hvor skal jeg starte
Fra : gusse

Dato : 23-05-06 20:03

Nu må jeg i gang..

Så vidt jeg kan forstå skal jeg til landsarkiverne i viborg eller ?? findes
der også nogle i kbh ??

Findes der nogle som kan hjælpe med efterforskningen for nogle $$$ og hvor
finder man dem henne ??

tak !

--

gusse
www.gusse.net

Fra : gusse

Dato : 23-05-06 20:18

eks har jeg en

Johanne Hemmingensen, f. 24 sep 1893, århus, sct poul sogn, d. 7 april 74 i
fanefjord på møn.
Hendes forældre er Carl Marius Mortensen og Else Kirstine Christensen som
jeg så ikke har mere på

jeg ved han var murer

hvordan kommer jeg videre herfra ??

på forhånd tak !

--

gusse
www.gusse.net

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-05-06 21:12

"gusse" <bg@gates.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> i fanefjord på møn.
> Hendes forældre er Carl Marius Mortensen og Else Kirstine Christensen som

Start med at få læst kirkebogsoplysningerne om hendes
fødsel i Århus. Det gør du ved at slå det op på Landsarkivet
i Viborg.

Mvh.Bodil.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 23-05-06 21:34

"gusse" <bg@gates.com> skrev i en meddelelse

> Findes der nogle som kan hjælpe med efterforskningen
> for nogle $$$ og hvor finder man dem henne ??

Naturligvis kan du betale dig fra det - der er sikkert firmaer i
telefonbogen, der gerne vil tjene dine penge, men det er dyrt og resultatet
måske ikke altid lige til at stole på. Generelt skal alle oplysninger findes
eller efterkontrolleres i den originale kilde.

Forarbejdet kan de fleste kan klare med at spørge familiens ældste eller en
tur på kikegårdskontoret eller kommunen, der har oplysningerne på de døde
(født hvornår og hvor) og så er det som at trævle strikketøj op - de nye
oplysninger føre til andre indtil der ikke findes flere registrerede.

Rigsarkivet har alle kirkebøgerne på mikrokort, lige som landsarkiverne, der
har hver deres områdes bøger på hylderne. Folketællingerne har alle
arkiver - dog vist ikke alle de nyeste tilgængelige (?).

Foreløbig undgås ture til arkivet ikke, selv om meget kan findes på nettet i
afskrift, stikord eller scannet. Villige er også mange på nettet til at
hjælpe med opslag i egne eller indsamlede kilder - eller lejlighedsvis
arkivopslag.

God jagt

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-05-06 03:33

Poul Erik Jensen wrote:

> [...]
>
> Rigsarkivet har alle kirkebøgerne på mikrokort, lige som landsarkiverne, der
> har hver deres områdes bøger på hylderne.

not correct
they have fiche to about 1891

and some LDS film to about 1910

for the later ones you use the contrabog mss in Landsarkiverne

I was last there in December 2005
we often have to hop on a bus LAK > RA > LAK > Rådhuset
(especially if LAK is full up or closed )

> Folketællingerne har alle
> arkiver - dog vist ikke alle de nyeste tilgængelige (?).

not correct again the later folketææling are not filmed
and you have to use the original mss in RA læsesalle

> [...]
> afskrift, stikord eller scannet. Villige er også mange på nettet til at
> hjælpe med opslag i egne eller indsamlede kilder - eller lejlighedsvis

the best stuff is neither indexed nor filmed
you have to find the original register
eg amtstue eller byret

"follow the money trail"
eg
begravelse protocol i København vise betalt omkostninger af hvert
begravelse
også mere . . .

Hugh W

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 24-05-06 04:05

"Hugh Watkins" <hugh.watkins@gmail.com> skrev i en meddelelse
> to about 1891 ... film to about 1910
>... later ... Landsarkiverne

Ja, det er naturligvis helt korrekt.

Og når du sådan korrekser, må det vel også være tilladt at beklage din
vanvittige ciitat-teknik - du behøvede vel ikke at citere alt, som formodes
læst før dit, men i stedet svare spørgeren direkte med dine, iøvrigt helt
relevante tilføjelser.

Dernæst er det jo tilladt at spørge igen - evt. direkte til adressen i
foden.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-05-06 05:36

Poul Erik Jensen wrote:

> [...]
> relevante tilføjelser.
>
> Dernæst er det jo tilladt at spørge igen - evt. direkte til adressen i

don't worry

I have been annoying people on the net since 1996 and politikken on line

I do what I like

mvh

Hugh W

Fra : Poul Erik Jensen