Flow i rør med ventil
Fra : Ukendt

Dato : 02-05-06 23:54

Hej,

Jeg har brug for at udregne flowet igennem et rør med en ventil, og mine
evner rækker ikke helt, så jeg håber på lidt hjælp herfra...

Hvis man har et laminart flow gennem et ensartet rør og man kender trykket i
begge ender er flowet iflg. Poiseuille givet ved Q = (P2-P1)*pi*r^4 /
(8*eta*l)
r=radius, l=længde, eta=viskositet.

Men hvad hvis der sidder en ventil et sted på røret og f.eks. reducerer
radius til det halve...? Kan man bruge den samme formel og blot indsætte
radius ved ventilen...?

Og hvad hvis flowet er turbulent...?

/Henrik

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 03-05-06 20:04

"Henrik Pedersen" <news.at.hepe.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvad hvis der sidder en ventil et sted på røret og f.eks. reducerer
> radius til det halve...? Kan man bruge den samme formel og blot indsætte

Så vidt jeg ved opstår der turbulens ved skarpkantede ændringer i
rørdimensionerne, men ellers kan tryktabet over ventilen vel udregnes på
samme måde som i et rør.

Ved turbulent flow skal du bruge Colebrooks formel (Colebrook - White)

Flowet kan antage 3 tilstande der afgøres af Reynolds tal Re:

Re <= 2000 laminar flow, Poiseuilles lov

2000 < Re < 4000 transient flow, mig bekendt kan trykfald ikke
umiddelbart beregnes i dette interval

Re > = 4000 turbulent flow, Colebrooks formel

Prøv at kikke på disse links:

http://ans.hsh.no/home/ali/Pr066/Eksamen/2001/Pr066_formelsamling_h01.PDF

http://kurser.iha.dk/m/m3trm1/downloads/Beregning%20af%20energitab.doc

http://it.bt.aau.dk/it/education/sem6_2002/projects/group_c204/Projekt/bbrugsvand.pdf