Signalgiver for retningsændring
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-05-06 19:09

Hej alle

Jeg leder efter et device der kan give signal når man ændrer dets retning i
det horisontale plan.
Det kunne fx være et kompas der gav lyd når kompasretningen ændrede sig, men
jeg kunne også forestille mig at det kunne laves med et gyroskop.

Det skal bruges til roning med blinde. Rorgængers vigtigste opgave er at
holde en fast kurs uanset roernes forskellige tag og bølgernes forsøg på at
skubbe båden ud af kurs.
En signalkilde der giver forskellige klik ved kursændring til hhv styrbord
og bagbord ville gøre det muligt for blinde at holde en kurs, og det ville
være nemmere for de øvrige roere at bede om ændring fx 10 klik til styrbord.

Nogen der har en ide?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-05-06 23:07

Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
> være nemmere for de øvrige roere at bede om ændring fx 10 klik til styrbord.

Jeg mener godt man kan få elektroniske kompas, som kan bruges til den
slags. I forbindelse med et projekt, hvor der var et tilsvarende behov,
overvejede vi at bruge GPS-modtagere. Det viste sig at signalproblemer i
praksis ødelagde det hele, så den vej er ikke anbefalelsesværdig.

Hvis jeg søger efter "electronic compass" på Google, bliver jeg begravet
i forslag.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-05-06 23:08

Michael Zedeler wrote:

> [...]
> praksis ødelagde det hele, så den vej er ikke anbefalelsesværdig.
>
> Hvis jeg søger efter "electronic compass" på Google, bliver jeg begravet

Og så er der lige denne her:

http://www.google.dk/search?q=compass+visually+impaired

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-05-06 22:46

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.google.dk/search?q=compass+visually+impaired

Jeg har forsøgt mig, men jeg kan ikke finde noget der passer på opgaven.
Ofte kan de udlæse en kompasretning, men det er ikke så brugbart til
formålet.

Fra : Pettersen;Roald

Dato : 07-05-06 11:59

Niels L Ellegaard:
> hvis en roerne kommer til at dreje til den ene side
> så har de brug for et system, der kan lede dem tilbage

Hvis man har et fyr i hver ende af banen og et ror i hver ende af båden,
så kan stevnroret styre mod målfyret og agterroret styre kontra startfyret.

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 06-05-06 06:31

Det ville ellers være smart med et system, der kendte roernes
position. Hvis der nu er sidevind eller hvis en roerne kommer til at
dreje til den ene side så har de brug for et system, der kan lede dem
tilbage til deres egen vejbane.

Er roning forresten en ufarlig hobby for blinde mennesker?

Niels

Fra : Michael Zedeler

Dato : 06-05-06 19:36

Niels L Ellegaard wrote:
> [...]
> position. Hvis der nu er sidevind eller hvis en roerne kommer til at
> dreje til den ene side så har de brug for et system, der kan lede dem

Over længere tidsrum er GPS oplagt til positionering. Problemet er, hvis
man vil bruge det til at regne ud hvilken retning man bevæger sig.

> Er roning forresten en ufarlig hobby for blinde mennesker?

Jeg synes også det lyder en smule hazarderet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-05-06 20:13

Michael Zedeler skrev:

> Jeg synes også det lyder en smule hazarderet.

Ja, de blinde burde holde sig hjemme og sidde i en gyngestol og
trille tommelfingre så de ikke kommer i vejen for os andre.

Det må være rimeligt at det kun er seende der brækker benene på
skiture og skvatter ned fra klatreture!

--
Bertel

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-05-06 20:46

> Ja, de blinde burde holde sig hjemme og sidde i en gyngestol og
> trille tommelfingre så de ikke kommer i vejen for os andre.

Den skeptiske holdning kunne jo skyldes, at de blindes almindelige
hjælpemidler som stok og førerhund sandsynligvis ikke er brugbare under en
kaproning.

Børge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-06 06:39

Boerge Rahbech Jensen skrev:

> Den skeptiske holdning kunne jo skyldes, at de blindes almindelige
> hjælpemidler som stok og førerhund sandsynligvis ikke er brugbare under en
> kaproning.

Klart. Hvis det er en kano med 8 blinde i og en blind styrmand,
så ville jeg måske også fraråde projektet, men mon ikke vi
snakker om et hold med både blinde og seende?

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-05-06 07:25

Bertel Lund Hansen wrote:

> Klart. Hvis det er en kano med 8 blinde i og en blind styrmand,
> så ville jeg måske også fraråde projektet, men mon ikke vi
> snakker om et hold med både blinde og seende?

Det er ikke en kano Martin snarker om, men en robåd.

Ivar Madsen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 06-05-06 23:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, de blinde burde holde sig hjemme og sidde i en gyngestol og
> trille tommelfingre så de ikke kommer i vejen for os andre.

Jeg skrev ikke noget om at de skulle lade være. Jeg synes også at det er
hazarderet når folk fridykker eller klatrer i bjerge.

> Det må være rimeligt at det kun er seende der brækker benene på
> skiture og skvatter ned fra klatreture!

Det må vist stå for din egen regning Men lad os da endelig føje ski
og snowboarding til listen af hazarderede aktiviteter.

Min kommentar var mest møntet på selve billedet af en blind person alene
i en kano på en å. Der er ret mange ting, jeg ikke lige kan overskue
hvordan man skal håndtere, men jeg tager da hatten af for initiativet.
Som du kan se, har jeg også gjort mit for at hjælpe det på vej.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-06 06:44

Michael Zedeler skrev:

> Jeg skrev ikke noget om at de skulle lade være. Jeg synes også at det er
> hazarderet når folk fridykker eller klatrer i bjerge.

Eller kører rally, Tour de France, skydiver, surfer, springer ud
med faldskærm ...

> Det må vist stå for din egen regning Men lad os da endelig føje ski
> og snowboarding til listen af hazarderede aktiviteter.

Min pointe er at der nok ikke er forskel på hvad blinde og seende
kunne tænke sig at prøve, og et par fyre der bliver våde fordi en
kano tipper rundt, koster altså ikke så meget som
hospitalsregningen for et brækket ben på en skitur.

--
Bertel

Fra : Kasper Larsen

Dato : 07-05-06 04:21

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> trille tommelfingre så de ikke kommer i vejen for os andre.
>
> Det må være rimeligt at det kun er seende der brækker benene på

Spar din sarkasme til tilfælde, hvor den er passende.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-05-06 19:55

"Niels L Ellegaard" <niels.ellegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> position. Hvis der nu er sidevind eller hvis en roerne kommer til at
> dreje til den ene side så har de brug for et system, der kan lede dem

Jeg ved ikke, om det overhovedet kan laves, men jeg kan forestille mig en
laser, der måler afstanden til det nærmeste, der ligger over vandoverfladen.
Den skal så forbindes med en akustisk alarm, som giver lyd, hvis båden
kommer for tæt på. Det kan enten være en båd eller noget på landjorden, der
stikker op over vandet.

Børge

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-05-06 21:00

Niels L Ellegaard wrote:

> Er roning forresten en ufarlig hobby for blinde mennesker?

Nej, det mener jeg ikke. Jeg er ikke enig med Martin i at styrmandens
vigtigeste opgave er at holde rette kurs.
Det er også meget vigtigt at holde en kurs der går udenom pluskeligt
opståede forhindringer.

Vi kan dele roning op i to grupper.
1. Monsions roning
2. Kaproning

Tager vi kaproning først, så skal vi have båden ud til start, have vendt
båden, og lagt til start, og styret båden på rette vinkel.
Ved normal kaproning, så tager alle bådene sådan ca samtidig afsted fra
land, og skal ud og varme op først. De mødes alle ved start på samme tid,
så de skal have en seene til at styre, og give komando.
En del af det kan klares ved at udføre en knap så effektiv opvarmning på
land, men jeg forudser at Martin vil få gevaldige problemmer med at få de
blinde til at finde ud til start, uden en seenes hjælp.

Tager vi monsions roning, så bliver det endnu være, så er det hele turen der
er behov for at vide hvad der til hveren tid er af forhindringer.

Hvis de har en seene styrmand med, så er det tilgængæld en sport som blinde
vil kunne dyrke på lige vilkår som en seene.
I monsions roning dog uden at kunne nyde afslapningens del. Det er normalt
at man skiftes til at styre. Det er ikke nødvendigvis den der har
styrmandens ansvar, ligesom på en stor damper, der er det heller ikke altid
at kaptinen på på komandobroen.

Ivar Madsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-05-06 22:44

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, det mener jeg ikke. Jeg er ikke enig med Martin i at styrmandens
> vigtigeste opgave er at holde rette kurs.

Bemærk at jeg skriver rorgænger og ikke styrmand.
Den ansvarlige styrmand sidder ikke altid ved roret (vi snakker
motionsroning her), og det er altid styrmanden der har ansvaret for at holde
udkig efter forhindringer.
Om der sidder en blind eller en helt ny roer ved roret gør faktisk ikke den
store forskel.

> En del af det kan klares ved at udføre en knap så effektiv opvarmning på
> land, men jeg forudser at Martin vil få gevaldige problemmer med at få de
> blinde til at finde ud til start, uden en seenes hjælp.

Der er roning til paralympics, men det er både med seende styrmænd.

> I monsions roning dog uden at kunne nyde afslapningens del. Det er normalt
> at man skiftes til at styre.

Vi skiftes skam også til at styre.

Fra : Agnethe Christensen

Dato : 06-05-06 23:50

> [...]
> Den ansvarlige styrmand sidder ikke altid ved roret (vi snakker
> motionsroning her), og det er altid styrmanden der har ansvaret for at

Jeg forstår ikke helt hvad du mener her.
Er vi enige om at vi snakker om en situation her, hvor båden har et
styrmandssæde, og roerne skiftes til at side der? Fra styrmandssædet styrer
man roret og holder udkig i sejlretningen. Så har den "menige" roer, når han
sidder på styrmandssædet, da pligt til at holde udkig efter evt.
forhindringer. Eller vil du have at den ansvarlige styrmand (som
selvfølgelig har ansvaret for at udstikke kursen og har det genrelle
ansvar), samtidig med at han ror, skal have 100 procent hvad der sker bag
ved ham?

> Om der sidder en blind eller en helt ny roer ved roret gør faktisk ikke
> den store forskel.

Jo der er da stor forskel. Selv en helt ny roer, der sidder på
styrmandssædet for første gang, vil være i stand til at fortælle om vi er
ved at støde ind i noget eller om der kommer andre både vi skal være
opmærksomme på. Det vil en blind aldrig kunne.

mvh
Agnethe

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-06 09:57

"Agnethe Christensen" <agnethec@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Er vi enige om at vi snakker om en situation her, hvor båden har et
> styrmandssæde, og roerne skiftes til at side der?

Jep

> Fra styrmandssædet styrer man roret og holder udkig i sejlretningen. Så
> har den "menige" roer, når han sidder på styrmandssædet, da pligt til at
> holde udkig efter evt. forhindringer.

Ja, det er meningen at rorgænger skal holde udkig, men det endelige ansvar
ligger hos styrmanden.

> Eller vil du have at den ansvarlige styrmand (som selvfølgelig har
> ansvaret for at udstikke kursen og har det genrelle ansvar), samtidig med
> at han ror, skal have 100 procent hvad der sker bag ved ham?

Ja, det er han nødt til. Det er heller ikke i praksis et problem.

> [...]
> styrmandssædet for første gang, vil være i stand til at fortælle om vi er
> ved at støde ind i noget eller om der kommer andre både vi skal være

Har du prøvet det? Nye roere kan overse selv ganske store forhindringer,
fordi de fx ikke husker at kigge rundt om roerne.
I praksis er den ansvarlige styrmand nødt til at holde et vågent øje hele
horisonten rundt.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-05-06 00:04

> Bemærk at jeg skriver rorgænger og ikke styrmand.

Jeg bemærkede det skam godt, men tænkte aligevel på både kun med blinde.

> Den ansvarlige styrmand sidder ikke altid ved roret (vi snakker
> motionsroning her), og det er altid styrmanden der har ansvaret for at
> holde udkig efter forhindringer.

Korekt, dengang jeg selv var roinstruktør, havde jeg dog ikke mange
betænkligheder ved at lade helt nye styre, og kun hvis vi kom betænkligt
tæt på robanerne (på Bagsværd sø), bekømerede jeg mig om hvad der var foran
os. Og så naturligvis når vi skulle til at lægge til broen, og det var de
første gange de skulle prøve det, der sad jeg altid forest, da det giver
mulighed for at sætte hårdt i, og evt skode igannem, og rette båden fra at
ramme broen i forkert vinkel.

> Om der sidder en blind eller en helt ny roer ved roret gør faktisk ikke
> den store forskel.

Det gør den forskæld, at man selv skal bekømere sig lidt mere om hvad der er
foran.

> Der er roning til paralympics, men det er både med seende styrmænd.

OK.

> Vi skiftes skam også til at styre.

I både uden styrmand, der har den ene rorer mulighed for at dreje den ene
fod, og dermed roret, det må kunne laves så det hurtigt og let, er muligt
at vælge hvilken plads der skal have den mulighed, og så kan styrmanden
selv styre roret.

Ivar Madsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-06 09:59

> [...]
> fod, og dermed roret, det må kunne laves så det hurtigt og let, er muligt
> at vælge hvilken plads der skal have den mulighed, og så kan styrmanden

Det er inriggere her.. Jeg har aldrig set en styresko i en inrigger. Jeg
tror heller ikke just styreskoen er let at flytte. Den er jo koblet til
lange styreliner.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-05-06 17:02

> Det er inriggere her..

Den er jeg med på, ellers kunne man jo heller ikke bytte plads.

> Jeg har aldrig set en styresko i en inrigger.

Heller ikke her, men det må kunne laves.

> Jeg
> tror heller ikke just styreskoen er let at flytte. Den er jo koblet til
> lange styreliner.

Jeg forstiller mig, at styresnoren føres forbi alle pladserne, og ender ved
styrmandssædet.
Og så ved hver ror plads, så at den er lige til at snap montere i skoen,
således at man vælger at her skal der være styremulighed, når man så
skifter, så starter man med lige at friføre snoren fra pladsen.

Det må kunne laves.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-06 17:55

"Ivar Madsen" <spam.cc.news@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Heller ikke her, men det må kunne laves.

Det tror jeg altså ikke. Rorfladen er så meget større at der kræves en del
mere kraft at dreje roret.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-05-06 22:40

> [...]
> position. Hvis der nu er sidevind eller hvis en roerne kommer til at
> dreje til den ene side så har de brug for et system, der kan lede dem

Der er altid en seende ansvarlig styrmand, der kan foretage den slags
korrektioner.. Det er bare irriterende at skulle korrigere så små detaljer
hele tiden.

> Er roning forresten en ufarlig hobby for blinde mennesker?

Dansk Forening for Rosport er (fornuftigt nok) meget sikkerhedsbevidst. De
blinde ror altid med selvoppustlige veste, og der er altid en ansvarlig
seende i båden.

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 06-05-06 08:24

On Fri, 05 May 2006 20:08:37 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Nogen der har en ide?

Det lyder lidt som det system man bruger til skydning, bare med længere
rækkevidde, hvordan det så end virker.

Tomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-05-06 22:44

"Tomas Pedersen" <tomas@localhost.localdomain> skrev i en meddelelse
> Det lyder lidt som det system man bruger til skydning, bare med længere
> rækkevidde, hvordan det så end virker.

Rækkevidde? Til hvad?

Fra : Kurt G

Dato : 06-05-06 21:22

> [...]
> og bagbord ville gøre det muligt for blinde at holde en kurs, og det ville
> være nemmere for de øvrige roere at bede om ændring fx 10 klik til

Hvid det drejer sig om at holde en bestemt retning i forhold til nord vil
jeg foreslå et fluxgatekompas. Det kan registrere afvigelse fra valgt
retning ret nøjagtigt.
Mvh Kurt

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-05-06 22:45

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> Hvid det drejer sig om at holde en bestemt retning i forhold til nord vil
> jeg foreslå et fluxgatekompas. Det kan registrere afvigelse fra valgt
> retning ret nøjagtigt.

Det handler om at holde en bestemt retning. Har du nogle henvisninger til
færdige komponenter?

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 07-05-06 07:48

hey....

for nogle aar siden, havde Honneywell en chip som kunne saadan noget.
Jeg ved ikke om de stadig laver den (det kunne jeg da forestille mig).
Det villle være ret enkelt at lave en lille opstilling, som kan det du
gerne vil.....

/finn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-06 09:59

"Finn Bindeballe" <ohno@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> for nogle aar siden, havde Honneywell en chip som kunne saadan noget. Jeg
> ved ikke om de stadig laver den (det kunne jeg da forestille mig).

Kan du huske hvad den hed?

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 18-05-06 09:18

> [...]
> Det kunne fx være et kompas der gav lyd når kompasretningen ændrede sig,
> men jeg kunne også forestille mig at det kunne laves med et gyroskop.

Nautic auto-piloting, eller hvad sådan noget hedder, er opfundet og fungerer
på almindelige skibe.

> Det skal bruges til roning med blinde.

Den ansvarlige styrmand kan lige let orientere sig om den rette kurs ved at
kigge bagud som forud, så i den forstand er dit forslag et 'over-kill'.
Justering af kursen sker lige let med kommandoer som med justering gennem
roret.
Problemet med 'pludseligt opståede forhindringer' kan ikke løses med dit
system.

Carsten

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-05-06 11:03

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaardNOSPAM@mail.dk> skrev i en
meddelelse news:446c2dae$0$46993$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Nautic auto-piloting, eller hvad sådan noget hedder, er opfundet og
> fungerer på almindelige skibe.

Jeg er ikke ude efter noget der selv styrer roret..

> Den ansvarlige styrmand kan lige let orientere sig om den rette kurs ved
> at kigge bagud som forud, så i den forstand er dit forslag et 'over-kill'.

Det er irriterende at skulle koncentrere sig så meget om udkig istedet for
at ro.

> Justering af kursen sker lige let med kommandoer som med justering gennem
> roret.

Det kan kræve nærmest konstant tale, hvilket er irriterende.

> Problemet med 'pludseligt opståede forhindringer' kan ikke løses med dit
> system.

De eneste pludselige forhindringer på havet er uddykkende ubåde og dykkere.
Alt andet kan forudses flere minutter i forvejen.