/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Slægtsforskning
#NavnPoint
senta 50517
svendgive.. 41640
vith 39181
modersvil.. 17589
Påsse 14847
LisBJensen 13749
jyttemor 12290
jkrjk2 11934
Bille1948 10898
10  Varla 8031
Hjertesuk
Fra : sew


Dato : 23-05-06 05:20


Efter at have brugt det samme program i mange år, er jeg nu træt af at det
ikke er alle foto det vil acceptere, så nu vil jeg bare have et andet,men
men nu skal jeg også til at skrive alle min oplysninger forfra,
Åh hvor jeg hader det, og samtidig til og se hvad der er af nye programmer,
øv øv
--
Med venlig hilsen / Best regards / Cordiali saluti
Birgit



 
 
LarsJ (23-05-2006)
Kommentar
Fra : LarsJ


Dato : 23-05-06 07:07

sew skrev:
> Efter at have brugt det samme program i mange år, er jeg nu træt af at det
> ikke er alle foto det vil acceptere, så nu vil jeg bare have et andet,men
> men nu skal jeg også til at skrive alle min oplysninger forfra,
> Åh hvor jeg hader det, og samtidig til og se hvad der er af nye programmer,
> øv øv

Har du overvejet at spørge her i stedet for blot at sukke?

For så er der sikkert, som kan hjælpe med en løsning, hvis du fortæller
hvad programmet hedder og hvad det er for nogle billeder, du ikke kan
bruge - f.eks. er det muligt praktisk taget alle billedtyper til en
anden type, og nogle slægtforskningsprogrammer kan læse tekst fra andre
programmer, så du ikke har nødig at skrive alt ind igen.

Lars

LarsJ (23-05-2006)
Kommentar
Fra : LarsJ


Dato : 23-05-06 07:09

LarsJ skrev:
her skulle have stået:
>
> For så er der sikkert nogen, som kan hjælpe med en løsning, hvis du fortæller
> hvad programmet hedder og hvad det er for nogle billeder, du ikke kan
> bruge - f.eks. er det muligt at konvertere praktisk taget alle billedtyper til en
> anden type, og nogle slægtforskningsprogrammer kan desuden læse tekst fra andre
> programmer, så du ikke har nødig at skrive alt ind igen.
>


sew (23-05-2006)
Kommentar
Fra : sew


Dato : 23-05-06 17:42



--
"LarsJ" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:4472a663$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
> sew skrev:
>> Efter at have brugt det samme program i mange år, er jeg nu træt af at
>> det ikke er alle foto det vil acceptere, så nu vil jeg bare have et
>> andet,men men nu skal jeg også til at skrive alle min oplysninger forfra,
>> Åh hvor jeg hader det, og samtidig til og se hvad der er af nye
>> programmer, øv øv
>
> Har du overvejet at spørge her i stedet for blot at sukke?
>
> For så er der sikkert, som kan hjælpe med en løsning, hvis du fortæller
> hvad programmet hedder og hvad det er for nogle billeder, du ikke kan
> bruge - f.eks. er det muligt praktisk taget alle billedtyper til en anden
> type, og nogle slægtforskningsprogrammer kan læse tekst fra andre
> programmer, så du ikke har nødig at skrive alt ind igen.
>
> Lars
Mit program er Ancestral quist, og det har jeg haft længe, jeg bruger jpg
filer, og nogle vil det godt tage andre vil det ikke.
Jeg har i de gode gamle dag kørt Brother Keeper, men det var dengang det var
i dos, og der er jo sket meget.
Jeg har opdaget når jeg har lavet gedcom filer, mister jeg noget hver gang,
nogle oplysninger forsvinder helt, andre smutter over til andre personer, så
derfor mit suk, jeg er nød til og starte forfra når jeg begynder på et nyt
program for at få alle oplysningerne med.
Jeg har skam prøvekørt flere programmer, og har sikkert også fundet et.
Hilsen Birgit



LarsJ (23-05-2006)
Kommentar
Fra : LarsJ


Dato : 23-05-06 20:55

sew skrev:

> Mit program er Ancestral quist, og det har jeg haft længe, jeg bruger
> jpg filer, og nogle vil det godt tage andre vil det ikke.

Er der ingen som helst antydninger af, hvad der adskiller de tyoer, der
kan bruges, og de der ikke kan bruges - f.eks. størrelse (kb) format
(pixels) el. lign?

Har du den nyeste version (11.0 hvis det er Ancestral Quest, der er tale
om) - måske en opdatering kunne hjælpe? Det vil vel være meget rart at
fortsætte med et program i samme stil, selv om der måtte være fornyelser.

Lars

Göran Wennerström (23-05-2006)
Kommentar
Fra : Göran Wennerström


Dato : 23-05-06 07:18

"sew" <serup@vip.cybercity.dk> skrev

> Efter at have brugt det samme program i mange år, er jeg nu træt af at det
> ikke er alle foto det vil acceptere, så nu vil jeg bare have et andet,men
> men nu skal jeg også til at skrive alle min oplysninger forfra,
> Åh hvor jeg hader det, og samtidig til og se hvad der er af nye
> programmer, øv øv

Der bedste jeg har gjort i slægtsforskning er da jeg skiftede til et nyt
program, der har et hav af muligheder, mange af de sure rutiner er nu muligt
at gøre med få museklik.

Du kan jo altid eksportere til gedcom, men der vil næsten altid være nogle
justeringer du må lave.

Så dit øv øv kan med tiden gøres til et skrigende "jeeehhhhhhhhaaaaaaaa, ih
hvor er jeg glad for at jeg allerede i '06 skiftede til et nymoderne
program"

Venlig hilsen Göran.



Hugh Watkins (23-05-2006)
Kommentar
Fra : Hugh Watkins


Dato : 23-05-06 07:26

Göran Wennerström wrote:

> "sew" <serup@vip.cybercity.dk> skrev
>
>
>>Efter at have brugt det samme program i mange år, er jeg nu træt af at det
>>ikke er alle foto det vil acceptere, så nu vil jeg bare have et andet,men
>>men nu skal jeg også til at skrive alle min oplysninger forfra,
>>Åh hvor jeg hader det, og samtidig til og se hvad der er af nye
>>programmer, øv øv
>
>
> Der bedste jeg har gjort i slægtsforskning er da jeg skiftede til et nyt
> program, der har et hav af muligheder, mange af de sure rutiner er nu muligt
> at gøre med få museklik.
>
> Du kan jo altid eksportere til gedcom, men der vil næsten altid være nogle
> justeringer du må lave.
>
> Så dit øv øv kan med tiden gøres til et skrigende "jeeehhhhhhhhaaaaaaaa, ih
> hvor er jeg glad for at jeg allerede i '06 skiftede til et nymoderne
> program"
>
> Venlig hilsen Göran.
>
>
jeg ver heldigt at begynne med FTM i 1999

I have got all updates now FTM 2006 is much better at handing sources

Hugh W

sew (23-05-2006)
Kommentar
Fra : sew


Dato : 23-05-06 17:46



--

"Hugh Watkins" <hugh.watkins@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4dfo7fF19nnl5U3@individual.net...
Göran Wennerström wrote:

> "sew" <serup@vip.cybercity.dk> skrev
>
>
>>Efter at have brugt det samme program i mange år, er jeg nu træt af at det
>>ikke er alle foto det vil acceptere, så nu vil jeg bare have et andet,men
>>men nu skal jeg også til at skrive alle min oplysninger forfra,
>>Åh hvor jeg hader det, og samtidig til og se hvad der er af nye
>>programmer, øv øv
>
>
> Der bedste jeg har gjort i slægtsforskning er da jeg skiftede til et nyt
> program, der har et hav af muligheder, mange af de sure rutiner er nu
> muligt at gøre med få museklik.
>
> Du kan jo altid eksportere til gedcom, men der vil næsten altid være nogle
> justeringer du må lave.
>
> Så dit øv øv kan med tiden gøres til et skrigende "jeeehhhhhhhhaaaaaaaa,
> ih hvor er jeg glad for at jeg allerede i '06 skiftede til et nymoderne
> program"
>
> Venlig hilsen Göran.
>
jeg ver heldigt at begynne med FTM i 1999

I have got all updates now FTM 2006 is much better at handing sources

Hugh W
Det har jeg prøvet og det er bare ikke mig
Hilsen Birgit



Alf Christophersen (23-05-2006)
Kommentar
Fra : Alf Christophersen


Dato : 23-05-06 23:10

On Tue, 23 May 2006 06:25:52 +0000, Hugh Watkins
<hugh.watkins@gmail.com> wrote:

>jeg ver heldigt at begynne med FTM i 1999
>
>I have got all updates now FTM 2006 is much better at handing sources

Og hvis du eksporterer en person hvor du har skrevet om vedkommende at
han var snekker (i yrkesfeltet) i Helsingør (i stedsnavnfeltet) fra
1897 til 1910 til gedcom, hvordan ser da stedsnavnfelt ut?

Samt hvor skrives Snekker henne?


Hugh Watkins (23-05-2006)
Kommentar
Fra : Hugh Watkins


Dato : 23-05-06 07:23

sew wrote:

> Efter at have brugt det samme program i mange år, er jeg nu træt af at det
> ikke er alle foto det vil acceptere, så nu vil jeg bare have et andet,men
> men nu skal jeg også til at skrive alle min oplysninger forfra,
> Åh hvor jeg hader det, og samtidig til og se hvad der er af nye programmer,
> øv øv

oh no you don't

just export a gedcom file
save a back up copy

and take it into the new

Hugh W

sew (23-05-2006)
Kommentar
Fra : sew


Dato : 23-05-06 17:45

Nej desværre Hugh, det hele kommer ikke med, og desuden fandt jeg ud af at
det program jeg tænker på og købe, der kan jeg ikke føre min gedcom over.
Min gedcom fylder 3 disketter, og det kan det program åbenbart ikke finde ud
af
Hilsen Birgit

--
"Hugh Watkins" <hugh.watkins@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4dfo1lF19nnl5U2@individual.net...
sew wrote:

> Efter at have brugt det samme program i mange år, er jeg nu træt af at det
> ikke er alle foto det vil acceptere, så nu vil jeg bare have et andet,men
> men nu skal jeg også til at skrive alle min oplysninger forfra,
> Åh hvor jeg hader det, og samtidig til og se hvad der er af nye
> programmer, øv øv

oh no you don't

just export a gedcom file
save a back up copy

and take it into the new

Hugh W



Hugh Watkins (23-05-2006)
Kommentar
Fra : Hugh Watkins


Dato : 23-05-06 19:27

sew wrote:

> Nej desværre Hugh, det hele kommer ikke med, og desuden fandt jeg ud af at
> det program jeg tænker på og købe, der kan jeg ikke føre min gedcom over.
> Min gedcom fylder 3 disketter, og det kan det program åbenbart ikke finde ud
> af
> Hilsen Birgit
>
if you can manage some english try news:soc.genealogy.computing

but first save your gedcom as a whole and email it as an attachment to
yourself

then download it onto your new computer
gmail is good for this
so I have sent you an invitation

when I travel UK > DK > UK I put a copy of my data on gmail in case my
laptop gets lost at Kastrup


mvh

Hugh W


Brothers Keeper - Da~ (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Brothers Keeper - Da~


Dato : 24-05-06 02:18

Hejsa

Du nævner at du tidligere anvendte Brothers Keeper - men dette var da
programmet var i DOS.
Jeg vil foreslå at du kikker på Brothers Keeper igen.

Meget enkelt at gå til og kan indlæse din GEDCOM fil.
Dog vil jeg anbefale at du opretter en ny GEDCOM og placere den i et
bibliotek på din computer og ikke på en diskette(r).

Se mere om Brothers Keeper på min hjemmeside - se adressen herunder.

Bedste hilsener fra
Brothers Keeper© Chris Gade Oxholm Sørensen
Besøg web-siden om Brothers Keeper
www.brotherskeeper.dk



sew (24-05-2006)
Kommentar
Fra : sew


Dato : 24-05-06 18:29

Hej Chris
Det vil jeg prøve, det er nemlig det program jeg tænker på at skifte til,
men mit store problem er at AD glemmer nogle oplysninger, eller også kan det
finde på og lægge dem ind hos en anden person, men jeg vil prøve og nøjes
med at tage navne og evt. f. v. og d, så må jeg håbe det lykkes

--
Med venlig hilsen / Best regards / Cordiali saluti
Birgit

"Brothers Keeper - Danmark" <support@bk6.dk> skrev i en meddelelse
news:4473b431$0$27612$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Du nævner at du tidligere anvendte Brothers Keeper - men dette var da
> programmet var i DOS.
> Jeg vil foreslå at du kikker på Brothers Keeper igen.
>
> Meget enkelt at gå til og kan indlæse din GEDCOM fil.
> Dog vil jeg anbefale at du opretter en ny GEDCOM og placere den i et
> bibliotek på din computer og ikke på en diskette(r).
>
> Se mere om Brothers Keeper på min hjemmeside - se adressen herunder.
>
> Bedste hilsener fra
> Brothers Keeper© Chris Gade Oxholm Sørensen
> Besøg web-siden om Brothers Keeper
> www.brotherskeeper.dk
>
>



Bodil Grove Christen~ (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Bodil Grove Christen~


Dato : 24-05-06 18:27


"sew" <serup@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:44728d7b$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Efter at have brugt det samme program i mange år, er jeg nu træt af at det
> ikke er alle foto det vil acceptere, så nu vil jeg bare have et andet,men
> men nu skal jeg også til at skrive alle min oplysninger forfra,
> Åh hvor jeg hader det, og samtidig til og se hvad der er af nye
> programmer, øv øv

Det er da ganske unødvendigt at skrive ind igen -
du laver da bare en GEDCOM-fil og putter den
ind i det nye program, du vælger.

Mvh.Bodil.



sew (25-05-2006)
Kommentar
Fra : sew


Dato : 25-05-06 18:13

Nej det gør jeg bare ikke fordi AD glemmer nogle af de oplysninger jeg har
skret ind, eller lægger dem hos andre personer.
Jeg har prøvet det flere gange, så jegg ved det, desværre, og nu vil jeg
have orden på det,
Jeg har heldigvis et print af mine oplysninger, så det bliver på den hårde
måde.
Jeg orker ikke AD mere, bare jeg flytter en gedcom fil fra den ene computer
til den anden, sker der fejl med det program, også selv om det er fra AD til
AD

--
Med venlig hilsen / Best regards / Cordiali saluti
Birgit
"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:44749771$0$889$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "sew" <serup@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:44728d7b$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
>> Efter at have brugt det samme program i mange år, er jeg nu træt af at
>> det ikke er alle foto det vil acceptere, så nu vil jeg bare have et
>> andet,men men nu skal jeg også til at skrive alle min oplysninger forfra,
>> Åh hvor jeg hader det, og samtidig til og se hvad der er af nye
>> programmer, øv øv
>
> Det er da ganske unødvendigt at skrive ind igen -
> du laver da bare en GEDCOM-fil og putter den
> ind i det nye program, du vælger.
>
> Mvh.Bodil.
>



Arne Feldborg (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 25-05-06 23:24

"sew" <serup@vip.cybercity.dk> skrev Thu, 25 May 2006 19:13:28 +0200

>Nej det gør jeg bare ikke fordi AD glemmer nogle af de oplysninger jeg har
>skret ind, eller lægger dem hos andre personer.
>
Når du skriver AD formoder jeg du mener AQ (Ancestral Quest ).?
Det var ihvertfald hvad du skrev i et andet indlæg.

Hviken version har du?

Jeg har ganske vist aldrig prøvet, men feks. Legacy skulle kunne læse AQ
filer op til ver 3.0 direkte (altså AQ's egen datafiler, ikke gedcom).

Så måske skulle du alliere dig med en Legacy bruger, der så kan læse din
fil ind og lave en korrekt gedcom eksport, som du så kan overføre til
dit nye program.

En anden oplagt mulighed er, at læse en gedcom fil ind i et eksterent
program som feks. GenViewer. Den kan få det bedst mulige ud af en
hvilken som helst gedcom fil. Og modsat de fleste 'rigtige'
slægtsforskningsprogrammer lægger den ingen programspecifikke koder
eller andre unoder ind i den gedcom fil den gemmer igen.

Men under alle omstændigheder skal du have din fil gemt i eet stykke, på
cd-rom, på en USB-dims, eller direkte på harddisk / netværk. Delt over
flere disketter duer normalvis ikke, når det skal overføres til et andet
program.

Uanset havd, så *skal* det være muligt for dig at gemme dine oplysninger
og at få de rigtige data knyttet til de rigtige personer i det nye
program. Det er muligt, at du ikke selv kan gøre det, men så der må være
nogen i dit nabolag eller i din omgangskreds der kan hjælpe dig.

At begynde at indtaste forfra er noget man gør når harddisken er gået
ned og man har 'glemt' at tage backup - det er ikke noget men gør for at
flytte data fra et program til et andet.

Derimod må du nok være forberedt på, at de billeder du evt. har
tilknyttet de enkelte personer sansynligvis ikke hverken bliver overført
eller bliver tilknyttet de rigtige personer.

Pheeeew, det blev en længere smøre. Men jeg synes bestemt ikke du lade
mismodet tage overhånd, så derfor.

Selv om der i værste fald måske vil ryge lidt af i svinget, så er der
altså himmelvid forskel på at have et udgangspunkt at arbejde videre ud
fra - og så på at skulle starte helt forfra.


--
mvh, A:\Feldborg

Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/

sew (26-05-2006)
Kommentar
Fra : sew


Dato : 26-05-06 16:51

Ja, Arne, sorry selvfølgelig hedder den AQ 2,1.
Jeg har lige gjort det at jeg har lavet en gedcom, og sendt den pr mail fra
min bærbare og til min stationære, så har jeg jo en god mulighed for at
sammenligne de fejl den har lavet.
En af dem er en der er født 1765 og død 1771, i oplysningerne står der om
ham at ifølge FT 1801 er han draget til søs, det syntes jeg jo er godt
klaret, men spørgsmålet er jo nu hvem er det der er draget til søs, for det
står bare ikke i AQ på min bærbare.
Det er det jeg mener med at den flytter om på de oplysninger jeg har
skrevet, og det er jo noget rod, så jeg er jo nød til og have begge pc åbne
så jeg kan skrive hver person ind igen, forstår du hvad jeg mener?

--
Med venlig hilsen / Best regards / Cordiali saluti
Birgit

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
news:a4ac72lhhumo1b6r7e9v1adnendd4sh8n5@4ax.com...
> "sew" <serup@vip.cybercity.dk> skrev Thu, 25 May 2006 19:13:28 +0200
>
>>Nej det gør jeg bare ikke fordi AD glemmer nogle af de oplysninger jeg har
>>skret ind, eller lægger dem hos andre personer.
>>
> Når du skriver AD formoder jeg du mener AQ (Ancestral Quest ).?
> Det var ihvertfald hvad du skrev i et andet indlæg.
>
> Hviken version har du?
>
> Jeg har ganske vist aldrig prøvet, men feks. Legacy skulle kunne læse AQ
> filer op til ver 3.0 direkte (altså AQ's egen datafiler, ikke gedcom).
>
> Så måske skulle du alliere dig med en Legacy bruger, der så kan læse din
> fil ind og lave en korrekt gedcom eksport, som du så kan overføre til
> dit nye program.
>
> En anden oplagt mulighed er, at læse en gedcom fil ind i et eksterent
> program som feks. GenViewer. Den kan få det bedst mulige ud af en
> hvilken som helst gedcom fil. Og modsat de fleste 'rigtige'
> slægtsforskningsprogrammer lægger den ingen programspecifikke koder
> eller andre unoder ind i den gedcom fil den gemmer igen.
>
> Men under alle omstændigheder skal du have din fil gemt i eet stykke, på
> cd-rom, på en USB-dims, eller direkte på harddisk / netværk. Delt over
> flere disketter duer normalvis ikke, når det skal overføres til et andet
> program.
>
> Uanset havd, så *skal* det være muligt for dig at gemme dine oplysninger
> og at få de rigtige data knyttet til de rigtige personer i det nye
> program. Det er muligt, at du ikke selv kan gøre det, men så der må være
> nogen i dit nabolag eller i din omgangskreds der kan hjælpe dig.
>
> At begynde at indtaste forfra er noget man gør når harddisken er gået
> ned og man har 'glemt' at tage backup - det er ikke noget men gør for at
> flytte data fra et program til et andet.
>
> Derimod må du nok være forberedt på, at de billeder du evt. har
> tilknyttet de enkelte personer sansynligvis ikke hverken bliver overført
> eller bliver tilknyttet de rigtige personer.
>
> Pheeeew, det blev en længere smøre. Men jeg synes bestemt ikke du lade
> mismodet tage overhånd, så derfor.
>
> Selv om der i værste fald måske vil ryge lidt af i svinget, så er der
> altså himmelvid forskel på at have et udgangspunkt at arbejde videre ud
> fra - og så på at skulle starte helt forfra.
>
>
> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
> http://hammerum-herred.dk/



Poul Erik Jensen (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Poul Erik Jensen


Dato : 26-05-06 23:32

"sew" <serup@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:447723f7$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> ... det er jo noget rod, så jeg er jo nød til og have
> begge pc åbne så jeg kan skrive hver person ind igen, ...

Uden dermed at skulle gøre mig klog på dit program eller gedcom iøvrigt, så
er det jo indlysende, at der er nogle væsentlige forskelle i teknikken i det
meget gamle og det nye. Den gammel DOS og de moderne operativsystemer gør
det er bydende nødvendig at lave krumspring.

Den nemmeste, om ikke den eneste måde, må være bruge gedcom som "trædesten".
Men det skal gøres korrekt i begge ender. Den eksporterede fil må tilpasses
de nye forhold før den importeres igen.

Når du eksportere gedcom til 3 disketter, så kan det lade sig gøre at samle
denne fil til een på den statiomære.En gedcom-fil er en simpel tekstfil, der
kan editeres med en simpel teksteditor og således tilpasses til det nye
programs tolkning af gecom-koder. Notepad kan bruges i en snæver vending,
selv om en lidt mere avanceret nok er at foretrække.

Med den tilpassede gedcom rammer de rette oplysninger de rette felter i det
nye program, så du ikke får en for længst himmelfaren sømand til at flintre
rundt på verdenshavene en snes år efter han er jordfæstet )

Det er naturligvis ikke nemt, men det kan lade sig gøre. Og det er - trods
de fejl og mangler der vil opstå - langt at foretrække for at indtaste det
hele påny. Deri er jeg enig med Arne.

Skulle du helt opgive, så er du velkommen til at sende mig de rå
gedcom-filer fra de tre disketter. Så skal jeg gerne samle og ændre fra DOS
til Win og tilpasse til BK6.2.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk
jep at domænet dot dk





sew (27-05-2006)
Kommentar
Fra : sew


Dato : 27-05-06 00:07

Jeg har gjort det at jeg har gemt den som 1 gedcom på hardisken og sendt den
som en hel fil

--
Med venlig hilsen / Best regards / Cordiali saluti
Birgit
"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse
news:4477822b$0$38652$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "sew" <serup@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:447723f7$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> ... det er jo noget rod, så jeg er jo nød til og have
>> begge pc åbne så jeg kan skrive hver person ind igen, ...
>
> Uden dermed at skulle gøre mig klog på dit program eller gedcom iøvrigt,
> så er det jo indlysende, at der er nogle væsentlige forskelle i teknikken
> i det meget gamle og det nye. Den gammel DOS og de moderne
> operativsystemer gør det er bydende nødvendig at lave krumspring.
>
> Den nemmeste, om ikke den eneste måde, må være bruge gedcom som
> "trædesten". Men det skal gøres korrekt i begge ender. Den eksporterede
> fil må tilpasses de nye forhold før den importeres igen.
>
> Når du eksportere gedcom til 3 disketter, så kan det lade sig gøre at
> samle denne fil til een på den statiomære.En gedcom-fil er en simpel
> tekstfil, der kan editeres med en simpel teksteditor og således tilpasses
> til det nye programs tolkning af gecom-koder. Notepad kan bruges i en
> snæver vending, selv om en lidt mere avanceret nok er at foretrække.
>
> Med den tilpassede gedcom rammer de rette oplysninger de rette felter i
> det nye program, så du ikke får en for længst himmelfaren sømand til at
> flintre rundt på verdenshavene en snes år efter han er jordfæstet )
>
> Det er naturligvis ikke nemt, men det kan lade sig gøre. Og det er - trods
> de fejl og mangler der vil opstå - langt at foretrække for at indtaste det
> hele påny. Deri er jeg enig med Arne.
>
> Skulle du helt opgive, så er du velkommen til at sende mig de rå
> gedcom-filer fra de tre disketter. Så skal jeg gerne samle og ændre fra
> DOS til Win og tilpasse til BK6.2.
>
> --
> Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
> www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk
> jep at domænet dot dk
>
>
>
>



Henning Christensen (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Henning Christensen


Dato : 27-05-06 05:28


"sew" <serup@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:447723f7$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, Arne, sorry selvfølgelig hedder den AQ 2,1.
> Jeg har lige gjort det at jeg har lavet en gedcom, og sendt den pr mail
> fra min bærbare og til min stationære, så har jeg jo en god mulighed for
> at sammenligne de fejl den har lavet.

Hej Birgit!

Hvis du gerne vil fortsætte med at buge AQ, på din nye PC, er det en omvej
at gå via en GEDCOM-fil. Du bruger bare en sikkerhedskopi, lavet i AQ på den
gamle maskine og indlæser den i AQ på den nye.

Hvis du vil skifte program, er det måske en fordel, at gøre det på samme
maskine, altså installerer AQ og indlæser din sikkerhedskopi på din nye PC,
og først derefter laver en GEDCOM-fil til indlæsning i det nye program.

Der vil nok stadig være lidt tilretning inden du indlæser filen i dit nye
program; men det er der sikkert andre, der kan give anvisning på.

Venlig hilsen

Henning



sew (27-05-2006)
Kommentar
Fra : sew


Dato : 27-05-06 07:05

Jamen jeg vil ikke bruge AQ mere

--
Med venlig hilsen / Best regards / Cordiali saluti
Birgit
http://community.webshots.com/user/boserup100
"Henning Christensen" <henning-c@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:4477d55b$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "sew" <serup@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:447723f7$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Ja, Arne, sorry selvfølgelig hedder den AQ 2,1.
>> Jeg har lige gjort det at jeg har lavet en gedcom, og sendt den pr mail
>> fra min bærbare og til min stationære, så har jeg jo en god mulighed for
>> at sammenligne de fejl den har lavet.
>
> Hej Birgit!
>
> Hvis du gerne vil fortsætte med at buge AQ, på din nye PC, er det en omvej
> at gå via en GEDCOM-fil. Du bruger bare en sikkerhedskopi, lavet i AQ på
> den gamle maskine og indlæser den i AQ på den nye.
>
> Hvis du vil skifte program, er det måske en fordel, at gøre det på samme
> maskine, altså installerer AQ og indlæser din sikkerhedskopi på din nye
> PC, og først derefter laver en GEDCOM-fil til indlæsning i det nye
> program.
>
> Der vil nok stadig være lidt tilretning inden du indlæser filen i dit nye
> program; men det er der sikkert andre, der kan give anvisning på.
>
> Venlig hilsen
>
> Henning
>
>



Bent Fleron (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Bent Fleron


Dato : 25-05-06 23:44

sew wrote:
> Nej det gør jeg bare ikke fordi AD glemmer nogle af de oplysninger
> jeg har skret ind, eller lægger dem hos andre personer.

Jeg kender ikke Ancestral Quest, men Gedcom-filer dannes efter et ganske
bestemt mønster ved hjælp af såkaldte 'tags'. Jeg mener version 5.5 er
den nyeste (ret mig blot hvis det er forkert, - jeg er ikke ekspert i
Gedcom).
Det korte og lange her er at du sandsynligvis selv er årsag til
fejlplaceringer. Det skyldes at adskillige slægtsprogrammer arbejder med
brugerdefinerede 'tags' . Lad os for nemheds skyld sige du markerer et
af disse brugerdefinerede 'tags' som "Fysiske kendetegn" hvor du kan
indskrive 'Lang kroget næse' , 'Rødhåret' eller 'Mangler højre ben' etc,
så er du faktisk mere på den end du er med på den . Dit program vil
klare at tyde det, men Gedcom-standarden vil 'fjumre' rundt i noget der
ikke indgår i systemet.

Så jeg vil foreslå du putter alt hvad du har skrevet under de
brugerdefinerede 'tags' ind under 'noter' , så er jeg -næsten - sikker
på du får en korrekt gedcom-fil.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse
privat, benyt venligst bent at fleron efterfulgt af dotdk



sew (26-05-2006)
Kommentar
Fra : sew


Dato : 26-05-06 16:53

Den har skam taget alle æ ø og å med det er ikke der problet er, var det
bare det, så kunne jeg rette det efterhånden

--
Med venlig hilsen / Best regards / Cordiali saluti
Birgit

"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> skrev i en meddelelse
news:4476334b$0$27553$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> sew wrote:
>> Nej det gør jeg bare ikke fordi AD glemmer nogle af de oplysninger
>> jeg har skret ind, eller lægger dem hos andre personer.
>
> Jeg kender ikke Ancestral Quest, men Gedcom-filer dannes efter et ganske
> bestemt mønster ved hjælp af såkaldte 'tags'. Jeg mener version 5.5 er den
> nyeste (ret mig blot hvis det er forkert, - jeg er ikke ekspert i Gedcom).
> Det korte og lange her er at du sandsynligvis selv er årsag til
> fejlplaceringer. Det skyldes at adskillige slægtsprogrammer arbejder med
> brugerdefinerede 'tags' . Lad os for nemheds skyld sige du markerer et af
> disse brugerdefinerede 'tags' som "Fysiske kendetegn" hvor du kan
> indskrive 'Lang kroget næse' , 'Rødhåret' eller 'Mangler højre ben' etc,
> så er du faktisk mere på den end du er med på den . Dit program vil
> klare at tyde det, men Gedcom-standarden vil 'fjumre' rundt i noget der
> ikke indgår i systemet.
>
> Så jeg vil foreslå du putter alt hvad du har skrevet under de
> brugerdefinerede 'tags' ind under 'noter' , så er jeg -næsten - sikker
> på du får en korrekt gedcom-fil.
> --
> Med venlig hilsen Bent Fleron.
> For den der orker at sende en returmeddelelse
> privat, benyt venligst bent at fleron efterfulgt af dotdk
>



Alf Christophersen (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Alf Christophersen


Dato : 26-05-06 19:42

On Fri, 26 May 2006 17:53:23 +0200, "sew" <serup@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Den har skam taget alle æ ø og å med det er ikke der problet er, var det
>bare det, så kunne jeg rette det efterhånden

Ordinært Windows oppsettproblem som nok ikke AQ er skyld i. Har du
flyttet data fra DOS til Windows, eller fra Windows 3.1 til f.eks. XP
i den senere tid, f.eks. til engelsk versjon av Windows. Det gir slike
problemer.

sew (27-05-2006)
Kommentar
Fra : sew


Dato : 27-05-06 00:05

Nej jeg har gået fra Windows 95 til 98 og til xp

--
Med venlig hilsen / Best regards / Cordiali saluti
Birgit
"Alf Christophersen" <alf.christophersen@medisin.uio.no> skrev i en
meddelelse news:tsie72l5tqs9hj0gher1helr5ufajo5fvk@4ax.com...
> On Fri, 26 May 2006 17:53:23 +0200, "sew" <serup@vip.cybercity.dk>
> wrote:
>
>>Den har skam taget alle æ ø og å med det er ikke der problet er, var det
>>bare det, så kunne jeg rette det efterhånden
>
> Ordinært Windows oppsettproblem som nok ikke AQ er skyld i. Har du
> flyttet data fra DOS til Windows, eller fra Windows 3.1 til f.eks. XP
> i den senere tid, f.eks. til engelsk versjon av Windows. Det gir slike
> problemer.



Alf Christophersen (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Alf Christophersen


Dato : 27-05-06 12:16

On Sat, 27 May 2006 01:05:18 +0200, "sew" <serup@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Nej jeg har gået fra Windows 95 til 98 og til xp

Sjekk om tegnsettet likevel er korrekt. Overgang til nytt system
forutsetter at diverse tegnsettoppsett er likt på begge systemer. Det
kan være inne i bildet kommandoer som oversetter dine ANSI-tegn til
ASCII og tilbake og har du da forskjellig tegnsett kan æ, ø og å
fordufte.


sew (27-05-2006)
Kommentar
Fra : sew


Dato : 27-05-06 18:58

Jamen æ, ø og å er ikke væk, det er personoplysninger der i nogle tilfælde
skifter plads

--
Med venlig hilsen / Best regards / Cordiali saluti
Birgit

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@medisin.uio.no> skrev i en
meddelelse news:j5dg729he7s90slsnhgqrm3q51bpplbgrg@4ax.com...
> On Sat, 27 May 2006 01:05:18 +0200, "sew" <serup@vip.cybercity.dk>
> wrote:
>
>>Nej jeg har gået fra Windows 95 til 98 og til xp
>
> Sjekk om tegnsettet likevel er korrekt. Overgang til nytt system
> forutsetter at diverse tegnsettoppsett er likt på begge systemer. Det
> kan være inne i bildet kommandoer som oversetter dine ANSI-tegn til
> ASCII og tilbake og har du da forskjellig tegnsett kan æ, ø og å
> fordufte.
>



Alf Christophersen (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Alf Christophersen


Dato : 28-05-06 01:26

On Sat, 27 May 2006 19:58:14 +0200, "sew" <serup@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Jamen æ, ø og å er ikke væk, det er personoplysninger der i nogle tilfælde
>skifter plads

Du skrev:
Den har skam taget alle æ ø og å med det er ikke der problet er, var
det
bare det, så kunne jeg rette det efterhånden

Det var hva jeg fulgte opp.


Brothers Keeper - Da~ (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Brothers Keeper - Da~


Dato : 24-05-06 02:18

Hejsa

Du nævner at du tidligere anvendte Brothers Keeper - men dette var da
programmet var i DOS.
Jeg vil foreslå at du kikker på Brothers Keeper igen.

Meget enkelt at gå til og kan indlæse din GEDCOM fil.
Dog vil jeg anbefale at du opretter en ny GEDCOM og placere den i et
bibliotek på din computer og ikke på en diskette(r).

Se mere om Brothers Keeper på min hjemmeside - se adressen herunder.

Bedste hilsener fra
Brothers Keeper© Chris Gade Oxholm Sørensen
Besøg web-siden om Brothers Keeper
www.brotherskeeper.dk



--
----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1538 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda



Bodil Grove Christen~ (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Bodil Grove Christen~


Dato : 26-05-06 10:19


"sew" <serup@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:44728d7b$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Efter at have brugt det samme program i mange år, er jeg nu træt af at det
> ikke er alle foto det vil acceptere, så nu vil jeg bare have et andet,men
> men nu skal jeg også til at skrive alle min oplysninger forfra,
> Åh hvor jeg hader det, og samtidig til og se hvad der er af nye
> programmer, øv øv

Hvad hedder det program, du bruger?
Jeg kender ikke forkortelsen AD.

Mvh.Bodil.



sew (26-05-2006)
Kommentar
Fra : sew


Dato : 26-05-06 16:54

Det er AQ 2,1 jeg ved godt det er et gammelt program, og jeg burde jo nok
have skifter for mange år siden

--
Med venlig hilsen / Best regards / Cordiali saluti
Birgit

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4476c7ea$0$871$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "sew" <serup@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:44728d7b$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
>> Efter at have brugt det samme program i mange år, er jeg nu træt af at
>> det ikke er alle foto det vil acceptere, så nu vil jeg bare have et
>> andet,men men nu skal jeg også til at skrive alle min oplysninger forfra,
>> Åh hvor jeg hader det, og samtidig til og se hvad der er af nye
>> programmer, øv øv
>
> Hvad hedder det program, du bruger?
> Jeg kender ikke forkortelsen AD.
>
> Mvh.Bodil.
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177493
Tips : 31966
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408479
Brugere : 218886

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste