Herløv sogn
Fra : Ukendt

Dato : 04-04-06 14:15

I 1752 og frem til 1855 var der noget der hed Herløv sogn, hvad skete der
så? Er det i dag Gladsakse sogn? eller er det kun en del af det?
Med venlig hilsen
Karen Elvers

Min indbakke er beskyttet af TryUs SPAMfighter
26 spam mails er blokeret indtil videre.
Hent gratis www.tryus.dk/spamfighter.asp i dag!

Fra : Henrik Brandt

Dato : 04-04-06 14:25

Karen Elvers (a) skrev:

> I 1752 og frem til 1855 var der noget der hed Herløv sogn, hvad skete der
> så? Er det i dag Gladsakse sogn? eller er det kun en del af det?

Herløv er bare en gammel stavemåde for Herlev Sogn.

Mvh Henrik

Fra : Martin Henriksen

Dato : 04-04-06 14:50

"Karen Elvers" <kelvers(a).pc.dk> skrev i en meddelelse
>I 1752 og frem til 1855 var der noget der hed Herløv sogn, hvad skete der
> så? Er det i dag Gladsakse sogn? eller er det kun en del af det?
> Med venlig hilsen
> Karen Elvers

Gladsaxe og Herlev blev lagt sammen til 1 kommune.
Herlev sogn fortsatte som kirkesogn.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-04-06 10:16

> [...]
>I 1752 og frem til 1855 var der noget der hed Herløv sogn, hvad skete der
> så? Er det i dag Gladsakse sogn? eller er det kun en del af det?
---------
Herlev sogn dækkede oprindelig hele kommunen, men er ved to
sogneudskillelser blevet ændret til kun at at omfatte den sydlige del.
1966 udskiltes Præstebro sogn, 1968 Lindehøj sogn.

Herlev sogn findes ikke på den ellers komplette sogneliste i Roskildebispens
jordebog fra o. 1370, og det menes da også først at være oprettet efter
1453.
Fra dette år nævnes to "brydegårde" beliggede i Herløv by, Gladsaxe sogn.

1476 må det derimod være oprettet for på det tidspunkt regnes Herløv sogn at
høre til Smørum Herred.

Herlev besluttede at ville være selvstændig, og fra 1. April 1909 bestod
sognerådet af sognerådsformand proprietair Kristian Worm, gårdejer Anders
Peter Andersen, gårdejer Claus Peder Clausen, pottemager Emil Hansen,
købmand N.P. Mogensen, jordbruger Møller-Larsen og hjulmand Peter J.
Nielsen.

Alt dette og mere til kan man forvisse sig om ved at læse HERLEV LEKSIKON.
Kan lånes på biblioteket.

Hilsen en gammel Herlev-dreng.
Flemming Svendsen, nu Korsør.
Læs også om Herlev på min side http://home6.inet.tele.dk/flemclar/

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 14:55

Tak for jeres svar, så blev jeg så meget klogere.
Med venlig hilsen
Karen