Uoverensstemmelse mellem event.keyCode & a~
Fra : Chrisser

Dato : 29-05-06 12:21

Hej

Jeg sidder og leger med at fange tastetryk på onkeydown på et
bestemt felt i en form og derefter skrive det tastede
bogstav ned i statuslinien:

function fangTast(){
window.status += String.fromCharCode(event.keyCode);
}
<input type="text" name="test" onkeydown="fangTast();">

Nu har jeg så opdaget at keyCode ikke stemmer overens med Ascii værdierne,
det vil sige at når jeg taster a skriver den A og hvis jeg bruger det
numeriske
tastatur går det helt galt:
Værdierne 1 til 9 bliver til a til i !
En dosprompt siger mig at fromCharCode gør det korrekt
- det er keyCode det er galt med
Jeg troede at keyCode gav Ascii-værdien...

Jeg har været ude og Google lidt men har kun kunnet finde eksempler der
bruger
ovenstående kode...
Såsom:
http://www.informit.com/articles/article.asp?p=29964&seqNum=3&rl=1

Er der nogen der kender til ovenstående, findes der andre måder at få den
korrekte
værdi ud - allerede på keydown ?

Det jeg skal, er at i en bestemt situation skal jeg både have den indtastede
værdi
i feltet OG sende en tab så cursoren hopper videre til næste felt i rækken.
Og da man åbenbart ikke kan sende en event, øh uopfordret, tænkte jeg at
skrive
ascii-værdien af keyCode ned i feltet og derefter erstatte keyCode med 9 (
tab )
- det virker - lige bortset fra at den jo desværre skriver noget vrøvl...

Mvh
Chrisser

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-05-06 00:56

Chrisser wrote:
> Hej
>
> Jeg sidder og leger med at fange tastetryk på onkeydown på et
> bestemt felt i en form og derefter skrive det tastede
> bogstav ned i statuslinien:

Vis du finder ud af noget, så vær lige opmærksom på, at det alligevel kun
virker i IE. En ordentlig browser tillader ikke, at et javascript skriver
noget i statuslinjen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Chrisser

Dato : 31-05-06 08:27

Erik Ginnerskov wrote:

> Vis du finder ud af noget, så vær lige opmærksom på, at det alligevel
> kun virker i IE. En ordentlig browser tillader ikke, at et javascript
> skriver noget i statuslinjen.

Skrivningen i statuslinien er kun for at synliggøre de forskellige
værdier fra gang til gang ( det er dejligt nemt )
- som jeg vist også skrev længere
nede så skal det ende i et felt - hvis og når det kommer til at
virke..

Mvh
Chrisser