Bereine sinus?
Fra : Harald Mossige

Dato : 27-05-06 22:49

Finnes der en enkel algoritme for å la en mikrokontroller (8 bit) bereine
sinus?

Selvsakt trenger ikke presisjonen være perfekt.

HM

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-05-06 04:24

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message
> Finnes der en enkel algoritme for å la en mikrokontroller (8 bit) bereine
> sinus?

Man kan anvende rækkeudvikling:

sin(x) = x - x^3/3! + x^5/5! - x^7/7! + x^9/9! etc.

Ovenstående 5 led er rigeligt. Se f.eks. mere her:
http://www.cs.aau.dk/~ohj/AA1-03/num.pdf - side 5-6.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 28-05-06 10:14

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man kan anvende rækkeudvikling:
>
> sin(x) = x - x^3/3! + x^5/5! - x^7/7! + x^9/9! etc.
>
> Ovenstående 5 led er rigeligt. Se f.eks. mere her:

Hvis man skal bruge en sekvens af sinusværdier, kan man simulere en
resonator og "slå den an". Den metode er både simpel og ekstremt hurtig og
pladsbesparende. Den kræver ikke engang en multiplikation.

Eksempel:

a=10000 ("anslag")
b=0
Loop:
a=a+b/16
b=b-a/16
jump Loop

Divisionen med 16 bestemmer hvor hurtigt sinusen svinger, altså frekvensen.
Den kan laves med højreskift. a og b skal dog være i 16 bit bredde for at få
et rimeligt 8-bit resultat uden for store afrundingsfejl. a og b vil begge
give sinusbølger, 90 grader forskudt. Så man kan sige den ene giver sinus og
den anden giver cosinus.

Princippet kan også bruges til at lave hurtige digitale filtre.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Filip Larsen

Dato : 28-05-06 09:45

Harald Mossige skrev

> Finnes der en enkel algoritme for å la en mikrokontroller (8 bit)
bereine
> sinus?

Du kan benytte Chebyshev-approximation, der er en metode der giver god
tilnærmelse over hele domænet i forholdvis få beregninger. Teorien er
noget mere kompliceret end ved Taylor-approximation, men
implementeringen er heldigvis ret enkel. Se fx. afsnit 5.8 i "Numerical
Recipies in C", http://www.library.cornell.edu/nr/cbookcpdf.html.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 28-05-06 10:38

Harald Mossige wrote:
> Finnes der en enkel algoritme for å la en mikrokontroller (8 bit) bereine
> sinus?
>
> Selvsakt trenger ikke presisjonen være perfekt.

Som Filip nævner er Chebychev et godt valg.
Et alternativ kunne være CORDIC, se Kai Birger
Nielsens side om beregning af sinus.

<http://www.246.dk/sinus.html>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-05-06 01:24

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> wrote in message
bereine

> Som Filip nævner er Chebychev et godt valg.
> Et alternativ kunne være CORDIC, se Kai Birger
> Nielsens side om beregning af sinus.
>
> <http://www.246.dk/sinus.html>

Takker for svarene. Konklusjonen er klar: jeg må bruke tabelloppslag.
Bereining er for resurskrevende.

HM