Hvordan lægger man bedst en flagstang ned
Fra : Wiljan

Dato : 29-05-06 16:00

Hej

Jeg har en ca. 11m høj flagstang lavet af træ.
Den trænger meget til at blive malet.

Den er ca 17cm tyk i bunden og nok 8-10cm i toppen.
Den er botet til en betonsokkel med 2 gennemgående bolte.
Nederst ca 15 cm over jorden (fra enden på stangen og så ca 1,5m fra enden
sidder bolt nummer 2.
Jeg vil tro at hele stangen vejer over 100kg

Spørgsmålet er nu, hvordan lægger man den bedst ned uden at komme galt
afsted.

Skal man vippe den over den nederste bolt?
Så er det nemmere at holde imod (3-4 mand) når den er på vej ned.

Men til gengæld er den så tungere 11m
end hvis den vippes over den øverste bolt, hvor der jo så stikker en del
bagud (1,5) og netraliserer samme længde plus lidt mere da den bliver
tyndere... så reelt er det vel ca 7,5 m vægt tilbage.
Det er bare kke nemt at holde imod da stangen vil være 1.5meter højere oppe
over vippebolten.

Gode ideer / beregninger modtages gerne

Hilsen Wiljan

Fra : Martin Nielsen

Dato : 29-05-06 16:15

Hejs en snor op i spidsen så er det nemmere at holde vægten.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-05-06 16:27

> [...]
> tyndere... så reelt er det vel ca 7,5 m vægt tilbage.
> Det er bare kke nemt at holde imod da stangen vil være 1.5meter højere

Jeg tror du vurderer galt med hensyn til flagstangens vægt.
Gran, som jeg er ret sikker på, at flagstangen er fremstillet af, vejer ca
400 kg/m3 i tør tilstand.
Hvis du forestiller dig at du skærer flagstangen i 11 meterstykker, står det
dig hurtigt klart, at du har mindre end eller omtrent 15% af en rummeter træ
i sådan en flagstang. Dvs. den vejer næppe mere end 60 kg og sandsynligvis
ikke over 50 kg.
Jeg har engang båret en 10 meter stang på skulderen alene uden at løbe i
problemer, og jeg er kun to lorte og en telefonbog høj.
Hvis I nu er to om at lægge stangen ned, så fjern den nederste bolt, lad den
ene holde igen på den udsvingende nederste del mens den anden tager imod.
Husk en høj buk til at lægge stangen på.

Så har du også en god arbejdshøjde at male flagstangen i

Skal det være rigtigt let, så stik bolten ind i stangens nederste hul og
hæng en eller to malerbøtter eller andet tungt på bolten. så udvejer du i
hvert fald en del af flagstangens vægt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels

Dato : 29-05-06 17:22

> [...]
> det dig hurtigt klart, at du har mindre end eller omtrent 15% af en
> rummeter træ i sådan en flagstang. Dvs. den vejer næppe mere end 60 kg og

Et lille tankeeksempel der kan vise dig at det er mere komplekst end som så.
Du har en ensartet stang som er 11m lang og vejer 50kg.
Den er boltet fast 1m fra den ene ende.
Du står to meter fra den ende og skal nu løfte den. Hvor meget skal du
løfte?

--------T----A--B--

Du er A. Bolten er B.
Tyngdepunktet er T.

Hint: du skal hive op med mere end flagstangens vægt. Flyt A mod B og
"vægten" går mod uendelig.

Tricket med en snot til toppen er godt i starten, men i starten er det i det
hele taget ikke svært at holde stangen. Hvis man ikke kan fæstne snoren i
noget højt og derfra føre den til toppen af flagstangen, så vil snoren
opleve samme "gearingseffekt", som ved løftet, når stangen begynder at hælde
en lille smule.

Jeg har ikke tid til at regne et eksempel lige nu, men hvis du stadig
tvivler senere i aften, så skal jeg da gerne vise dig det. Jeg har iøvrigt
lagt sådan en ned selv med tov til nabotræ, og jeg var alligevel ved at
blive flad og stangen tog de sidste meter ned i hurtigt tempo. At rejse den
op med en stang bundet til toppen, detvar heller ikke engang let. At gøre
det alene, det er ikke smart!..... hvilket vil sige at jeg ikke var smart
:-/

Fra : Peter Weis

Dato : 29-05-06 18:29

Niels wrote:

> Du står to meter fra den ende og skal nu løfte den. Hvor meget skal du
> løfte?
>
> --------T----A--B--
>
> Du er A. Bolten er B.
> Tyngdepunktet er T.

Normalt starter man løftet helt ude i enden, og går ind langs stangen
medens den løftes stadigt højerer op.
Det er i praksis ikke det store problem, specielt ikke hvis man har
assistance til at sætte bolten på plads medens man selv balancerer stangen.

mvh
Peter

Fra : Niels

Dato : 29-05-06 18:58

> [...]
> Det er i praksis ikke det store problem, specielt ikke hvis man har
> assistance til at sætte bolten på plads medens man selv balancerer

Det jeg oplevede var at man med strakte arme jo ikke kan nå mere end knap
tre meter op. Det betyder for en 11m der er boltet 1m oppe at den ved 45
grader kræver at man står 2m fra flagstangens fod. Det er altså _tungt_ at
stå med hvis stangen vejer50kg, for du skal der trykke op med mere end de
50kg, da tyngdepunktet stadig er længere ude end der hvor du skubber. De tre
meter er yderligere ret optimistiske. Det er vel mere 220cm eller så?

Fra : Peter Weis

Dato : 29-05-06 21:04

Niels wrote:

> [...]
> meter er yderligere ret optimistiske. Det er vel mere 220cm eller så?

Med den skitserede fremgangsmåde skal man ikke løfte de 50 kg særligt
højt. Man kan gå med strakte arme ind under flagstangen. Da den samtdigt
er hængslet, skal man ikke bruge kræfter på at holde balancen.

I praksis er det ikke noget problem, på trods af at jeg ganske rigtigt
ikke er 220 cm høj.

mvh
Peter

Fra : Niels

Dato : 29-05-06 21:18

> Med den skitserede fremgangsmåde skal man ikke løfte de 50 kg særligt
> højt.

Pointen er at du skal løfte mere end 50kg, hvis deterhvadstangen vejer.

> I praksis er det ikke noget problem, på trods af at jeg ganske rigtigt
> ikke er 220 cm høj.

For min flagstang var det nu et problem, og jeg er bestemt ikke nogen
slapsvans.

Fra : Peter Weis

Dato : 29-05-06 21:28

Niels wrote:

> Pointen er at du skal løfte mere end 50kg, hvis deterhvadstangen vejer.

Du skal stort set kun holde dem. Løftet foregår ikke med armene, som
bare holdes strakte under operationen, men med benene.

mvh
Peter

Fra : Niels

Dato : 29-05-06 21:56

> Du skal stort set kun holde dem. Løftet foregår ikke med armene, som
> bare holdes strakte under operationen, men med benene.

Ret mig hvis jeg regner galt, for det her går lidt hurtigt.

Vi har en flagstang på 11 m som er boltet fast 1m over jorden og som du
løfter på den beskrevne måde i en højde af 2.2m.
Stangen vejer 50kg og har tyngdepunktet midtpå. Det er forkert. Dels vejer
den nok en smule mere, og dels er tyngdepunktet længere nede, men...
Når du er 2m fra flagstangsholderen, så har stangen en vinkel på (det her er
lidt løse tal) 32 grader. Du vil løfte den præcis midt mellem boltpunktet og
tyngdepunktet (hvis det altså var i midten). Det gør at du skal løfte
cos(32)*50kg*2=84kg opad i strakte arme, mens du stadig går fremad og
skubber stangen på plads. Det at løfte (holde i strakte arme) er hårdt nok,
og at gå frem mod flagstangens holder samtidigt, det er nærmest umuligt.

Ok, måske jeg regner forkert, og måske min stang var tungere. Jeg ved at
selv med en lægte bundet fast lidt oppe af stangen så var jeg ved at
eksplodere af anstrengelse da jeg rejste min, og jeg går generelt for at
være særdeles stærk og veltrænet. Siger jeg her, hvor ingen kan påstå andet

Fra : Filip Larsen

Dato : 29-05-06 23:43

Niels skrev

> [...]
> tyngdepunktet (hvis det altså var i midten). Det gør at du skal løfte
> cos(32)*50kg*2=84kg opad i strakte arme, mens du stadig går fremad og

Efter et par hurtige udregninger får jeg, at løftekraften vinkelret på
stangen i den vandrette afstand s fra aksen og i højden h over aksen er

F(s) = M*s/(s^2+h^2),

hvor M er momentet om aksen når stangen ligger vandret. Man kan fx.
modellere M som bidraget fra to masser m1 og m2 på hver sin side af
aksen eller som en enkeltsidet masse i afstanden d ved

M = (m1*d1-m2*d2)*g = (m1+m2)*d*g,

Hvis løftet F(s) påtrykkes vinkelret på stangen i afstanden
kvadratrod(s^2+h^2) fra aksen vil løftet være maksimalt når s = h og
stangen hælder 45 grader, dvs.

F_max = F(h) = M/(2*h).

Hvis vi for nemheds skyld sætter m = 55 kg, d = 4,5 m og h = 1 m når
stangen er hængslet øverst så skulle det maskimale løft være omkring
123,75 kg. Hvis stangen hængsles nederst med m = 55 kg, d = 5,5 m og h =
2, så er det maksimale løft nu omkring 75,6 kg.

Det ser altså ud til, at for en homogen stang kræver det mindst maksimal
løftekraft når den er hængslet forneden. Måske nogen kan af- eller
bekræfte om den påstand passer med praksis?

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-05-06 08:12

Filip Larsen skrev:

> [...]
> maksimal løftekraft når den er hængslet forneden. Måske nogen
> kan af- eller bekræfte om den påstand passer med praksis?

Det lyder fornuftigt. Og når man først *har* fået stangen lagt
ned, er det jo heller ingen sag at flytte den op på den øverste
bolt, mens den bliver malet.

--
:·) - alternativt forslag: Plant et æbletræ yderst i flagstangens
faldlinje. Vent 10-12 år. Lad flagstangen falde ned i træet,

Fra : Niels

Dato : 30-05-06 09:40

> Det ser altså ud til, at for en homogen stang kræver det mindst maksimal
> løftekraft når den er hængslet forneden. Måske nogen kan af- eller
> bekræfte om den påstand passer med praksis?

Det er jo et spørgsmål om den afstand du skal ind på for at løfte en given
vinkel. Man ser også at hvis du kan løfte 220cm og stangen er boltet i en
højde af 200cm med 2m stang hængende bagud, så står man 20cm fra
flagstangens fod, når man har den løftet 45 grader. Du har fat 28 cm fra
bolten, og tyngdepunktet er 5,5m-0,28m-2m=3.22. Det er 11,5 gange længere
væk end bolten at de 55kg hænger.
Stangen vil blive uendeligt tung at løfte når boltpositionen går mod
løftehøjden.

Det er lidt samme problem for rebtricken om bunden af stangen. Man kan
maksimalt komme 1m fra bolten, og det vil give en voldsom belastning på
rebet, som vil være tilbøjeligt til at smutte langs enten holderen eller
stangen, når vinklen bliver spids.

Stang er hængslet 1m over enden og jorden. Den står i en vinkel af 45
grader. Stangen vejer 55kg og er ensartet.
Man binder et reb om det nederste af stangen hen til det nederste af
holderen.
Projekteres det til vandret, så er tyngdepunktet cos(45)*4.5m=3,18m fra
bolten og enden er 0.71m fra bolten.
svarer til et tryk på 55kg*(3,18m/0.71m)=246kg som rebet skal yde på
stangens ende. Det er måske ikke så vildt, men det giver et tryk langs
overfladen på stang og fod på cos((180-45)/2)*246kg=94kg

Hm. Ok, det var ikke så meget som jeg havde troet. Det burde man nok kunne
binde fast så det bliver siddende...
Måske jeg har lavet en regnefejl

Fra : Peter Weis

Dato : 30-05-06 16:55

Niels wrote:

> [...]
> være særdeles stærk og veltrænet. Siger jeg her, hvor ingen kan påstå andet

Det underligt, for selv jeg e småfed og -slatten, så har jeg aldrig haft
alvorlige problemer med mine to flagstænger, hverken den gamle af gran
(som knækkede i en storm) eller den nye af glasfiber.
Jeg husker ikke om de er 10 eller 12 m lange.

mvh
Peter

Fra : Niels

Dato : 30-05-06 20:50

> [...]
> (som knækkede i en storm) eller den nye af glasfiber.
> Jeg husker ikke om de er 10 eller 12 m lange.

Jeg ved ikke hvad min flagstang er lavet af, men det er træ, og det er tung
som bare pokker. Den skal heller ikke op og balancere på min skulder efter
at den er lagt ned... ellers må jeg vel invitere dig på besøg, for den skal
faktisk ned at ligge nu. Flagsnoren sidder fast i toppen :-/

Fra : Wiljan

Dato : 01-06-06 08:18

Tak for jeres indlæg

Min flagstang har været nede at ligge 1 gang for mange år siden og den er
meget tung og det var ligefør en kom til skade, derfor vil jeg gerne vide
hvordan man bør gøre det mest korrekt...
Dengang blev den vippet over den øverste bolt, hvilket jo reducere vægten
men derimod næsten umuligt at håndtere pga højden i luften.

Da den blev rejst brugt vi den nederste bolt til at vippe over og kunne nu
meget bedre håndtere den, men vi havde meget svært ved at løfte den (4
mand).

Jeg vil lige tænke lidt mere over det og så få det gjort.. skal nok skrive
tilbage om resultatet.

Wiljan

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-05-06 10:06

> [...]
> mand).
>
> Jeg vil lige tænke lidt mere over det og så få det gjort.. skal nok skrive

Hvad med at gøre, som jeg foreslog at montere en kontravægt i stangens
nederste hul? Det kunne være den malebøtte, du alligevel har, hængt på
stangen med den bolt, du lige har fjernet for at lægge stangen ned?
Og når I er to personer, kan nr 2 holde igen på den udsvingende del -
kontravægtenden og dermed yderligere reducerer trykket i modsatte ende. Så
burde det være en overkommelig opgave.

Til matematikerne: Jeg er bestemt ikke matematiker og kan kun anskue
problemet ud fra en praktisk synsvinkel, men det forekommer mig, at i jeres
beregninger har I glemt, at medtage kontravægten, dvs den del af stangen,
der svinger ud til modsatte side, når man fjerner den nederste bolt.
Endvidere er stangen ikke homogen, men derimod mere end dobbelt så tyk i
bunden som i toppen. Et slag på tasken er vel, at bunden udvejer omtrent 2½
gange sin egen længde fra toppen af stangen og ned..

Endvidere kan man modvirke trykket i starten, når man står helt inde ved
flagstangen ved at stå på en solid trappestige, fordi man så har fat langt
højere oppe på flagstangen.

Et sidste forslag er, at man fjerner den nederste bolt, stikker et så tykt
tov igennem hullet, både i fundamentet og flagstangen, som ladesiggørligt,
binder en god kontravægt fast på den anden side og evt. yderligere halvere
kræfterne ved at lade tovet gå gennem 2 blokke. Rigtigt gjort bør det lade
sig gøre med kræfterne til rådighed i lillefingeren.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels

Dato : 01-06-06 11:09

> det forekommer mig, at i jeres beregninger har I glemt, at medtage
> kontravægten, dvs den del af stangen, der svinger ud til modsatte side,
> når man fjerner den nederste bolt.

Den kontravægt er taget med i betragtningen når man placerer tyngdepunktet.
Selv hvis den ikke var, så er den så tæt på omdrejningspunktet at den ikke
gør den store forskel... hvilket man også vil opdage hvis man hænger en
bøtte med maling på den.

Prøv en dag at sæt dig på en vippe. Sid 50cm fra vippepunktet. Lad en anden
sidde 2m fra punktet. Nu er der balance hvis du vejer 80 kg og den anden
vejer 320kg. Samme effekt vil ramme din spand med maling.

> Endvidere er stangen ikke homogen, men derimod mere end dobbelt så tyk i
> bunden som i toppen. Et slag på tasken er vel, at bunden udvejer omtrent
> 2½ gange sin egen længde fra toppen af stangen og ned..

Det er til gengæld korrekt. Hvis vi siger at stangen er en keglestub der har
en diameter på 20cm i bunden og 10cm i toppen, og at stangen er 11m lang, så
er tyngdepunktet lige under 4m oppe fra bunden... så vidt jeg da lige kunne
regne mig frem til. Eksemplerne her regnede med det oppe i 5.5m, og det gør
en forskel på momentet, men ikke en markant forskel.

> Endvidere kan man modvirke trykket i starten, når man står helt inde ved
> flagstangen ved at stå på en solid trappestige, fordi man så har fat langt
> højere oppe på flagstangen.

Trykket i starten går i høj grad vandret, så din stige skal sandelig være
solidt plantet i græsplænen.

> [...]
> kræfterne ved at lade tovet gå gennem 2 blokke. Rigtigt gjort bør det lade
> sig gøre med kræfterne til rådighed i lillefingeren.

Nu ved vi hvorfor du kun har ni fingre
Er tyngdepunktet for en 60kg tung flagstang 4m oppe, så har du da ret i at
det ikke burde være en umulig ide. Tovet i bunden vil så skulle trække
240kg. Det er hvis tovet er lodret, men det er i en vinkel af 45 grader, så
det skal trække 342kg. Det er nu alligevel en del. Måske det holder, måske
det ikke gør.

Konklusionen må være at store flagstænger ikke skal lægges ned
Det man gør hvis man rejser master på mindre sejlskibe (på den gammeldags
måde) er at lave sig en eller flere lange stænger, af en vist robusthed, og
binde en løkke omkring enden af dem og flagstangen. Så kan man sådan set
fint styre det.

Fra : Niels

Dato : 01-06-06 11:15

> Hvis vi siger at stangen er en keglestub der har en diameter på 20cm i
> bunden og 10cm i toppen, og at stangen er 11m lang

Så har den en volumen på 0,43m^3. Jeg ved ikke hvad grans massefylde er, og
kan ikke lige finde det´, men hvis vi gætter på 0,2g/cm^3, så er det 83 kg
den vejer. Det virker faktisk rimeligt nok for min flagstang, for den var en
_hel_ del tungere end min sandsæk på 50kg.

Håber ikke jeg har lavet for mange regnefejl

Fra : Niels

Dato : 01-06-06 11:53

> Jeg ved ikke hvad grans massefylde er

http://www2.skovognatur.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/14/201189-14/teksten.htm

Til husbygning gælder
"Fyrretræets massefylde (rumvægt / densitet) skal være mellem 0,5-0,7 g/cm3
ved en træfugtighed på mellem 10-14%."
Det tyder på at mine 0,2 var meget i underkanten

Fra : TA

Dato : 03-06-06 16:59

"Niels" <nej@tak.du> wrote in message

> [...]
nok,
> og at gå frem mod flagstangens holder samtidigt, det er nærmest umuligt.

Her et bud på hvad stangen vejer afhængig af hvor langt fra hængslet den
løftes, se evt 'flagstang' i <news://dk.binaer>.

Flagstangen har længden r, vinklen theta i forhold til vandret, og massen
m/2 i stangtoppen.

Den lodrette kraft F ved stangtoppen er da F = m/2 * g * cos(theta).
Den lodrette kraft i afstanden s fra hængslet er Fs = F * l/s, hvor l = r *
cos(theta). Dvs

Fs = l/s * m/2 * g * cos(theta)

Hvis stangen støttes en afstand b over hængslet, er b/s = tan(theta), dvs
theta = arctan(b/s), og Fs bliver da

Fs(s) = l/s * m/2 * g * cos(arctan(b/s))

I runde tal med l = 10 m, m = 100 kg, g = 10 N/kg og b = 1.2 m (og b = 0 m)
fåes:

b = 1.2 m; b = 0 m
s = 10 m; Fs = 496 N; 500 N
s = 5 m; Fs = 972 N; 1000 N
s = 2 m; Fs = 2143 N; 2500 N
s = 1 m; Fs = 3200 N; 5000 N
s = 0.5 m; Fs = 3846 N; 10000 N
s = 0.1 m; Fs = 4152 N; 50000 N

Stangen er altså en del lettere ved små s, når b er forholdsvis stor, og det
er nok en god ide, at lade stangen være hængslet tæt ved jorden.

--
TA

Fra : Bo Warming

Dato : 29-05-06 17:59

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> hul og hæng en eller to malerbøtter eller andet tungt på bolten. så
> udvejer du i hvert fald en del af flagstangens vægt.

Jeg tror heller ikke den er særlig tung.

Min ret spinkle far malede igen og igen vor flagstang,ene mand, og
drejede den om øveste bolt og dimensionerne var cirka som du skriver.

Men grantræ er ret lyst lissom den hvide maling - hvorfor male
overhovedet? Der er så meget ventilation at træet aldrig rådner.

Fra : Bo Warming

Dato : 29-05-06 18:14

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

Min datter har lige ringet for at få hjælp til gymnasiestil om
arkitektur, og da jeg fik genopfrisket om doriske og efterfølgende
spinkle joniske søjler og romansk og og efterfølgende spinkel gotisk
kirkebygning og barok og den efterfølgende rokoko stil og den
prunkløse funktionalisme, kom jeg til at tænke på Piet Hein sloganet,
"teknik er at bruge mindst mulig teknik"

Er der ikke en særlig gørdetselv bedrift i at vise, at snobberutiner
kan undværes, fx maling

Fugle bygger rede uden tegning. Man skal kun lave uforudsigeligt,
spændende kreativt hobbyarbejde

Man må være under tøflen af en kæreste, hvis man gider male, hvor
ingen risiko for råd

Fra : Martin Bak

Dato : 29-05-06 20:54

> Man må være under tøflen af en kæreste, hvis man gider male, hvor ingen
> risiko for råd

Der findes også mænd der synes, at nymalede og synligt vedligeholdte ting er
pænest. Mig, for eksempel.

Martin

Fra : Kim2000

Dato : 29-05-06 21:26

> Der findes også mænd der synes, at nymalede og synligt vedligeholdte ting
> er pænest. Mig, for eksempel.

Nu er du også underlig på det punkt

Du er garanteret også så underlig at du både slår græsset og gør rent

mvh
Kim

Fra : GB

Dato : 30-05-06 19:41

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

Re: Subj: En motorsav.

Fra : Kim2000

Dato : 30-05-06 19:53

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in
>

> Re: Subj: En motorsav.

Behøves ikke, vi købte huset her i oktober, flyttede ind i december og
flagstangen fløj en tur 2-3 dage efter under en storm. Heldigt der ikke
skete noget. Den tidligere tilbød at sætte en ny op, men da ægteparret var
lidt over halvfems (ja, de gamle klarer sig selv herude på landet højt op i
årene) nænnede vi det ikke. Men den varmede da, både da jeg savede den i
stykker med en bøjlesav og da den røg i fyret, så lidt glæde havde vi da af
den

mvh
Kim

Fra : Nicolai

Dato : 30-05-06 17:29

> Fugle bygger rede uden tegning. Man skal kun lave uforudsigeligt,
> spændende kreativt hobbyarbejde

Jeg har nu heller aldrig set en fuglerede med indendørs pool.

Fra : Wiljan

Dato : 01-06-06 08:20

Bo

Du har vist aldrig set min kærste (eller min flagstang)
Så ville du også male den......

Wiljan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-06 20:38

Wiljan skrev:

> Jeg har en ca. 11m høj flagstang lavet af træ.
> Den trænger meget til at blive malet.

Da jeg var barn, var der en flok voksne der lagde vores flagstang
ned. Jeg ved ikke hvor lang den var, men i flok kan man altså
klare en del. Jeg har f.eks. også været med til at bære en stor
kranarm sammen med en større flok, kun med muskelkraft.

--
Bertel

Fra : Martin Bak

Dato : 29-05-06 20:51

> [...]
> Den trænger meget til at blive malet.
>
> Spørgsmålet er nu, hvordan lægger man den bedst ned uden at komme galt

Et paralelt spørgsmål blev stillet i dk.fritid.hus-og-have for nylig.
Spørgeren ville vide hvordan man nemmest kunne rejse en sådan stang op igen
efter at have haft den ned og male den. Jeg svarede:

Tilsvarende kan man gøre når den skal ned, bare i omvendt rækkefølge..

Martin

Fra : Leo

Dato : 30-05-06 06:59

Hvis det var mig -
Løsn den nederste bolt og træk en snor gennem hullet - stil en person nogle
meter væk og bed vedkommende trække kontra, medens du lægger stangen ned -
evt med hjælp fra endnu en, der har godt fat i flaglinen fra modsatte side.
Sikkerhedsmæssigt skal man sørge for at holde sig på afstand af den stump,
der svinger op - og personen, der trækker kontra skal stå, så han ikke er
direkte i stangens faldlinje.
Tre mand burde være rigeligt til at lægge den.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-05-06 08:35

"Leo" <fupkonto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Løsn den nederste bolt og træk en snor gennem hullet - stil en person
> nogle
> meter væk og bed vedkommende trække kontra, medens du lægger stangen ned -

Enig, bortset fra at jeg ville forankre snoren ved flagstangens base med en
rebbremse.
Hvis man gør det ordentligt burde det kunne lade sig gøre alene.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : 15kw

Dato : 31-05-06 08:45

"Wiljan" <wiljan@post8.fjern.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har en ca. 11m høj flagstang lavet af træ.

Har du / i overvejet at man kan bruge en stang med en U formet stykke jern i
ænden "også kaldet en fog." til at lyfte stangen med i noget større højde
end man selv kan nå til.

> Den trænger meget til at blive malet.

Husk at skifte linen når nu flagstangen er nede.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Niels

Dato : 02-06-06 08:37

> Spørgsmålet er nu, hvordan lægger man den bedst ned uden at komme galt
> afsted.

Vild ide:
Find en god lang stige og stil den op af flagstangen så du kan binde et tov
om stangen højt oppe. Bindes det stramt, så vil det ikke kunne glide langt
ned, da stangen er tykkere mod bunden.
Læg nu stigen ned så bunden støtter mod soklen og så den ligger på samme
linie som stangen vil vippe ned på. Bind den anden ende af tovet fast øverst
på stigen - den ende der vender væk fra soklen - så det er nogenlunde
stramt.
Bind et andet tov, eller resten af det første, fast til toppen af stigen,
løsn bolten og lad flagstanven begynde at tippe væk fra stigen. Nu vil
stigen rejse sig op, og du har fat i toppen med tovet, og derved er der
stadig styr på flagstangen.
Nu skal man bare holde imod mens stigen rejser sig til lodret og flagstangen
lægger sig ned. Hvis stangen vejer 60kg, så vil det maksimale træk i tovet
være når flagstangen ligger næsten helt ned, da man undervejs kan gå lige så
langt væk med sin rebende som der er tov og plads til.
Når man bagefter skal rejse flagstangen igen, så hiver man bare i tovet så
stigen bliver lagt ned igen hvorved flagstangen rejser sig.

Stige og flagstang er hele tiden de to kateter i en retvinklet trekant, og
de behøver ikke være lige lange. Det er naturligvis optimalt med en stabil
stige der er så høj som stangen, men det går nok uden. Det tror jeg faktisk
jeg vil prøve næste gang.
Jeg mener ved nærmere eftertanke også at man har brugt et ligende princip
til kraner i antikken.

Fra : Wiljan

Dato : 02-06-06 09:56

Godt tænkt det med stigen!

Det vil jeg virkelig overveje...
Jeg har sådan en aluminiums skydestige der kan blive rigtigt lang.

Jeg har hele tiden været noget betænkelig ved at skulle håndtere den store
udveksling der er med "kraft gange arm" hvis jeg vippede over den øverste
bolt i et forhold 1:10

Har endda overvejet ant vippe over den end bolt og have et tov over den
anden bolt og så binede tovet fast i det hullet i flagstangen og den anden
ende i trækkrogen på bilen og så bakke langsom den 1,5 meter der skal til at
lægge stangen ned.

Kommentarer er velkomne til din ide med stigen

Wiljan

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-06-06 23:14

Wiljan wrote:

> Kommentarer er velkomne til din ide med stigen

Vi må simpelthen have en billedserie af flagstangens nedlæggelse.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 03-06-06 13:58

Uffe Ravn wrote:

> Vi må simpelthen have en billedserie af flagstangens nedlæggelse.

Enig.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Wiljan

Dato : 06-06-06 15:57

Hej

Flagstangen er lagt ned... Under fuld kontrol

Vi rejste en skydestige op af stangen og bandt et reb fast ca 1/3 oppe og
band også stigen fast samme sted.
Derefter løsnede vi den øverste bolt og fjernede den nederest for at vippe
den nederste ende fri af soklen.
Vi bandt et tov gennem det nederste hul på stangen og lod det gå 2 gange
rundt om soklen.
Så have vi en til at holde i hvert tov samt en til at flytte / justerer
stigen efterhånden stange blev lagt ned.

Let hele forløb stille og roligt.... så nu skal den bare males og så op at
stå igen.

Desværre er der ingen billeder af nedlægningen... da alle mand havde
hænderne fulde

Tak for alle de gode indlæg

Wiljan

Fra : Wiljan

Dato : 06-06-06 16:04

Hej

Jeg glemte lige for dem der gerne vil regne
Stanger er 14 meter lang og 15cm i bunden og 7 cm i diameter i toppen og der
er 150 cm mellem de 2 bolte

Wiljan

Fra : Peter Weis

Dato : 06-06-06 19:04

Wiljan wrote:

> Desværre er der ingen billeder af nedlægningen... da alle mand havde
> hænderne fulde

I sådan en situation er det godt at have en kvinde ved hånden.

mvh
Peter

Fra : Niels

Dato : 06-06-06 20:19

> Så have vi en til at holde i hvert tov samt en til at flytte / justerer
> stigen efterhånden stange blev lagt ned.

Hvordan flytte stigen? Var den ikke lagt an så den gik vinkeltret ud fra
stangen?

Fra : Wiljan

Dato : 07-06-06 08:32

> Hvordan flytte stigen? Var den ikke lagt an så den gik vinkeltret ud fra
> stangen?

Nope den var en slags støtteben ca 1/3 oppe...
Der var en tidligere i tråden der beskev en lang stang med u-bøjle blev
typisk brugt til master på skibe, så stigen havde den funktion.

Wiljan

Fra : Niels

Dato : 09-06-06 11:47

> Spørgsmålet er nu, hvordan lægger man den bedst ned uden at komme galt
> afsted.

Nu har Wiljan godt nok fået sin stang ned, men det var snyd.. han gjorde det
jo ikke alene

Min flagstang er 13m høj, og blev lagt ned af mig alene. Eneste remedier var
et langt tov og en 4m lang stige.
Stige op ad flagstang. Tov bindes til stangen i den højde.
Stigen lægges ned på flagstangens faldlinie - væk fra ønskede faldretning -
med nederste trin mod soklen.
Tovet fra flagstangen bindes til øverste trin, så det danner hypotenusen i
en retvinklet trekant. Tovet skal reelt være 1m for langt her, så man har
mulighed for at vælte flagstangen lidt væk fra stigen uden at denne løfter
sig.
Tovet føres videre fra øverstr trin langs faldlinien.
Øverste bolt løsnes mens man står på stigen og flagstangen hældes væk fra
stigen.
Man tager i tovenden og lader langsomt stangen gå ned og stigen gå op.

Det kan gøres af en mand. Det er dog en god ide at lade tovet gå en runde
omkring et træ eller noget andet stabilt, så man kan holde stangen selv hvis
man glider i græsset. Den nederste bolt skal også sidde nogenlunde stramt,
så stangen er styret langs "faldlinien" og ikke begynder at dreje i det
vandrette plan omkring soklen.
Når man skal rejse stangen igen, så skal man kunne hive nogenlunde hårdt i
tovet, men dog ikke mere end at jeg gjorde det med een arm, mens den anden
trak rebet fast omkring mit støttetræ.
Nb. Hvis man på en eller anden måde kommer til at hive for meget så
flagstangen begynder at vælte over mod stigen, så er der intet at gøre andet
end at håbe der ikke er noget som den smadrer i faldet. Det er nu reelt ikke
en fare, hvis man passer lidt på.

Heller ingen billeder her. Også for mig var alle hænder optaget.

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 09-06-06 17:04

Niels wrote:

> [snip forklaring]
>
> Heller ingen billeder her. Også for mig var alle hænder optaget.

Jeg har læst det et par gange. Kan ikke helt gennemskue, hvordan det
foregår.
Du vil vel ikke lave en hurtig skitse eller to?

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Niels

Dato : 09-06-06 20:55

> Jeg har læst det et par gange. Kan ikke helt gennemskue, hvordan det
> foregår.
> Du vil vel ikke lave en hurtig skitse eller to?

http://www.greenleaf.dk/public/flagstang.GIF

I praksis bør tovet gå fra øverste trin til et træ og så retur til dig. Når
stigen står halvvejs oppe, så skal man hive en del og man kan risikere at
glide hvis man ikke har stabiliseret tovet lidt.
Som tidligere beskrevet så er effekten af stigen at man får en bedre
angrebsvinkel end sidste skitse. Man får reelt en vægtstang som er stigens
længde.Hvis man anbringer sig og snoren så man trækker vinkeltret ud fra
stigen, hvad man for det meste kan, så skal man kun modvirke flagstangens
moment, som i min situation _maksimalt_ var ca. 3600Nm, med en stang som var
5m, hvilket vil sige et træk på 720N...70kg

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 09-06-06 21:49

Niels wrote:

> http://www.greenleaf.dk/public/flagstang.GIF

Super. :)

Det var punktet mellem første og anden skitse jeg ikke lige havde
gennemskuet. Nu giver forklaringen jo meget god mening. ;)