Kirkebøger på mikrokort
Fra : Sven Hansen

Dato : 04-05-06 22:04

Hej NG

Jeg har bemærket at flere lokalarkiver har købt nye KB optil år ca. 1945-50.

Hvis jeg nu ønsker at købe KB. fra Vig sogn og Egebjerg sogn fra 1892 til
1945 hvor mange kort vil det dreje sig om ? har læst at der findes et
katalog af en slags hvor man kan se bestillings nr.

Er her nogle der har erfaring med dette ?

Mvh Sven

Fra : S. larsen

Dato : 05-05-06 11:23

> Er her nogle der har erfaring med dette ?
>
> Mvh Sven

Hej Sven.

Jeg mener kun at kataglogerne går til 1891-92.

Men ring til filmningscentret i Viborg, så hjælper de dig med alle
oplysninger.

Tlf. 86621788

Det lyder jo interesant, hvis man kan købe kort fra 92 og frem.

Kunne du ikke når du ved noget mere, lige vende tilbage med lidt info
omkring dette.

Mvh.

Søren Larsen

http://stass.dk

Den gamle ordbog, København før og nu, Egnsbilleder mm.

Fra : Erling Qvortrup

Dato : 05-05-06 15:32

Der ligger bl.a. kirkebøger fra Thyregod sogn, Vejle Amt frem til 1945 på
nettet på flg. adresse: http://stegemueller.dk/thyregod/

Venlig hilsen Jonna Qvortrup

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-05-06 22:53

"Erling Qvortrup" <qvortrup82@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Der ligger bl.a. kirkebøger fra Thyregod sogn, Vejle Amt frem til 1945 på
> nettet på flg. adresse: http://stegemueller.dk/thyregod/

Der er jo ikke tale om kirkebøger, men afskrifter fra kirkebøger, og
det var ikke det, der blev efterspurgt.
Jeres side med Grove kirke og flygtningekirkegården er iøvrigt god.
I burde måske tilbyde den til vores lokalhistoriske arkiv i Aulum?

Mvh.Bodil - bor i Aulum.

Fra : Ove Kühn

Dato : 05-05-06 21:44

Hej Sven,
Man kan få filmningcenteret til at filme nye kirkebøger, når de ved
lejlighed kan få fat på dem. Vær opmærksom på, at prisen ved nyoptagelser er
en hel anden, såvidt jeg husker 110 kr. pr. kort. Da der normalt er ca. 60
sider pr. kort, er det ikke urimeligt, men da man kun filmer hele bøger,
løber det alligevel op. På vort arkiv fik vi filmet kirkebøgerne 1892 -1911,
og det løb op i ca. 1800 kr.
Venlig hilsen
Ove Kühn

Fra : Knud Haaning Anderse~

Dato : 08-05-06 06:30

Hej
Sven og andre

Det ser ud til at blive en ret så bekostelig affære at købe nyere
kirkebøger på mikrokort, som tiden er ved at løbe fra. En mere enkelt måde
er digitalfotografering. Jeg har sammen med Leif Sepstrup på den måde
fotograferet samtlige nyere kirkebøger fra Hammerum herred ( se dem på
hjemmesiden http://hammerum-herred.dk/news.php) Det er ikke tidkrævende,
medmindre man vil fotograferer mange kirkebøger. Jeg har talt op at jeg en
enkelt dag på Landsarkivet i Viborg har taget 2900 billede, d.v.s.6-10
kirkebøger og så har jeg hjemme gemt dem på cd-er og kan der arbejde videre
med dem, når jeg har behov for det.

Hvad angår udstyr, så er et almindeligt digitalt kamera udmærket, jeg
bruger et Canon PowerShot A95. Det er også praktisk at have et stativ til
kameraet. Det er også praktisk at have et 2 GB CF-kort, hvis du vil undgå at
skulle medbringe en bære pc-er til lagring.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at hvis de fleste slægtsforskere
i Danmark gjorde en fælles indsat og blot brugte en dag på et arkiv med at
fottograferer kirkebøger, så var alle kirkebøger efter 1892 fotograferet.

Jeg har også fået mit bibliotek til at låne mikrofilm fra Rigsarkivet
(dog kan der ikke lånes film med skifter) og fottograferet dem af på
mikrofilmfilmfremviseren. Resultat har været udmærket.

Til sidst vil jeg tillade mig, at gøre lidt reklamere for mit eget
arbejde. Se på http://knudhaaning.homepage.dk/det_digitale_arkiv.htm Du kan
købe mine fotografering på cd-er til 20 kr stykket og du kan få mig til at
fotograferet udvalgte arkivalier for 50 kr. pr. kirkebog eller prokol. Det
sidste først og fremmest i Viborg. Men er der tilstrækkelig med ønsker, så
tager jeg også til andre arkiver.

Venlig hilsen

Knud Haaning Andersen

Fra : Sven Hansen

Dato : 08-05-06 16:26

Hej igen

Jeg har haft kontakt med arkivet i Viborg "Statens Arkivers Filmingscenter"
Svaret kan ses herunder! Der skal lidt forarbejde til, et besøg på
landarkivet og tælle de enkelte sider før en pris kan udregnes....
Det er ikke helt nemt at være slægtsforsker Måske Knuds arbejde er
løsningen ?

Mvh Sven

Det er rigtigt, at det kan lade sig gøre at købe mikrokort af kirkebøger
yngre end 1891. Prisen pr. kort med nyoptagelser er 110 kr. inkl. moms.
Dertil kommer ekspedition 25 kr. og porto.

For Vig sogns vedkommende er der bøger fra tidsrummene 1892-1900, 1901-1912,
1913-1924, 1925-1937 og 1938-1948. For Egebjergs vedkommende er der bøger
for årene 1892-1903, 1904-1916, 1917-1930, 1931-1944 og 1945-1955.
Kirkebøgerne opbevares på landsarkivet i København, og Filmningscenteret kan
derfor ikke oplyse, hvor mange kort hver bog fylder. Vi vil foreslå, at du
ved et besøg på landsarkivet undersøger, hvor mange enkeltsider hver bog
indeholder. Der kan være 60 sider på et mikrokort.

Folketællingen 1921 for Vig sogn fylder syv kort. Disse kort, som er kopier
af allerede eksisterende kort, koster 17,25 kr. pr. stk. + ekspedition og
porto.

"Knud Haaning Andersen" <knudhaaning@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:445ed765$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Knud Haaning Anderse~