Skal der stå Aps?
Fra : Thomas H

Dato : 30-05-06 09:20

Hej NG,

Er der nogen der ved hvorvidt man har pligt til at skrive Aps når man
skriver sin virksomheds navn?

Virksomheden er naturligvis et anpartsselskab og jeg mener der var noget
snak om at det snart ville blive lovpligtigt at anføre hvilken
virksomhedsform man opererer under.

Håber I kan hjælpe.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-05-06 10:07

"Thomas H" <retardmonkeyFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>
> Er der nogen der ved hvorvidt man har pligt til at skrive Aps når man
> skriver sin virksomheds navn?

Betegnelsen ApS skal indgå i navnet, ellers har f.eks. kunder og
leverandører ikke mulighed for at se at de handler med et firma, der har
begrænset hæftelse (og det er naturligvis kun anpartsselskaber, der må
anvende betegnelsen).

Lovgrundlaget er "Bekendtgørelse af lov om anpartsselskaber" § 2, som siger:

<SNIP>
§ 2. Anpartsselskaber er pligtige og eneberettigede til i deres navn at
</SNIP>

Se evt. http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020001029

Fra : Michael Zedeler

Dato : 30-05-06 10:34

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> leverandører ikke mulighed for at se at de handler med et firma, der har
> begrænset hæftelse (og det er naturligvis kun anpartsselskaber, der må

Jeg synes ikke at de store virksomheder er specielt flinke til at
overholde den regel. Der står da ikke Mærsk A/S på Mærsks containere...

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Anders Christensen

Dato : 30-05-06 11:31

Michael Zedeler skrev:

> Jeg synes ikke at de store virksomheder er specielt flinke til at
> overholde den regel. Der står da ikke Mærsk A/S på Mærsks containere...

Så vidt jeg ved findes der heller ikke nogen krav om at et firma skal
skilte med firmanavn på alt materiel.
Men jeg vil forvente at du finder det på brevpapir, hjemmeside og andre
relevante steder.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-05-06 11:36

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes ikke at de store virksomheder er specielt flinke til at
> overholde den regel. Der står da ikke Mærsk A/S på Mærsks containere...

Er det ikke fordi det er et logo, altså en grafisk figur, som er på siden af
containerne?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 30-05-06 20:38

Allan Soerensen wrote:
> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke fordi det er et logo, altså en grafisk figur, som er på siden af
> containerne?

Der står "MÆRSK" på mange af dem.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 30-05-06 23:08

Michael Zedeler wrote:

> Der står "MÆRSK" på mange af dem.
>
> Mvh. Michael.
> --
> Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?
> Visit my home page at http://michael.zedeler.dk/
> Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

På alle forretningsmæssige papirer, dokumenter og fakturaer m.v. skal det
fremgå, om der er tale om et A/S eller et ApS. Selskabets SE-Nr./CVR-Nr.
skal ligeledes anføres. Det skal det i øvrigt også ved privat drevne
firmaer. Der det sædvane at skrive firmaets navn: XXX v/yyy, hvor 'y'-erne
står for indehaverens navn.

Du kan være evig forvisset om, at alle offentlige myndigheder nok skal
anføre selskabs- eller firmaformen på deres henvendelser til dig.

I alle andre tilfælde er der /kan der være tale om logos, hvor firmaformen
ikke behøver at anføres. Jeg kan ikke forestille mig, at MÆRSK undlader at
anføre CVR-Nr. eller SE-Nr. på sine fakturaer og breve. Det er i øvrigt et
must ved fakturering til udenlandske kunder.

Lige for en ordens skyld: SE-Nr. er et ældre nr.-system end CVR-Nr. Men har
man én gang fået et SE-Nr. ændres hverken betegnelse eller nummer.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-05-06 23:25

> Der står "MÆRSK" på mange af dem.

Ja, men det er stadig et logo.
Mærsk's logo består af en blå firkant, med en hvid stjerne, og teksten MÆRSK
med en speciel font under. Der er ikke tale om et firmanavn, men et grafisk
kendetegn.

Prøv at kik på http://about.maersk.com/da/WhoWeAre/Structure.htm
I toppen ser du logoet, men i teksten står firmanavnet, som er "A.P.
Møller - Mærsk A/S"

Fra : Michael Zedeler

Dato : 31-05-06 01:06

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> med en speciel font under. Der er ikke tale om et firmanavn, men et grafisk

Formålet med mit spørgsmål var at finde grænsen for hvornår man ikke er
forpligtet til at anføre virksomhedsformen. Det har Karsten besvaret.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 31-05-06 20:15

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> Mærsk's logo består af en blå firkant, med en hvid stjerne, og
> teksten MÆRSK med en speciel font under. Der er ikke tale om et

Det er jo det, der kaldes den 7-takkede stjerne. Jeg kunne forestille mig,
at hr. Møller har registreret logoet.

Fra : Thomas H

Dato : 30-05-06 11:36

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> leverandører ikke mulighed for at se at de handler med et firma, der har
> begrænset hæftelse (og det er naturligvis kun anpartsselskaber, der må

Aha, det sætter jo straks vores sidste ladning brevpapir i et lidt
dårligere lys... fremover må vi nok hellere få Aps-delen med.