Forkortelser i kirkebøger ??
Fra : baertel

Dato : 13-04-06 14:23

Jeg vil gerne bede om hjælp til nedenstående.

Jeg har problemer med fuldt at oversætte og forstå detaljer i disse
indførelser i kirkebøgerne:
Det er især forkortelserne det kniber med.

KB 1728-1756 Sct. Petri Kirke, København
Side 745 - 1751 - Den 19 Octbr. von _?: Past: Rohn gat. Friderica Elisabeth
Vat: Swen Olufsen Hesze - Mutt: Dorothea Maria Wutssen.
[Faddere] _?: (Graet:?)
1 Mad: Bagern. 2. Jfr: Iburg. 3. M: Erichsen. 4. M: Petersen. 5. M: Hans
Jensen Kiærenggaard.

og i denne, hvad betyder forkortelserne som jeg læser som Hh.

KB 1651-1814 Gentofte, København
1791, nr. 16 - Marty d 31 - Sophie Cathrine - Snedker Johan Gotfrid
Grÿndahl og hustrue Friderike Elisabeth Hessen paa Jægersborg - Madm
Liebenborg, Jomfrue Laniperg, Hh Liebenborg, Hh Laniperg og Hh Hansen -
Apr. d 17ende

Mvh
baertel

Fra : baertel

Dato : 13-04-06 14:28

baertel wrote:
> [...]
> Grÿndahl og hustrue Friderike Elisabeth Hessen paa Jægersborg - Madm
> Liebenborg, Jomfrue Laniperg, Hh Liebenborg, Hh Laniperg og Hh Hansen -

Jeg må lige have denne med:

KB 1651-1814 Gentofte, København
1783 - d 6te Octbr. Gotfred Gründahl og Hustrue Fridericke Elisabeth
Olsen i Ordrup en Søn kaldet Johan Christian. I kirken d 10 Nov. -
Barnet baaren af Madm Krog. Fadere Jomfrue Olesen, ?g: Günter
Gartern?tte? fra Kiøb: ?g: Gründdahl og Hh: A?der fra Jægersborg.

baertel

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 13-04-06 15:02

"baertel" <baertel@hlaug.danmark> skrev i en meddelelse

> Det er især forkortelserne det kniber med.

Tja, jeg har med nogen besvær fundet frem til opslagene - og konstateret
samme mangel i min viden som du )

Men jeg opdagede, at det kunne have været meget nemmere, hvis du også havde
refereret opslagsnummeret - for kirkebogen finder man jo forholdsvis nemt,
men der skal bladres en del for at finde det refererede sidenummer, der jo
mange steder er svær at læse, ja til tider mangler.

En detalje, men alligevel )

God påske.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : baertel

Dato : 13-04-06 16:01

Poul Erik Jensen wrote:
> [...]
> men der skal bladres en del for at finde det refererede sidenummer, der jo
> mange steder er svær at læse, ja til tider mangler.

Det er selvfølgelig nemmere med opslagsnumrene. Jeg kendte dem bare
ikke. Men her kommer de:
Sct. Petri er opslag nr. 373 og Gentofte er opslag 344.

Mvh
baertel

Fra : Karen

Dato : 14-04-06 12:48

Opslag nr. 382 Sct Petri Kirkebog
Side 746

Den 19 Octbr. von dH (jeg tror det betyder der Heilige) Past. (Pastor) Rohn
get. [et tysk ord for døbt - getauft?)
Friderica Elisabeth
Vat: Swen Olufsen Hese
Mutt: Dorothea Maria Wulfsen
Gad. (Widner/Faddere) 1. Mad. (Madame) Bagern. 2 Jfr. (Jomfrue) Iburg. 3. M.
Erichsen. 4. M. Petersen. M. Hans Jensen Kiæringgaard - Monstro ikke M står
foran Mandefadderne står for Monsieur?

mvh
Karen

Fra : baertel

Dato : 14-04-06 14:03

Takt til Karen

Dine bemærkninger og forklaringer er rettet ind i mine henvisninger.

Du skulle vel ikke have et gæt på Hh-erne og/eller ?g-erne i Gentofte?,
som jo også er faddere.

Mvh
Leif Bærtelsen

Fra : Karen

Dato : 15-04-06 10:12

Nr. 16. d. 31 Martii; Sophie Cathrine
Forældre: Snedker Johan Gotfrid Grÿndahl og Hustrue Friderica Elisabeth
Hessen paa Jægersborg.
Fadder: Mad: [Madame] Liebenberg, Jomfrue Lansperg, Hl [Højlærde]
Liebenborg, Hl Lansperg og Hl Hansen
Konen indledt d. 17 April
mvh
Karen

Fra : baertel

Dato : 15-04-06 13:27

Karen wrote:
> [...]
> Hessen paa Jægersborg.
> Fadder: Mad: [Madame] Liebenberg, Jomfrue Lansperg, Hl [Højlærde]

Igen mange tak til Hl. Karen.

Højlærde ! den kendte jeg ikke.
Sømandsbossen ville nok have brugt en anden betegnelse der også begynder
med høj.

Mvh
Leif Bærtelsen

Fra : Inger Buchard

Dato : 16-04-06 21:21

Jeg har ikke haft tid til at se St. Petri i original, men normalt står der
dHr (ikke dHl); han har som præst i statskirken næppe været 'den hellige'.
og
Gev (ikke Gad). Gev = Gevatter; faddere, som Karen skriver.

Inger

Fra : baertel

Dato : 17-04-06 14:02

Inger Buchard wrote:
> [...]
> og
> Gev (ikke Gad). Gev = Gevatter; faddere, som Karen skriver.

Tak Inger

Det er taget ad notam.
Det er ikke altid let at tyde disse rutinemæssige skriblerier.

Mvh
Leif Bærtelsen