biologi - fersk og saltvand
Fra : keldo

Dato : 23-05-06 16:46

hejsa

....har tit undret mig over følgende. Vande i vores åer er ferskvand, og
vandet i vores have er saltvand. Når åen munder ud i havet bliver vandet til
saltvand og omvendt hvis vandet løber ind i åen. Hvad er det der sker?
hvordan finder vandet ud af at "skifte"?

RK

Fra : Niels

Dato : 23-05-06 16:56

> [...]
> til saltvand og omvendt hvis vandet løber ind i åen. Hvad er det der sker?
> hvordan finder vandet ud af at "skifte"?

Hvis du hælder en liter ferskvand i et badekar med saltvand, så får du
saltvand. Det er en smule mindre salt end før, men det er salt.
Laver du den omvendte handling, så får du ferskvand.
Det er såmænd ikkemere kompliceret end som så.

Du kan så spørge hvorfor vandet i åerne er fersk og hvorfor vandet i havet
er salt.
Det skyldes at åvandet kommer fra kilder og fra regn. Begge dele er generelt
fersk. Vandet løber så ud i havet og skylder samtidigt små mængder salt med
ud i havet. Når vandet er i havet, så fordamper det og bliver til regn, men
selvom vandet forsvinder ud af havet, så efterlader det saltet, og med tiden
bliver havet meget salt.

Det døde hav er en lavtliggende sø med vandtilstrømning, men ingen udløb.
Derfor er det efterhånden blevet ekstremt salt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-06 18:38

keldo skrev:

> [...]
> saltvand og omvendt hvis vandet løber ind i åen. Hvad er det der sker?
> hvordan finder vandet ud af at "skifte"?

Det skifter ikke. Åer løber i sagens natur oppefra og ned, så den
type vand de starter med at have, har de hele vejen, og
saltvandet kan ikke løbe baglæns op i åen (det ville være op ad
bakke).

Men netop der hvor de to vandtyper støder sammen, sker der et
skift, for ved lavvande strømmer åen frit udad, men ved højvande
trænger havvandet lidt op i åens munding. Derfor er der et område
hvor vandet er en mellemting, og det kaldes brakvand. Det giver
grobund for nogle planter og fisk, der hverken bryder sig om
fersk eller salt vand.

--
Bertel