Kulhydrater bliver ikke lagret som fedt?
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 10-05-06 19:15

Jeg læste for nyligt en artikkel om fedme, træning m.m. et sted jeg ikke
længere husker. Jeg mener dog at det var et nogenlunde seriøst online
magasin, men hvilket, det har jeg altså glemt.
I artiklen stod at kylhydrater som hovedregel ikke blev lagret som fedt, men
at fedt i kosten blev lagret helt og aldeles, hvis kylhydraterne gav energi
nok.

Det vil sige at en kost med meget højt indtag af energi i form af
kulhydrater, ikke gør en fed, men hvis man samtidigt indtager en masse fedt,
så vil kroppen få sin energi fra kulhydraterne og lagre det indtagne fedt.
Jeg ved at råkostspisere (folk som kun spiser rå vegetabilsk kost, ofte
meget frugt) får noget med 80% energi fra sukkeret i deres kost, og til
gengæld får ganske lidt fedt.

Er der nogle her der kender mere til om påstanden om at kun (næsten kun)
fedt feder?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-05-06 19:32

Den 10-05-06 20.14 skrev Jakob Nielsen følgende:

> Er der nogle her der kender mere til om påstanden om at kun (næsten kun)
> fedt feder?

Hvis du ikke får svar her, så prøv i stedet i news:dk.videnskab.sundhed
hvor emnet retteligt hører til. Emnet har for øvrigt tidligere været
oppe i den gruppe, du kan evt. søge efter det i http://groups.google.dk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på dine downloads med det gratis og spywarefri program Free

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-05-06 20:37

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev
> Er der nogle her der kender mere til om påstanden om at kun (næsten kun)
> fedt feder?

Ja, bjørne der æder bær ved at det er løwn. Men det har sukkerfabrikkerne
aldrig hørt noget om....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 10-05-06 21:55

> Ja, bjørne der æder bær ved at det er løwn. Men det har sukkerfabrikkerne
> aldrig hørt noget om....

Bjørne kan også tage en rigtig lang lur om vinteren. Det betyder ikke at jeg
kan. Nu skrev jeg godt nok ikke specifikt at spørgsmålet relaterede til
mennesker, men det var nu meningen med det.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-05-06 22:59

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev

> Bjørne kan også tage en rigtig lang lur om vinteren.

Fordi de har ædt sig smækfede i bær.

> Det betyder ikke at jeg
> kan. Nu skrev jeg godt nok ikke specifikt at spørgsmålet relaterede til
> mennesker, men det var nu meningen med det.

Det gælder garanteret også mennesker.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 11-05-06 05:26

"Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote in message

> Bjørne kan også tage en rigtig lang lur om vinteren. Det betyder
> ikke at jeg kan. Nu skrev jeg godt nok ikke specifikt at spørgsmålet
> relaterede til mennesker, men det var nu meningen med det.

Dvale er ultra-lavt stofskifte. Ligesom depressionens tilbagetrækning
fra samfundet. Gad vide om vore nyttige og tiltrængte depressioner
efter nederlag er opstået paralelt med dvale eller noget i den stil.

Om fedme har vi banal overordnet forståelse og nogle molekylmodeller
som vi gerne VIL tro på og forklare alt med. Men modellerne og vor
indsigt i de mulige og aktuelle reaktioner er ultra-mangelfund, og
meget har vist sig muligt, som eksperter på et tidspunkt udelukkede
som umuligt - UDFRA VORE SPARSOMME STREJFLYS AF VIDEN.

Det gør ondt ikke at være så klog, som man troede. Men det er klogt at
erkende virkeligheden

Tvivl om alt. Descartes
Det eneste jeg ved, er at jeg intet ved. Sokrates
"Let your senses guide you" Nietzsche - og Bailey whisky-likør
reklame-spot-slogan

- og om sidstnævnte vil jeg godt vide, om nogen ved om udfældning når
der cocktailes med sur hvidvin - ja alt der er lidt mindre neutralt
eller basisk end den sexede flødeslikdrik. Ku man sætte lidt sæbe
eller bagepulver til og holde høj pH nok til at mixe uden at oste?

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 11-05-06 09:05

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev
>
> Ja, bjørne der æder bær ved at det er løwn. Men det har sukkerfabrikkerne
> aldrig hørt noget om....

Forskellige dyrearter kan have *meget* forskellig effektivitet når det
gælder om at omdanne kulhydrater til fedt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-05-06 22:58

Det er forholdsvis vel dokumenteret, at den selvom der er en lille teoretisk
forskel, så er den så minimal, at det ikke har nogen betydning i praksis.
Emnet er forholdsvis velbeskrevet, så med lidt held og skulle det ikke være
umuligt at finde godt og letforståeligt materiale, hvis man bruger lidt tid
på at søge. Jeg mener også, at der var et par udmærkede programmer på P1 om
netop dette emne, på et tidspunkt...

I øvrigt er der en del empiri der tyder på, at grupper med højt % indtag af
kulhydrater oftere er overvægtige, men det er så en helt anden historie og
nok en anden årsagssammenhæng.

> [...]
>Jeg ved at råkostspisere (folk som kun spiser rå vegetabilsk kost, ofte
>meget frugt) får noget med 80% energi fra sukkeret i deres kost, og til

Prøv at veje en bolle eller en portion pasta og så måle den mængde
gulerødder eller jordbær af, der indeholder samme mængde energi som 200 g
lyst brød. Så vil du nok have en god ide om en mulig årsagssammenhæng.

Se hellere på kosten som et balanceret hele hvor mineraler, vitaminer og
proteiner udgør de mange tusinder byggesten der skal til for at kroppen
fungerer optimalt. Hvis man bygger hvert døgn op om en regelmæssigt
nattesøvn, et minimum af cigaretter og spiritus, ½ times motion, 600+ g
grøntsager, lidt magert kød og lidt mælkeprodukter, så har man et godt
udgangspunkt for en velfungerende krop. Og så kan man jo supplere op, med
lidt kulhydrat i form af brød, pasta eller kartofler, hvis man har lyst og
føler behov.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-05-06 08:19

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ved at råkostspisere (folk som kun spiser rå vegetabilsk kost, ofte
> meget frugt) får noget med 80% energi fra sukkeret i deres kost, og til

At kulhudrater/sukker kan omdannes til fedt (fortrinsvis hårdt fedt) er en
gammel viden for de, der beskæftiger sig med husdyrenes fodring.
Der er ikke nogen grund til at formode, at homo sapiens stofskifte er
meget andeledes end hos husdyr - der er ikke den store forskel på
svins og menneskets fysiologi.
Man har da også erkendt at sukker kan fede, hvis der indtages flere
kJ end der forbrændes - Arne Astrup har skiftet mening om den sag.

Årsagen til fedtdepoterne fyldes op er utrolig simpel. Spises der mere end
der
forbrændes vil resten aflejres som fedt.
Spiser man mindre end der forbrændes, tæres der på fedtdepoterne.

Organismen skal have et minimum af fedtsyrer gennem kosten.
Vegetarer eller veganere får ofte for lidt essentielle fedtsyrer - til
gengæld får de så rigeligt af
antioxydanter som grøntsager (og kakao) er rig på.

Per A. Hansen

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 11-05-06 09:06

Per A. Hansen wrote:
> At kulhudrater/sukker kan omdannes til fedt (fortrinsvis hårdt fedt) er en

Hvad er hårdt fedt?

> [...]
> Man har da også erkendt at sukker kan fede, hvis der indtages flere
> kJ end der forbrændes - Arne Astrup har skiftet mening om den sag.
[...]

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-05-06 09:27

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad er hårdt fedt?

Det er mættet fedt - d.v.s. uden dobbeltbindinger.

Per A. Hansen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 11-05-06 10:59

Kulhydrater indeholder ikke N (kvælstof), og det gør fedt. På den
simplistiske måde er det korrekt at kulhydrater ikke kan omdannes til
fedt, der er ikke alle de nødvendige grundstoffer tilstede.

På den anden side indeholder proteiner N, og hvis du tager en ren
kulhydrat-diæt risikerer du at dine muskler omdannes til fedt, hvilket
nok ikke lige var det du håbede på.

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-05-06 11:42

Per Abrahamsen fortalte:

> Kulhydrater indeholder ikke N (kvælstof), og det gør fedt. På den
> simplistiske måde er det korrekt at kulhydrater ikke kan omdannes til
> fedt, der er ikke alle de nødvendige grundstoffer tilstede.

Hvor har du lært biokemi? Fedtstoffer består hovedsagelig af
triglycerider, som består af grundstofferne C, H og O.

Mvh
Martin
--
Mundus vult decipi, ergo decipiatur

Fra : Bo Warming

Dato : 11-05-06 15:52

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> wrote in message
> [...]
>
> På den anden side indeholder proteiner N, og hvis du tager en ren
> kulhydrat-diæt risikerer du at dine muskler omdannes til fedt,

Nej det risikerer han ikke, for udover ganske få sultestrejkende
fanatikere, evner ingen dansker at sulte sig så extremt, at der sker
nedbrydning af muskelprotein.
Og disse fanatikere gendanner musklerne hurtigt efter fasteperioden,
ved igen at spise så superluksuriøst, som vi alle gør.