html - css?
Fra : Storm

Dato : 29-05-06 17:20

Vil I dømme i en diskussion:

Min kollega siger css er et selvstændigt sprog (netop det kan jeg se på
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion1.asp at han har ret i) som helt
vil erstatte html og man kan glemme alt om html.

Jeg siger css er en temmelig udviklet styling af html-elementer. css kan
ikke erstatte html, men selvfølgelig minimere html-kodningen. Man kan
ikke lave en webside helt uden html.

Hvad siger I?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin

Dato : 29-05-06 17:51

Storm wrote:
> [...]
>
> Jeg siger css er en temmelig udviklet styling af html-elementer. css kan
> ikke erstatte html, men selvfølgelig minimere html-kodningen. Man kan

Nej man kan ikke indsætte noget CSS uden html.

Men at man kan lave hjemmesider uden html, ja det kan man nu godt. Men
det kræver meget mere end CSS, så skal man over og kigge på XML baseret
sider. Men alligevel så kræver det en form for template (html side, hvor
teksten bliver lavet om via serverside sprog) til at få lagt designet.
Så nej HTML kommer man ikke helt udenom, men man kan begrænse det
betydeligt. Et helt site bestående af fx. 1200 underside, behøver kun 1
html fil for at virke.

Fra : Storm

Dato : 29-05-06 17:57

Martin <maa@scandesigns.dk> wrote:

> [...]
> Så nej HTML kommer man ikke helt udenom, men man kan begrænse det
> betydeligt. Et helt site bestående af fx. 1200 underside, behøver kun 1

Tak - Men er det ikke i sidste ende html elementer der styles af css?

Hvis vi ikke snakker XML eller serverside sprog kan man vel ikke nøjes
med html head og body som eneste html tags, hvis du vil lave en side med
såvel billeder som tekst - vel?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 29-05-06 18:18

Storm wrote:

> [...]
>
> Hvis vi ikke snakker XML eller serverside sprog kan man vel ikke nøjes
> med html head og body som eneste html tags, hvis du vil lave en side

Nej, det kræver lidt mere nemlig overskrifter <h1> og afsnit <p> og det er
minimum. Man vil sikkert også få brug for links <a>. CSS kan meget men det
kan ikke lave hjemmesider uden (X)HTML eller XML

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer http://www.webtilgængelighed.dk (på
dansk) = http://www.webaccessibility.dk (in english) Last: revision:

Fra : Storm

Dato : 29-05-06 18:34

Johnny Winther Ronnenberg <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> wrote:

> Nej, det kræver lidt mere nemlig overskrifter <h1> og afsnit <p> og det er
> minimum. Man vil sikkert også få brug for links <a>. CSS kan meget men det
> kan ikke lave hjemmesider uden (X)HTML eller XML

Ja, ok - det er jo ikke mange html-tags så, man kan vel egentlig også
css style andet end html-tags?

Tak for dit svar.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 29-05-06 18:14

Hej, Nina!

"Storm" <NinzenREMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg siger css er en temmelig udviklet styling af html-elementer. css kan
> ikke erstatte html, men selvfølgelig minimere html-kodningen. Man kan

At du kan hilse din kollega og sige til ham, at det er dig, der har ret!

HTML og CSS er to sider af samme sag, idet HTML-koden bruges til at beskrive
en hjemmesides indhold, dvs. inddeling i overskrifter, afsnit, tabeller,
punktopstillinger o.s.v., mens CSS beskriver, hvordan disse afsnit,
overskrifter m.v. ser ud, hvilken skrifttype, skriftfarve, skriftstørrelse
og den slags, der skal anvendes.

I de tidligere udgaver af HTML-standarden skete beskrivelsen af såvel
indhold som udseende udelukkende med HTML, men indførelsen af CSS-standarden
gav to åbenlyse fordele i forhold til denne fremgangsmåde: flere og bedre
muligheder for layout end med HTML alene samt nemmere vedligeholdelse af
især store websteder, fordi væsentlige dele af layoutbeskrivelsen kunne
placeres centralt.

Mange af de gamle HTML-koder, der blev brugt til layoutbeskrivelse, er ved
at blive udfaset af standarden til fordel for anvelndelsen af CSS, og flere
vil sikkert følge i kommende udgaver.

Mvh

C@rsten

Fra : Storm

Dato : 29-05-06 18:34

Carsten Pedersen <Carsten.Pedersen@invalid.invalid> wrote:

> Mange af de gamle HTML-koder, der blev brugt til layoutbeskrivelse, er ved
> at blive udfaset af standarden til fordel for anvelndelsen af CSS, og flere
> vil sikkert følge i kommende udgaver.

Ja, der sker jo noget hele tiden. Jeg troede måske jeg var stivnet helt
i vanetænkning. Jeg laver ikke meget web-kodning, men css er nu
fascinerende.

Tak for dit omhyggelige svar

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-05-06 20:12

Carsten Pedersen skrev:

> [...]
> overskrifter, afsnit, tabeller, punktopstillinger o.s.v., mens
> CSS beskriver, hvordan disse afsnit, overskrifter m.v. ser ud,

CSS kan nu godt anvendes på andet end (x)html-kode - fx på et xml-
dokument: <http://www.w3.org/Style/Examples/001/doc.xml>.

(eksempel hentet fra <http://www.w3.org/Style/styling-XML>)

Men Nina har ret i at css på ingen måde kan erstatte html - css kan
kun fungere sammen med et opmærkningssprog (html/xml). Og selv om
man - jf. ovenstående eksempel - godt kan style et xml-dokument
direkte, får man ikke nogen fungerende hjemmeside uden at anvende
(x)html til browseren - bl.a. fordi understøttelsen af links i xml
(XLink) er nærmest ikke-eksisterende.

Man kan benytte xsl-transformationer til at konvertere xml-kode til
html-kode direkte i en browser - se fx eksemplet her:
<http://aspnet.4guysfromrolla.com/rss/rss.aspx> - men det virker
ikke i alle browsere (clientside XSL-transformationer som
ovenstående virker fx ikke i Opera < 9).

Når man skal lave normale hjemmesider har man derfor både brug for
(x)html (til indholdet) og css (til præsentationen).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Storm

Dato : 29-05-06 20:51

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>
> Når man skal lave normale hjemmesider har man derfor både brug for
> (x)html (til indholdet) og css (til præsentationen).

Tak for indput - det ser spændende ud - diskussionen opstod fordi han
havde været til Adobe seminar om Macromedia Studio 8 programpakke og set
den nye Dreamweaver præsenteret. Adobe skriver selv at de præsenterer :

"Hurtig og effektiv kodning med CSS, draganddrop funktioner fra
XMLkilder, zoom m.m. i den nye version af Dreamweaver."

- Det stemmer jo fint med dine indspark her.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-06 20:20

Storm skrev:

> Min kollega siger css er et selvstændigt sprog (netop det kan jeg se på
> http://www.html.dk/tutorials/css/lektion1.asp at han har ret i) som helt
> vil erstatte html og man kan glemme alt om html.

Bed ham om at lave en side i ren CSS.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-05-06 21:03

http://80.62.45.5/min.css

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Benny Nissen

Dato : 29-05-06 22:14

Kim Ludvigsen ramte sit keyboard den 29-05-2006 22:02 og fik dette ud af
det:

> http://80.62.45.5/min.css

LOL

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Frank Olieu

Dato : 29-05-06 22:44

_Kim Ludvigsen_ skrev | wrote | écrivit (29-05-2006 22:02):

> http://80.62.45.5/min.css

der mangler bare lidt ASCII-grafik!

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Benny Nissen

Dato : 29-05-06 23:48

Frank Olieu ramte sit keyboard den 29-05-2006 23:44 og fik dette ud af det:

> der mangler bare lidt ASCII-grafik!

Som på:
http://bennynissen.dk/docs/ascii.css ?

Prøv at formindske skrifttypen i browseren meget

... så fik vi også lidt pr0n i denne tråd.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-05-06 02:02

Den 30-05-06 00.47 skrev Benny Nissen følgende:

>>> http://80.62.45.5/min.css

> http://bennynissen.dk/docs/ascii.css ?

Hrmpf! Det er da ingen kunst at lave sider, der ikke validerer:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fbennynissen.dk%2Fdocs%2Fascii.css&usermedium=all

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Nvu til at lave fremtidssikrede hjemmesider, der overholder

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-06 09:04

Kim Ludvigsen skrev:

> Hrmpf! Det er da ingen kunst at lave sider, der ikke validerer:

Og han skulle endda bare have flyttet */ til slutningen af filen
for at den var i orden.

--
Bertel

Fra : David Trasbo

Dato : 30-05-06 07:24

Storm skrev:

> [...]
> http://www.html.dk/tutorials/css/lektion1.asp at han har ret i) som helt
> vil erstatte html og man kan glemme alt om html.

Din kollega er forhåbentlig ikke webdesigner..?

> Jeg siger css er en temmelig udviklet styling af html-elementer. css kan
> ikke erstatte html, men selvfølgelig minimere html-kodningen. Man kan
> ikke lave en webside helt uden html.

Man kan ikke lave en hjemmeside med CSS alene. CSS er det sprog som
bestemmer udseendet, placering, margen osv.

> Hvad siger I?

At du har fuldstændig ret.

--
David Trasbo.