Jeg begynder at spekulere på, hvor mange katte jeg har

Selvfølgelig er en HCM-diagnose noget skidt, men tag det nu helt roligt.
Din kat kan nå at dø af alderdom, før HCM'en giver symptomer.
Hvorfor skal du forresten måle puls- og åndedrætsfrekvens? Hvad skal du
bruge resultaterne til? (Bare nysgerrig)

Selvfølgelig kan den pludselig falde død om (det kan vi mennesker også),
men prøv at lade være med at gå og fokusere på det.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 31-05-06 16:25

> [...]
> Hvorfor skal du forresten måle puls- og åndedrætsfrekvens? Hvad skal du
> bruge resultaterne til? (Bare nysgerrig)

Jeg skal måle for at se, om der sker forandring i hans tilstand. Og hvis der
sker forværring, skal jeg så kontakte egen dyrlæge.

De har også planer om at starte et projekt på KVL om HCM og genetik, og der
lader det til, at Merlin er kandidat til at deltage.

> Selvfølgelig kan den pludselig falde død om (det kan vi mennesker også),
> men prøv at lade være med at gå og fokusere på det.

Ved det godt, men jeg er slem til at male en vis herre på væggen. Har dog
lige været hos Raiku med Freja, og der talte vi lige om Merlin. Hun sagde
også, at jeg ikke skulle lade det fylde for meget i min hverdag.

Med venlig hilsen
Lise

Fra : Hanne Engermann

Dato : 31-05-06 18:11

> Lise Hudtloff Nielsen Bod... skrev:
>
> De har også planer om at starte et projekt på KVL om HCM og genetik, og der
> lader det til, at Merlin er kandidat til at deltage.

Det projekt har nu kørt et par år. Jørgen Kock er formidabel dygtig og
deres udstyr er toppen af toppen. Hans gruppe starter nu (hvis det ikke
er startet) samarbejde med forskere i HCM hos mennesker. Jeg har fået
scannet alle mine avlskatte hos ham gennem årene og sidst fået taget
blodprøve fra et par af dem med henblik på DNA-test. (Nu skal nok
kontakte ham nu for en tidsbestilling).

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 31-05-06 21:57

> [...]
> scannet alle mine avlskatte hos ham gennem årene og sidst fået taget
> blodprøve fra et par af dem med henblik på DNA-test. (Nu skal nok

Jeg har sikkert misforstået noget så *S* men det var i hvert fald Jørgen,
der scannede Merlin. Han virkede rigtig kompetent på mig, og så forklarede
han hele tiden. Merlin virkede også tryg ved ham, og det betyder jo meget.

M.v.h.
Lise (der stadig ikke har fundet ud af, hvordan hun måler puls og åndedræt
på en kat, der stikker af hele tiden *G*)

Fra : Tina M.

Dato : 01-06-06 05:34

> [...]
> hviler.
>
> Sikke noget høns. Jeg begynder at spekulere på, hvor mange katte jeg har

Hej Lise

Det gør mig ondt med Merlin
Må jeg spørge, hvordan du fandt ud af, at der kunne være noget galt ? altså
hvad var symptomerne ?

Håber det bedste !!

--
Mvh, Tina

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 01-06-06 06:20

> Det gør mig ondt med Merlin
> Må jeg spørge, hvordan du fandt ud af, at der kunne være noget galt ?
> altså hvad var symptomerne ?
>
> Håber det bedste !!

Hej Pia

Jeg fandt ikke ud af noget. Det var ved vaccinationen, hvor han blev lyttet
til, at dyrlægen konstaterede mislyd på hjertet og fluks sendte henvisning
til KVL om scanning. Han opfører sig fuldstændig normalt.

Og tak *S*

M.v.h.
Lise

Fra : Nina Sørensen

Dato : 03-06-06 10:18

> [...]
> til, at dyrlægen konstaterede mislyd på hjertet og fluks sendte henvisning
> til KVL om scanning. Han opfører sig fuldstændig normalt.

Hej Lise
Ja, det er bestemt ikke sjovt at få konstateret HCM på sin kat. Det er
ikke så meget sygdommen der er et problem, så længe katten er rask og
glad. Det er mere tankerne. Sker der mon noget pludselig en dag? ....
man kan jo ikke gå rundt med de tanker i hovedet de næste mange år.
Katten skal have et godt liv og have det lige så sjovt som altid. Og ja,
måske går det galt en dag, men det kan det gøre for alle. Så du må prøve
at lægge tankerne fra dig.

Jeg undre mig over at der ikke er nævnt medicinering overhovedet. Har
det ikke været på tale? der findes jo medicin der ofte forlænger livet.

Er ked af det på dine vejne, men håber at missen får et langt og godt
liv

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 03-06-06 11:40

> [...]
> Katten skal have et godt liv og have det lige så sjovt som altid. Og ja,
> måske går det galt en dag, men det kan det gøre for alle. Så du må prøve

Hej Nina

Ja, jeg skubber det også væk, ellers kan jeg ikke bestille andet. Og jeg
tror egentlig ikke, at jeg vil måle hans puls og åndedræt alligevel. Dels
fordi han stikker af, når jeg nærmer mig, men også fordi jeg jo så til
stadighed bliver mindet om det.

> Jeg undre mig over at der ikke er nævnt medicinering overhovedet. Har
> det ikke været på tale? der findes jo medicin der ofte forlænger livet.

Nej, slet ikke. Jeg spurgte om det, men det bliver kun, hvis dyrlægen finder
det relevant, som der står i materialet. Så kan han få betablokker eller en
calciumkanalblokker, der skulle bedre hjertets afslapningsproblemer og
modvirke rytmeforstyrrelser. Og hvis han får vand i lungerne, kan han få
vanddrivende medicin. Der er også blodfortyndende medicin, men det gives
meget sjældent, da katte skulle være blødere, sagde han.

> Er ked af det på dine vejne, men håber at missen får et langt og godt
> liv

Tak tak, det håber jeg også. Indtil videre aner han i hvert fald intet om,
at han er syg *G*

Med venlig hilsen
Lise

Fra : Hanne Engermann

Dato : 03-06-06 16:11

> Tak tak, det håber jeg også. Indtil videre aner han i hvert fald intet om,
> at han er syg *G*
>
> Med venlig hilsen
> Lise

Og det er det aller, aller vigtigste!
Man kan læse og lytte sig til mange problemer og spekulationer, men brug
nu blot dine øjne og sunde fornuft. Katten skal nok vise dig, når/hvis
der er noget galt med ham.

God Pinse - bygerne til trods!