Placebo-helbredelse er kortsigtet smiger
Fra : Bo Warming

Dato : 02-05-06 21:17

Placebo-helbredelse er kortsigtet smiger

Ofte virker kalk- eller sukker-tabletter helt så godt som
smertestillende medicin, for "troen kan flytte bjerge".

Vi er ofte programmeret med betingede reflekser, så vi vil ud af
sygdoms-symptomerne, og en smigrende impuls, der skaber optimisme, kan
være nok til at "selvopfyldende profetier" leder os ind i gode
cirkler, og pinen letter, eller selve sygdommen kureres, hurtigere end
uden medicin..

Sygdom er oftest multi-faktoriel, og en mikrobe eller et forgiftende
kemikalie er een del af årsagssammenhængen - en anden er psykens
niveau af selvtillid, som kan være nedsat af stress, og det forringer
immunforsvarets effektivitet.

Insulin "ligner noget der rammer ondets rod", for en del af ondet er
et forstyrret sukkerstofskifte, og det kan i visse situationer rettes
op med kunstigt bugspytskirtel-hormon. Der er dog ofte et dybere
ondets-rod, og der kan være særlig personlighed forbundet med
sukkersyge,

I visse tilfælde indgår uheldige kostvaner eller kombinationer af
mange forhold. Symptombehandling kan let komme til at stå i vejen for
tilbundsgående løsning af problemet, som legemet måske var godt igang
med i underbevidsthedens dyb på naturlig men uforstået måde, og så kan
en overfladisk medicinsk snuptags-løsning hindre harmonisk optræning
af den bæredygtige problemløsning, som vi er skabt til.

Både syntetisk og naturmedicin kan have bivirkninger, fx hovedpine,
mundtørhed, kvalme.

Ikke alt som vore ubevidste slumrende sanseapparater registrerer, når
op til vore tanker og bevidsthed.

Bivirkninger , som vi ikke har en klar fornemmelse af, kan alligevel
indgå i "Pavlovske betingede reflekser" der gør os raske pr
placeboeffekt.

Derfor er det naivt at tro, at al den overfladiske placeboeffekt
bliver afsløret af blindtests (hvor patienten holdes i uvidenhed om
aktiv medicin eller inaktiv sukker/kalk/X er indgivet)

En grundigere såkaldt "dobbeltblind-test" (hvor både patient og
personale er uvidende) kan afsløre lidt mere af den overfladiske
selvhypnose.

Men der kan også være organ-påvirkninger der skyldes ubevidste
symptomer, eller bagateliserede, forbigående småting som hovedpine,
mundtørhed, kvalme.

Hvis man fx er vant til at medicin, der gør mirakler mht alvorlig
sygdom, indledes med lidt mundtørhed, så vil mundtørhed fra en iøvrigt
inaktivt fuppille, være nok til at skabe optimisme i det skjulte, og
fremme helbredelse.

Optimisme og smiger, ros og håb kan få over bevidsthed eller
underbevidsthed til at sige til sig selv "Jeg er noget værd, jeg vil
helbredes, min dyreart har brug for mig", hvorimod immunsænkning og
sygdom er skabt af dyb følelse af at "jeg er en klods om benet på mine
artsfæller, jeg står i vejen for dueligere eksemplarer, jeg bør holde
lav profil evt lægge mig til at dø"

Nogle dyrepsykologer forklarer sygdom ved fremmedgørelse. Vi har brug
for succes, som opstår ved at vi opnår resultater med hvad vi gør - at
vi er på rette vej. Hvis vi alt for ofte render panden ind i en mur og
frustreres, kan det være fordi vi har kastet os over udfordringer der
var for store. Snu konkurenter - eller selvhadende forældre - kan have
lokket os ind i et fremmedgjort liv med "onde cirkler" og nederlag på
nederlag - og det gør syg. Det ideelle er, når vore opgaver stiger
jævnt i sværhedsgrad, som en trappe hvis trin bliver gradvis højere og
højere, efterhånden som vi vokser/vokser med opgaven. Dyr og naturligt
levende mennesker vil uvægerligt vælge aktiviteter med håb og passende
stor gevinst-chance. Men frustrerende kultur og fjenders vildledning,
kan føre os ud i fiasko på fiasko, så immunforsvaret - der kan
betragtes som en del af vor underbevidsthed - opgiver håbet og vi
lægger os syge, evt med bakterie eller småforgiftning som "dråben der
får bægeret til at flyde over" og indleder en dødsspiral af onde
selvforstærkende sygdomscirkler. Civilisationssygdomme kaldes
stress-skabte, men fagforeninger har ikke ret i at stress og travlhed
er det samme - det er ubalanceret stress, altså disharmoni mellem
ambitioner og muligheder, der er forvirrende og farlig.

Et undervisningssystem kan være skruet sammen,så det giver nederlag
for visse klassers børn, og uheldig social arv fra vore forældre, kan
bestå i at vi kopierer deres dårlige vaner og idealer, eller at vi
intuitivt kopierer deres selvhad

Et samfund med meget løgn, kan gøre os opsøgende mht smiger - og måske
det meste lægelige helbredelse er sådan smiger (eller
piller/kirurgi/samtaleterapi er ligegyldig, for naturen helbreder selv
de allerfleste sygdomme).

Der er ingen klar sammenhæng mellem store lægeudgifter og lang
levetid/god sundhed(to ting der ikke er identiske).