Hjælp til tydning af tekst i FT
Fra : Jonna Guldbæk Kvist

Dato : 06-04-06 20:29

Er der nogen der kan hjælpe med tydning af FT 1801 i Hørby Sogn,
Dronninglund Herred. Side 23 i arkivalieronline. Det drejer sig om 2.
rubrik- 1. "hele" familie. Jeg ved godt at det er tastet ind på DDA,
meeen der kan vel ske fejl.
Jeg har problemer med
Jens´efternavn, og hustruens fornavn.
Datter nr. 2 hvad er hendes fornavn. Hedder sønnen Cresten?
Kan det passe at der for de sidste 2 navne står Morten Madsen og
Kirsten Christensdatter, når der samtidig står at der er mandens
forældre? Jeg kan ikke finde hr. og fru Madsen i FT 1787 og de skulle
jo være sammen, da der står at det er deres 1. ægtskab.

Med venlig hilsen
Jonna Kvist

Fra : Arne Nielsen

Dato : 07-04-06 16:51

Jonna Guldbæk Kvist (slet OAXAG) skrev:
> [...]
> forældre? Jeg kan ikke finde hr. og fru Madsen i FT 1787 og de skulle
> jo være sammen, da der står at det er deres 1. ægtskab.

Hej Jonna.

Ja, noget er der galt. På arkivalieronline læser jeg:

1787:

Morten Madsen, Manden, 70 (i DDA: Morten Mortensen)
Kirsten Xtensdatter, Konen, 71
Mads Mortensen, Barn, 36
Jens Mortensen, Barn, 25
Ane Mortensdatter, Barn 33
Cristen Madsen, Mandens Broder, 70
Niels Svendsen, Tienestedreng, 11 (i DDA: Niels Sørensen)

1801:

Jens Xtensen, Mand, 53
Maren Larsdatter, hans Kone, 39
Johanne Jensdatter, hans Barn, 11
Kirsten Jensdatter, hans Barn, 8
Cristen Jensen, hans Barn, 5
Søren Larsen, Tienestefolk, 42
Catrine Nielsdatter, Tienestefolk, 17
Morten Madsen, Mandens Forældre, 80
Kirsten Xtensdatter, Mandens Forældre, 81

(X = Chris)

Så Morten Madsen og Kirsten Christensdatter er i begge folketællinger,
selv om aldersangivelserne ikke passer helt, men deres søn må hedde Jens
Mortensen og ikke Jens Christensen.

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://home3.inet.tele.dk/arnen/