Varmt rum
Fra : dktekno

Dato : 07-05-06 19:35

Når jeg går ind på mit værelse er tempereturen 22 grader celcius.

Efter at have tændt computeren er temperaturen på 25 grader celcius.

Jeg har en 3 Ghz processor og en alm. monitor.

Hvad kan give denne ekstreme varme?

Hvad gør jeg ved det?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-06 19:49

dktekno skrev:

> Når jeg går ind på mit værelse er tempereturen 22 grader celcius.
> Efter at have tændt computeren er temperaturen på 25 grader celcius.
> Jeg har en 3 Ghz processor og en alm. monitor.
> Hvad kan give denne ekstreme varme?

Dig selv, computeren og evt. lamper du har tændt.

> Hvad gør jeg ved det?

Lader være med at bruge computer eller åbner et vindue.

PS. Ekstrem? Det er helt normalt.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 07-05-06 19:51

Hej

> Hvad kan give denne ekstreme varme?

Selv moderne elektronik er ekstremt ineffektivt, så næsten alt
det energi det bruger bliver omdannet til varme, både din pc og
din monitor er faktisk ret gode varmeapparater.

> Hvad gør jeg ved det?

Slukket det eller åbner vinduet.

Mvh Max

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-06 20:13

> Selv moderne elektronik er ekstremt ineffektivt, så næsten alt
> det energi det bruger bliver omdannet til varme

Næsten? Hvad sker der så med resten af energien?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Max

Dato : 07-05-06 20:32

Hej

> Næsten? Hvad sker der så med resten af energien?

Ja, noget bliver omdannet til lys i monitoren, men
det er nok en meget lille del.

Mvh max

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-06 22:13

> Ja, noget bliver omdannet til lys i monitoren, men
> det er nok en meget lille del.

Og kun en ekstremt lille del af dette lys undslipper atmosfæren og forsætter
ud i rummet. Resten rammer vægge eller hornhinder og bliver til varme...

Fra : Max

Dato : 07-05-06 22:37

Hej Martin

> forsætter ud i rummet. Resten rammer vægge eller hornhinder og bliver
> til varme...

Ja, du har nok ret, mit ordvalg var nok forkert, istedet for næsten, burde
jeg nok sige at alt den tilførte energi bliver til varme.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 08-05-06 02:06

> [...]
>
> Og kun en ekstremt lille del af dette lys undslipper atmosfæren og
> forsætter ud i rummet. Resten rammer vægge eller hornhinder og

Det er vist langt under 1% af komputerens energiforbrug, der udstråler
fra skærmen

Ventilatorviften kaster over 99% af varmen ud i rummet, og jeg har
tænkt på at rørføre den ud af lokalet for at holde rummet køligere om
sommeren - har nogen erfaringer med sådant.?

Fra : Morten Guldager

Dato : 08-05-06 05:20

2006-05-08 Bo Warming wrote

> Ventilatorviften kaster over 99% af varmen ud i rummet, og jeg har
> tænkt på at rørføre den ud af lokalet for at holde rummet køligere om
> sommeren - har nogen erfaringer med sådant.?

Ja. Det fungerer fint. Bruger selv en lang emhætteslange fra mine
PC'ere od ud i det fri. Om vinteren piller jeg bare slangen af
væggennemføringen. (Et allerede eksisterende luftspjæld)

Det svære er at finde billige T-stykker. Men hvis man kun har en
enkelt maskine er det jo ikke noget problem

/Morten

Fra : dktekno

Dato : 07-05-06 20:13

Vil en fladskærm nedsætte varmen?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-06 20:25

dktekno skrev:

> Vil en fladskærm nedsætte varmen?

Jeg tror det, men kender ingen målinger.

Jeg har haft en 19" CRT-skærm. Den varmede som en brændeovn. Nu
har jeg en 19" fladskærm, den er ikke så varm som jeg husker den
gamle, og den (øverste) flade der er opvarmet, er *meget* mindre.

--
Bertel

Fra : Brian Lund

Dato : 08-05-06 16:21

> Vil en fladskærm nedsætte varmen?

Når nu man går ud fra at al energien der bliver afsat i apperatet bliver til
varme, så JA!
Jeg har kun målt en enkelt (19") fladskærm, en efterhånden temmeligt gammel
model, den brugte 40W... Min nuværende 19" CRT bruger omkring 100W, dvs. 2½
gang så meget som fladskærmen!

Det du yderligere kan gøre for at nedsætte varmen er at skifte CPUen med en
mindre strømslugende model, bytte strømforsyningen ud med en der er mere
effektiv, og købe et grafikkort der afsættes mindre effekt i!

Du kan selvfølgelig også bare lede luften fra computeren ud af rummet ;)

Brian

Fra : sbjepsen@hotmail.com

Dato : 08-05-06 06:13

dktekno skrev:

> Vil en fladskærm nedsætte varmen?

Det vil det - Jeg har selv haft 'fornøjelsen' af at sidde på et lille
kontor med fire almindelige skærme. Det hjalp en del på
rumtemperaturen at få dem skiftet ud med fladskærme.

Ellers er forslaget med bortledning af varmen udemærket - der er flere
muligheder for slanger og blæsere der kan klare opgaven.

mvh,
Sune

Fra : N/A

Dato : 08-05-06 23:56

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-05-06 23:56

per.corell@privat.dk wrote:
> Åben døren til køleskabet ;))

Et køleskab vil osse hæve temperaturen i rummet - hvis da ikke man lige
frem har monteret bagsiden udenpå huset.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-05-06 15:50

dktekno wrote:
> [...]
>
> Efter at have tændt computeren er temperaturen på 25 grader celcius.
>
> Jeg har en 3 Ghz processor og en alm. monitor.

Det er nok i nogen grad skærmen. Kan du skifte til en fladskærm?