konfidensinterval
Fra : Dumrian

Dato : 27-04-06 07:44

Hej,
hvis jeg har et årligt gennemsnit, af 252 observationer, på 8,19% og en
standardafvigelse på 16,56 - hvordan beregner jeg et 95% konfidensinterval
for dem?

e.g 8,19 +- 1,95*(STDAF/(KVROD N) for middelværdien, men hvad for
standardafvigelsen?

På forhånd tak

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 27-04-06 20:38

Dumrian wrote:
> hvis jeg har et årligt gennemsnit, af 252 observationer, på 8,19% og en
> standardafvigelse på 16,56 - hvordan beregner jeg et 95% konfidensinterval
> for dem?

Antag at dine data har en Gaussisk fordeling
P(x)=N*exp(-(x-xa)^2/(2*dx*dx))

hvor xa er gennemsnittet og dx standard afvigelsen, og N en normaliserings
konstant.

Udregner du integralet fra ax-L til ax+L P(x) får du % delen af data
inden for intervallet [-L:L] omkring gennemsnittet.

Standard afvigelsen er per definition det interval som 67% af
datapunkterne ligger inden for.

Du kan på samme måde finde L, hvor 95% af datapunkter ligge inden for
intervallet. Det er hvad du søger.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database