Ændre baggrundsfarve ved mouseover
Fra : Martin

Dato : 29-05-06 12:12

Hej

Jeg har en table cirka sådan her

Når man fører musen over en af rækkerne med indhold ... så skal ALLE 3
rækker med ... ændre baggrundsfarve, og selvfølgelig det samme med ,,,
rækkerne.

Hvordan løses det?

Jeg kan ikke bruge <td onmouseover...> da det jo kun virker på den ene
celle.

Fra : Christian Hansen

Dato : 29-05-06 19:01

Hej Martin

Jeg lavede for nogen tid et eksempel på nedenstående - dog markerer den
også kolonner, men det kan let fjernes:

<http://www.chrsen.dk/fundanemt/files/scripter/javascript/misc/tblmo.html>

Mvh Christian

Fra : Martin

Dato : 31-05-06 11:55

Christian Hansen wrote:
> Hej Martin
>
> Jeg lavede for nogen tid et eksempel på nedenstående - dog markerer den
> [...]

Orv, den er jo bare helt perfekt.
Nu har jeg rodet lidt med det hele, med mine rimelig latterlige skills i
javascript, så det har endnu ikke lykkedes mig at fjerne kolonne farverne.

Er det sådan at du lige kan give mig et lille hint til det? :)

PS: Er det også muligt at bruge en class fra en CSS istedet for online
baggrundsfarve?

Fx
..mouseover
og
..mouseout

Fra : Christian Hansen

Dato : 01-06-06 07:46

Martin wrote:
> [...]
> javascript, så det har endnu ikke lykkedes mig at fjerne kolonne farverne.
>
> Er det sådan at du lige kan give mig et lille hint til det? :)

Fjern linjen :

else if ( d == cell) cells[d].style.backgroundColor = "#eeeeee";

i funktionen mCell.

> PS: Er det også muligt at bruge en class fra en CSS istedet for online
> [...]

Jep - i stedet for eksempelvis:

cells[d].style.backgroundColor

Skriver du:

cells[d].className = "cssklasse";

altså erstattes style.backgroundColor med className

Mvh Christian

Fra : Martin

Dato : 02-06-06 15:45

Christian Hansen wrote:
> Fjern linjen :
>
> else if ( d == cell) cells[d].style.backgroundColor = "#eeeeee";
>
> i funktionen mCell.

Hold da op, det er bare helt genialt :)

> Jep - i stedet for eksempelvis:
>
> cells[d].style.backgroundColor
>
> Skriver du:
>
> cells[d].className = "cssklasse";

Det var jo næsten nemt :)

> altså erstattes style.backgroundColor med className
>
> Mvh Christian

Et lille ekstra spørgsmål.
Er det muligt at få fjernet mouseover tingen på <th> felterne?
Jeg kan ikke finde nogen steder hvor du hverken angiver <td> eller
noget, og med min begrænsede viden om javascript, så dutter jeg nok ikke
til at lave det om.
PS: Hvis det er noget der tager laaang tid at lave, så bare lad vær, jeg
kan sagtens bruge det som det er nu.

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-06-06 04:57

"Christian Hansen" wrote in message...

> Hej Martin
>
> Jeg lavede for nogen tid et eksempel på nedenstående - dog markerer
> [...]

Eh, for en som ikke er helt inde i Javascript, hvordan fjerner man
kolonner fra scriptet?

MVH
Rune

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-05-06 19:24

On Mon, 29 May 2006 13:12:26 +0200
Martin <maa@scandesigns.dk> wrote:

> [...]
> med ,,, rækkerne.
>
> Hvordan løses det?
>
> Jeg kan ikke bruge <td onmouseover...> da det jo kun virker på den

når du siger rækker, så gætter jeg på du mener kolonner. I så fald
burde dette virke:

og så i CSS:

div#highlight tr{
   background-color: #ffffff;
}
div#highlight tr:hover{
   background-color: #ff0000;
}

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-05-06 00:54

Kim Schulz wrote:

> når du siger rækker, så gætter jeg på du mener kolonner. I så fald
> burde dette virke:

> og så i CSS:
>
> div#highlight tr{
> background-color: #ffffff;
> }
> div#highlight tr:hover{
> background-color: #ff0000;
> }

Jeg tror, du roder noget sammen her.

Rækker - markeret med <tr> - er vandrete cellerækker.
Kolonner er lodret og kan markeres med <colgroup> og <col>.

http://hjemmesideskolen.dk/html/tabel.asp?id=tabcolgroup

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-06-06 19:41

"Kim Schulz" wrote in message...

>når du siger rækker, så gætter jeg på du mener kolonner. I så fald
>burde dette virke:

<kodesnip>

Hover virker ikke i IE op til vers. 6 (ved ikke med 7eren) på andet end
links. Ellers er idéen skam god nok.

MVH
Rune

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-06-06 08:07

On Wed, 31 May 2006 01:53:38 +0200
"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> [...]
>
> Rækker - markeret med <tr> - er vandrete cellerækker.
> Kolonner er lodret og kan markeres med <colgroup> og <col>.

læs hvad han skrev. han skrev :
"så skal ALLE 3 rækker med"

men da hans eksempel har 3 kolonner og ikke 3 rækker så kommenterede jeg
på dette. men hvis du vil have det penslet ud så gætter jeg på at han
vil have alle a table data cells i samme table row markeret ved
mouse-over på blot en af de pågældende table data cells.