/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
nattesved
Fra : Filip


Dato : 01-05-06 11:30

Hvor meget sved udskiller kroppen om natten når man sover. Både det der
udskilles gennem huden og via luftvejene.

Filip



 
 
Peter Knutsen (usene~ (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen (usene~


Dato : 01-05-06 15:12

Filip wrote:
> Hvor meget sved udskiller kroppen om natten når man sover. Både det der
> udskilles gennem huden og via luftvejene.

Ikke fordi det er et specielt seriøst svar, men det afhænger meget af
hvordan det står til med luftvejene.

Hvis jeg sover med tilstoppet næse, så trækker jeg vejret gennem munden
og vågner op med en *meget* tør fornemmelse i halsen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Leo (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Leo


Dato : 01-05-06 20:00

Og lige så useriøst - jeg sveder aldrig i mine luftveje!



Filip (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Filip


Dato : 01-05-06 21:56

> Og lige så useriøst - jeg sveder aldrig i mine luftveje!

hehe, nej det gør jeg vist heller ikke, men hvis vi kalder det væske eller
bare vand, så kan det vel så an.

Filip



Lyrik (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 02-05-06 00:37


"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4455e2f6$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvor meget sved udskiller kroppen om natten når man sover. Både det der
> udskilles gennem huden og via luftvejene.
>
> Filip
+++++++++++++++++++++++++
Jeg er kunn stødt på et tal på det 1 gang i mit liv. Der stod 12 glas vand!
Om det passer ved jeg ikke.
Det var i forbindelse med en dynereklame, hvoraf det fremgik at man skulle
lufte sengetøj og se sig om efter en ny dyne engang imellem, for eksempel nu
hvor der var tilbud på en dyne.

Hilsen
jens



Kim Ludvigsen (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 02-05-06 01:12

Den 02-05-06 01.37 skrev Lyrik følgende:

>> Hvor meget sved udskiller kroppen om natten når man sover. Både det der
>> udskilles gennem huden og via luftvejene.

> Jeg er kunn stødt på et tal på det 1 gang i mit liv. Der stod 12 glas vand!

Så skal det være nogle meget små glas.

> Om det passer ved jeg ikke.

Det kræver blot lidt sund fornuft at regne ud, at det absolut ikke
passer. Hvis vi siger, at et normalt glas kan indeholde 25 centiliter,
så vil et tab på 12 glas væske betyde, at man taber sig cirka 3 kg. i
løbet af natten. Tjek selv på din vægt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.
http://kimludvigsen.dk

Ivar (04-05-2006)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 04-05-06 22:13

Kim Ludvigsen skrev:

> Tjek selv på din vægt.

Ja, hvis man har en nøjagtig vægt, er det et simpelt forsøg at
lave. Find differencens mellem ens vægt aften og morgen. Forskellen
må være fordampning, alt andet må være negligerbart.


Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/



Filip (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Filip


Dato : 05-05-06 06:16

>> Tjek selv på din vægt.
>
> Ja, hvis man har en nøjagtig vægt, er det et simpelt forsøg at
> lave. Find differencens mellem ens vægt aften og morgen. Forskellen
> må være fordampning, alt andet må være negligerbart.

Nu ved jeg ikke om det er via sved eller luftvejene der kommer mest vand væk
fra kroppen. men hvis det er luftvejene, så skal man jo også tage højde for
at der kommer en hel del CO2 med ud i udåndingsluften. Denne CO2 vejer vel
også en del, men jeg ved ikke om det er minimalt, eller om det har en rolle
i vægtballancen morgen/aften.

Filip



Ole Laursen (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Ole Laursen


Dato : 05-05-06 13:51

"Filip" <annonym@get2net.dk> writes:

> Nu ved jeg ikke om det er via sved eller luftvejene der kommer mest vand væk
> fra kroppen. men hvis det er luftvejene, så skal man jo også tage højde for
> at der kommer en hel del CO2 med ud i udåndingsluften. Denne CO2 vejer vel
> også en del, men jeg ved ikke om det er minimalt, eller om det har en rolle
> i vægtballancen morgen/aften.

Så skal du også huske at tælle prutterne med.

Måske er det også sådan med gas at det holder en oppe så man faktisk
vejer mindre på vægten, ligesom et luftskib.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Ivar (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 05-05-06 22:41

Filip skrev:

> Denne CO2 vejer vel også en del, men jeg ved ikke om det er minimalt, eller
> om det har en rolle i vægtballancen morgen/aften

Hmm, det er nok ikke så simpelt som jeg lage op til.
Det er rigtigt, at der forsvinder kulstof-atomer ud med
udåndingsluften.
Omvendt vil brintatomer binde ilt-atomer i kroppen i form af vand.
Så regnestykket bliver mere end en simpel subtraktion.


Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/



Ivar Madsen (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 06-05-06 18:31

Ivar wrote:

> Ja, hvis man har en nøjagtig vægt, er det et simpelt forsøg at
> lave. Find differencens mellem ens vægt aften og morgen. Forskellen
> må være fordampning, alt andet må være negligerbart.

Den energi du bruger mens du sover, til at holde livet igang, den må vel
også tælles med.
Ligesom det mave indhold, der omdannes til, hvad det nu omdannes til, også
har noget at sige.

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------

Ivar (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 06-05-06 21:34

Ivar Madsen skrev:

> Den energi du bruger mens du sover, til at holde livet igang, den må vel
> også tælles med.

Selve energien, man bruger i løbet af en nat, vejer ingenting, eller i
hvert til fald så lidt, at verdens mest nøjagtige vægt ikke ville
kunne vise en forskel.


> Ligesom det mave indhold, der omdannes til, hvad det nu omdannes til, også
> har noget at sige.

Kemiske reaktioner i maven vil ikke have indflydelse på vægtens
visning.
Med mindre der optages eller afgives atomer fra luften. Hvilket der
jo faktisk gør.


Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/



Mikkel Lund (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel Lund


Dato : 02-05-06 09:12

Filip skrev:
> Hvor meget sved udskiller kroppen om natten når man sover. Både det der
> udskilles gennem huden og via luftvejene.
>
> Filip
>
>


http://www.ajungilak.no
står der:
"...remember the human body gives off about 1/3 of a litre of
perspiration each night."
Men jeg kunne forstille mig at det er meget individuelt.

Mikkel

Bo Warming (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 02-05-06 18:17

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote in message
news:4455e2f6$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvor meget sved udskiller kroppen om natten når man sover. Både det
> der udskilles gennem huden og via luftvejene.

Vanddamp i udåndingsluften er nok ret konstant, afhængig af
legemstemperaturen

Dengang jeg blev forkølet 1-2 gange om året, oplevede jeg feber med
nattesved - aldrig siden. Mon ikke man skal være stresset for at
udskille vand, der suges op af bomuldssengetøjet. Der er ihvertfald
ikke meget fordampning i det uventilerede luftrum under dynen., der
hurtigt bliver fyldt af mættede vanddampe.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste