CV vobler
Fra : SB

Dato : 29-05-06 22:32

Hvordan kan man minimere det voblerri der er på motorstien pga af de
hjulspor som lastbilerne laver.
Vil alufælge gøre det mere holdbart, eller skal man bare køre med ½ delen af
hjulene ½ inde i nødsporet
(kunne selvf. også sætte et eller andet bag fælgene så den fik større
sporvidde, så ville den vel passe med deres slidspor)

Søren

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 29-05-06 23:27

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (kunne selvf. også sætte et eller andet bag fælgene så den fik større
> sporvidde, så ville den vel passe med deres slidspor)

Hej Søren

Det er nok ikke dine fælge, der gir sig. Dækkene er altså blødere af natur

Første trin er at se på dækkenes alder - 5-6 år kan være grænsen for
holdbarheden. Nogle dæk holder vel længere, alt efter kvaliteten.
Næste trin er dæktryk; se ikke i instruktionsbogen - se på dækkene. Der står
"Max Pressure: XX psi" - og det kan du roligt gi dem. Det hjælper voldsomt
på stabiliteten, hvis du har kørt med for lavt dæktryk hidtil.
Mange anbefaler endda 10% overtryk, da det er tilladeligt når du ikke kører
med alm. motorvejshastighed.
Hjælper det ikke nok anbefaler mange at bruge varevognsdæk - "C" mærkede for
Cargo. Disse dæk kaldes svjh også for 8-lags dæk - de er simpelt hen
forstærkede i karkassen for at kunne bære tungere biler. Og det gør dem også
stivere i siderne - og det giver mindre følsomhed overfor sideværts kræfter.
Andre går op i fælgdiameter og monterer lavprofildæk - det lavere dæk giver
også mindre efter for sideværts kræfter.
Jeg har dog ikke selv erfaring for hvilken af de 2 metoder der giver bedst
resultat.
Men dæktrykket har jeg selv testet - og kører altid med fuldt tryk i
dækkene - også på bilen. Glem endelig ikke at se i bilens instruktionsbog og
følg anbefaler dæktryk for kørsel med fuld last. Det gør også en betydelig
forskel.

Ud over korrekt dæktryk er der en anden billig løsning; korrekt læsning af
cv'en.
Hvis du ikke rigtigt har sat dig ind i dette kan man groft sagt sige at det
drejer sig om at pakke alt tungt i bunden af cv'en - allerhelst lige over
akselen. Ingen tunge ting foran akselen (ja - gassen i gaskassen går vel an
) - og slet ikke bag akselen eller i overskabe !
Hvis du vil læse om det kan du garanteret finde det beskrevet på
www.campingferie.dk. Der står sikkert også noget mere detaljeret omkring
dæk.

Og husk endeligt at sørge for at købe dæk, der kan bære din cv - den vejer
jo som en bil men har jo kun 2 hjul. Der er det "LI" (Load Indeks) du skal
holde øje med. Desværre er "LI" en kode - dvs du kan ikke direkte aflæse
hvor mange kg, dækket kan bære - du skal faktisk ha tabellen....ah - der var
den: http://www.daekonline.dk/start.html - se unde Dækinfo. Der er den
sammen med mange andre, nyttige oplysninger om dæk.

Og forresten er det en dårlig ide at forøge sporvidden med andre fælge: ved
at gøre dette øger du belastningen på hjullejerne. I værste fald kan det
ende med tab af et hjul - med bremsetromlen !

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-05-06 14:39

Jesper Hedegaard skrev i 447b754a$0$151$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
dette:

> Det er nok ikke dine fælge, der gir sig. Dækkene er altså blødere af
> natur

Jeg tror ikke at dæktrykket er specielt afgørende for 'vobleriet' ved
sporkørsel. Problemet er, at det aldrig er stabilt at køre i spor, der ikke
'passer' rent afstandsmæssigt. Begge dæk befinder sig bedst nede i bunden af
sporet, men det kan jo af gode grunde ikke lade sig gøre. Når det ene dæk er
i bunden af sit spor, vil det andet dæk vorsøge at bevæge sig ind mod midten
af /sit/ spor, hvorved det første jo af gode grunde må bevæge sig op på
kanten af sit spor. Og sådan blir det bare ved og ved og ved...
Løsningen: Betonmotorveje eller forbud mod singlemontage, der vel primært
har til formål at spare nogle småpenge for vognmandsbranchen med
kæmpeudgifter for samfundet til følge.
vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-06-06 08:25

Jan Bøgh wrote:

> Jeg tror ikke at dæktrykket er specielt afgørende for 'vobleriet' ved
> sporkørsel. Problemet er, at det aldrig er stabilt at køre i spor,
> der ikke 'passer' rent afstandsmæssigt.

Hvornår passer de ikke afstandsmæssigt? Jeg mærker meget meget sjældent
noget til sporkørsel om overhovedet. Til gengæld har jeg et klippestabilt
vogntog også ved højere hastigheder.

Men jeg kører selvfølgelig også lavprofil og med varevognsdæk (men uden
stabilisator).

Jeg tror dækkene har rigtig meget at sige. Det sagt fordi jeg har haft en
ustabil Mondeo, både med cv bagefter ved relativt lave hastigheder (samme
pakketeknik er brugt som på nuværende bil) og den var også ustabil ved høje
hastigheder. I blame it on the tires.

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-05-06 07:40

SB wrote:

> Hvordan kan man minimere det voblerri der er på motorstien pga af de
> hjulspor som lastbilerne laver.

Jesper har skrevet et godt stykke du bør nærlæse. Tunge ting skal smides i
bilen. Hvis det er muligt, så montér stationcar fjedre på den bagerste aksel
i bilen - det virkede meget effektivt på min Mondeo i sin tid. Den led også
af for høje dæk, selv uden campingvogn ved tophastighed var den ubehagelig
at køre i.

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 30-05-06 20:48

Hej Per + i andre

Jesper burde være professor i dæk og forklaringer.
Skide godt skrevet.
Så kan jeg lige give lidt til oveni -
Fik et råd af en der kørte med 2 akslet - prøv med hårdere dæktryk. Og
hvilken forskel! Mener at mine dæk på CV kunne tåle ifølge beskrivelserne
2,7Bar - forsøgtemed 4 bar og så en markant større stabilitet i forbindelse
med kørsel på Motorvej og mødet med kraftig sidevind + store kassevogne med
høj fart

Selvfølgelig er dette ikke tilrådeligt med et ældre dæk , men prøv med et
nyere.

Læg mærke til at det samme er gældende ved større last i jeres personbiler ,
her skal der også mere i dækket .....

Er nogen i tvivl - så tal med det lokale dækcenter - De bør kunne give den
rette vejledning.

Kim

Fra : SB

Dato : 30-05-06 21:25

Vognen er kun 1 år gammel, og der er varevognsdæk på den, så for gamle er de
vel ikke
Bilen er født med st.car fjedre, ved det at det er en sådan, er faktisk sat
campingfjedre i den der ud over
Men kan da prøve at forøge dæktrykket til max, i stedet for det som der bare
står den skal køre med.
lyder for så vidt logisk nok at for bløde dæk vil gøre den mere ustabil når
den kommer ind i de der hjulspor som lastbilerne har lavet

alle de tunge ting er i bunden af den, på nær forteltet, som ligger bag i
bilen, så mon ikke det bare er at tænde kompressoren og pumpe dækkene op til
max. er i hvert fald et forsøg værd

takker for hjælpen

Søren

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 30-05-06 21:50

> [...]
> bilen, så mon ikke det bare er at tænde kompressoren og pumpe dækkene op

Jamen så er du jo nok godt på vej til en billig løsning, Søren. Det lyder
til at du allerede har brugt pengene for at få en god løsning.
Vor gamle Volvo 745 havde den fejl at de originale fjedre sådan set sagtens
ku bære læsset, men de årgange kører alle op ad bakke nu, da fjedrene bare
blir blødere og blødere - skiftede til campingfjedre og sikke en forskel !
Stod for år tilbage og så på et F1-bagdæk hos en bilforhandler. Det er dog
noget af det mest sjaskede dæk jeg har set ! Slidbanen har dog noget
substans men siderne er taget direkte fra et cykeldæk. Humlen er netop
trykket; det får dækket til at virke !

Fra : Jørgen L.

Dato : 30-05-06 21:18

> [...]
> (kunne selvf. også sætte et eller andet bag fælgene så den fik større
> sporvidde, så ville den vel passe med deres slidspor)

Køb en bredere campingvogn

Hvilke dæk har du på, for 8 lags varevogns dæk med tryk på 4,5 bar, er bare
noget der virker.
du bør også som de andre skriver, pakke korrekt, tunge ting ned ved akslen,
eller endnu bedre bag i bilen, det er jo dine bagdæk på bilen der styrrer
cven.

Hæv også dæktryk på bil til max + 10%

Hilsen Jørgen

Fra : Claus DN

Dato : 31-05-06 16:14

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
| Hvordan kan man minimere det voblerri der er på motorstien pga af de
| hjulspor som lastbilerne laver.

Da jeg kørte til Berlin i påsken oplevede jeg et sjovt fænomen. Når jeg
indhentede en lastbil bagfra gav campingvognen sig til at voble som du
beskriver. Hvis jeg så lod mig falde tilbage i ren luft eller overhalede
lastbilen, kørte campingvognen fint igen. Det lyder måske utroligt, men på
2x600 km kan man godt nå at eksperimentere en del, så jeg er helt sikker i
min sag.

Prøv at tænke over det næste gang og se om der er et mønster i måden den
vobler på.

Blot et forslag da det lader til at du har gjort alt andet rigtigt.

Vh. Claus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-05-06 17:19

Claus DN skrev i 32b86$447db2ad$55182bdb$4625@news.arrownet.dk dette:
> [...]
> overhalede lastbilen, kørte campingvognen fint igen. Det lyder måske
> utroligt, men på 2x600 km kan man godt nå at eksperimentere en del,

Det er turbulenser - kaldes Karmanhvirvler og har intet med problemerne med
sporkørsel at gøre.
Havde du ramt det rigtige sted, ville du have fået gratis træk fra
lastbilen.
Modsat kan man, hvis man kører med en CV og ikke har for mange heste under
hjelmen, tydeligt mærke, når man selv får en lastbil på slæb. Min meget
gamle Toyota Hiace gik en halv snes km ned i fart, når vi blev fanget af
sådan en lastbil.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Claus DN

Dato : 31-05-06 18:44

> [...]
| hjelmen, tydeligt mærke, når man selv får en lastbil på slæb. Min meget
| gamle Toyota Hiace gik en halv snes km ned i fart, når vi blev fanget af

Nåeh, mente nok jeg kunne mærke det på mine 90 diesel-ponyer når der kom en
lastbil bagfra Og det var der så en naturlig forklaring på.

/Claus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-06-06 06:16

Claus DN wrote:
> [...]

> Da jeg kørte til Berlin i påsken oplevede jeg et sjovt fænomen. Når
> jeg indhentede en lastbil bagfra gav campingvognen sig til at voble

Næste gang du er ude at eksperimentere, så prøv at lægge mærke til
bagfrakommende biler. Du vil opdage at du også kan mærke dem. Lige som med
forankørende kan afstandene være op til 100 meter når du begynder at kunne
mærke det.

Personbiler kan også gøre det.

--
Per, Esbjerg