Naturkonstant ikke konstant
Fra : Martin Larsen

Dato : 24-04-06 20:33

Havde vi ikke hele tiden en mistanke om det.

Wim Ubachs, en fysiker fra Free University i Amsterdam og hans kolleger
har med 99.7 % sikkerhed fundet at forholdet mellem elektonen og protonen
ikke er konstant over tid. Man har målt på en brintsky 12 mia lysår væk
og sammenlignet med brint i laboratoriet. Forholdet er faldet med 0.002 %
http://www.nature.com/news/2006/060417/full/060417-7.html

Mvh
Martin
--
Ne quid nimis

Fra : Kim Jensen

Dato : 24-04-06 20:42

Martin Larsen wrote:
> [...]
> protonen ikke er konstant over tid. Man har målt på en brintsky 12 mia
> lysår væk og sammenlignet med brint i laboratoriet. Forholdet er faldet

Ja, jeg spørger måske dumt, men kan der ikke være 0,002% måleusikkerhed
på noget der er 12 mia lysår væk?

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-04-06 20:50

Kim Jensen fortalte:

> Ja, jeg spørger måske dumt, men kan der ikke være 0,002%
> måleusikkerhed på noget der er 12 mia lysår væk?

Nej, så havde man ikke publiceret
--
Man kan lære noget af alle mennesker.
Problemet er at se hvad det er

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 24-04-06 21:18

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg spørger måske dumt, men kan der ikke være 0,002% måleusikkerhed på
> noget der er 12 mia lysår væk?

Jo men det er sansynlighed kun 0,3% for. (det er i hvert fald det jeg får ud
af tallet 99,7%)

Deres opdagelse er publiceret i Physical Review Letters som er en af de
absolutte sværvægtere, så der skal nok være styr på metoden.

Mvh
Anders Lund

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 24-04-06 21:25

Martin Larsen wrote:
> http://www.nature.com/news/2006/060417/full/060417-7.html

Interessant, men lad os lige slå koldt vand i blodet før
det er blevet checket og reproduceret.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 25-04-06 16:45

Martin Larsen skrev:
> [...]
> protonen ikke er konstant over tid. Man har målt på en brintsky 12 mia
> lysår væk og sammenlignet med brint i laboratoriet. Forholdet er faldet

Videnskaben kan ikke gå fremad uden fejl.

Man skal også være opmærksom på at nye resutater som er helt urimelige
må skyles at andre har lavet fejl. Da man ikke bare kan afvise anderes
resutater uden at påvise hvor de har taget fejl, så må man tro på sine
målinger og lade andre om at finde frem til sandheden.