ind og ud af tabellen
Fra : rasmus carlsen

Dato : 30-05-06 10:20

Hej i hytten,

Jeg må hellere se at få det lært det der med php ... og jeg må hellere
starte lidt nemt så jeg har tænkt mig at smide noget i en tabel og bagefter
trække det ud igen. En slags ultra-ultra-rigtig-ultra simpelt cms.

Godt så - hvis jeg opretter en tabel med id, artikel-navn, overskrift og
indhold er jeg så til en start gået den rigtige vej?

Hvis jeg så dernæst laver en formular på hjemmesiden, der knalder hhv.
artikelnavn, overskrift og indhold i tabellen er jeg nået et stykke videre.

Der skal vel også være en form for log-in, men der kan jeg vel finde et
færdigt halløjsa, når det bliver nødvendigt. Så langt så godt.

Men hvordan får jeg f.eks. FCK-editoren til at virke?

Og hvad så bagefter? Jeg kigger i min tabel og noterer mig hvilke tekster
der har hvilket ID-nummer, laver en skabelon og hvert menupunkt linker så
til ... hvad? Det enkelte ID?

Til sidst - når alt det er gjort må jeg jo lære hvordan jeg hiver teksten ud
af tabellen og ind i FCK-editoren, så jeg kan redigere i det. Men det er
vist første i 4.klasse (og så skal jeg nok spørge her igen).

Mange tak

rasmus

Fra : David Trasbo

Dato : 30-05-06 10:42

rasmus carlsen skrev:

> [...]
> bagefter
> trække det ud igen. En slags ultra-ultra-rigtig-ultra simpelt cms.

Det er godt, at du har mod på det. Har du brugt ASP før hen?

> Godt så - hvis jeg opretter en tabel med id, artikel-navn, overskrift og
> indhold er jeg så til en start gået den rigtige vej?

Ja. Har du adgang til phpMyAdmin? Det er et rigtig godt værktøj, når man
skal oprette tabeller o.l.

> Hvis jeg så dernæst laver en formular på hjemmesiden, der knalder hhv.
> artikelnavn, overskrift og indhold i tabellen er jeg nået et stykke
> videre.

Ja.

> Der skal vel også være en form for log-in, men der kan jeg vel finde et
> færdigt halløjsa, når det bliver nødvendigt. Så langt så godt.

Det burde kunne klares med sessions.
http://dk.php.net/manual/da/function.session-start.php

Hvis du nu laver en formular, som ved aktivering tjekker om du har indtastet
det rigtige password, hvis ja, gemmes det i en session. På de sider, som er
passwordbeskyttet, kan du så tjekke om session indeholder det rigtige
password. Dvs., hvis den ikke gør, er den tom. Også vises meddelelsen "Du er
ikke logget ind" e.l.

> Men hvordan får jeg f.eks. FCK-editoren til at virke?

Hvad er en FCK-editor? Jeg går ud fra, at det er en form for WYSIWYG, men
det har jeg ikke erfaringer med.

> Og hvad så bagefter? Jeg kigger i min tabel og noterer mig hvilke tekster
> der har hvilket ID-nummer, laver en skabelon og hvert menupunkt linker så
> til ... hvad? Det enkelte ID?

Nej, det burde ikke være nødvendigt at kigge i tabellen manuelt. Du kan vel
hente alle posterne ud af tabellen og så køre dem igennem en løkke.

Så kunne du lave en skabelon som denne:

> [...]
> af tabellen og ind i FCK-editoren, så jeg kan redigere i det. Men det er
> vist første i 4.klasse (og så skal jeg nok spørge her igen).

Det kan du bruge MySQL-funktionen "Update" til. Men bare spørg igen.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 30-05-06 10:50

"David Trasbo" <datra@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er godt, at du har mod på det. Har du brugt ASP før hen?

- nej aldrig, men jeg har set en del php (kan nogenlunde genkende
hovedelementer - har tilpasset en wordpress til www.copenhagenchess.dk og
der lærte jeg noget og fik øjnene op for det fantastiske php)

> Ja. Har du adgang til phpMyAdmin? Det er et rigtig godt værktøj, når man
> skal oprette tabeller o.l.

- ja det tror jeg (håber jeg - det er starthotel.dk)

> Ja.

- godt ... jeg har flikket en simpel gæstebog /dagbog sammen på et
tidspunkt, så det skal nok gå.

> [...]
> passwordbeskyttet, kan du så tjekke om session indeholder det rigtige
> password. Dvs., hvis den ikke gør, er den tom. Også vises meddelelsen "Du

- ok ... hvis jeg løber sur i det finder jeg et færdigt script eller spørger
igen her

> Hvad er en FCK-editor? Jeg går ud fra, at det er en form for WYSIWYG, men
> det har jeg ikke erfaringer med.

- det er en WYSIWYG og den er god og gratis ... http://www.fckeditor.net/
men i første omgang er jeg ligeglad med hvilken editor, det bliver (gider
bare ikke skrive en masse <br> og <p>

> Nej, det burde ikke være nødvendigt at kigge i tabellen manuelt. Du kan
vel
> hente alle posterne ud af tabellen og så køre dem igennem en løkke.

- ikke helt forstået. Det vil sige, hvis jeg blot vil liste alle 17 artikler
under hinanden så ser jeg pointen, men men hvis nu de skal placeres
forskellige steder (3 punkter horisontalt og resten i en vertikal menu) så
kan jeg vel ikke gøre det sådan ...?!?

- heh det skal jeg nok. Bare rolig

mange tak.

ras