madlavning
Fra : Dennis Nielsen

Dato : 22-04-06 17:46

Hej

Så er den gal igen. Svigermor er på banen !!

Jeg mener, at mad hurtigst muligt skal i køleskabet, såfremt det skal
opbevares. altså mens det stadig er varmt..

Hun (svigermor) mener, at det først skal stå i køkkenet til afkøling FØR det
kommer i køleskabet

hmmm... har jeg ret (igen??!? )

/Dennis

Fra : Max

Dato : 22-04-06 17:55

Hej Dennis

> hmmm... har jeg ret (igen??!? )

Ja.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 22-04-06 17:57

Hej Dennis

Glemte at sige at det eneste problem ved at sætte varme
ting i køleskabet er at man jo varmer de andre ting i det
op, noget man naturligvis skal tænke på, men det er altid
en god ide at få tingene kølet ned så hurtig som muligt.

Mvh Max

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 22-04-06 18:04

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> op, noget man naturligvis skal tænke på, men det er altid
> en god ide at få tingene kølet ned så hurtig som muligt.

Det almindelige råd er ganske rigtigt at få tingene i
køleskabet så hurtigt som muligt.

Hvis du spørger mig er det dog hysteri. Med de friske varer
vi kan købe i dag, og den hygiejne almindelige mennesker
holder i køkkenet, er der slet ingen fare.

Jeg ville faktisk vente med at sætte maden i køleskabet,
hvilket nok teoretisk set ville forøge bakteriemængden i
maden, men til gengæld spare miljøet for den ekstra
strøm til køleskabet... En lille smule ekstra strøm.

Effektivt set er det er rent flueknepperi uanset hvilken
løsning du vælger.

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 22-04-06 19:10

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> strøm til køleskabet... En lille smule ekstra strøm.
>
> Effektivt set er det er rent flueknepperi uanset hvilken

Hun er ikke overbevist...

skal man virkelig sætte 50 grader varmt mad i køleskabet?

ELLER vil det være mere hensigtsmæssigt at lade det afkøle FØR det kommer i
køleskabet... til f.eks. 10 grader ?

Venligts uddyb, så al tvivl fjernes... af hensyn til "feriefreden"....

/Dennis

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 22-04-06 19:19

Dennis Nielsen wrote:

> [...]
> køleskabet... til f.eks. 10 grader ?
>

> Venligts uddyb, så al tvivl fjernes... af hensyn til "feriefreden"....

Jeg så det engang omtalt i et eller andet fjernsynsprogam (så er det jo
på til en selv, om man vil tro på det), at en fødevareekspert anbefale,
at man ikke satte det i køleskab med det samme.
Grunden der blev givet var, at maden der var i købeskabet i forvejen,
ikke havde godt af at blive opvarmet.
Specielt hvis man har fødevarer, hvor bakterie indholdet vil stige
forholdsvis meget ved en lille opvarmning.

Af hensyn til miljøet synes jeg personligt også, at man skal vente. Men
jeg er ikke nogen ekspert på det område. :P
--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : C.H

Dato : 22-04-06 19:27

"Jens Peter Rosenkvist" <jensercube@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Af hensyn til miljøet synes jeg personligt også, at man skal vente. Men
> jeg er ikke nogen ekspert på det område. :P

Prøv at lure på dette link:

http://www.altomkost.dk/madtildig/ikoekkenet/Undgaa_bakterier_i_maden/koelaf.htm

CH.....

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 22-04-06 19:55

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jens Peter Rosenkvist" <jensercube@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hun er sejlivet !!!

Hvad er definitionen på at være dampet af? menes der rumtemperatur (20-25
grader) eller når maden holder op med at dampe (det mener jeg) altså ca 50
grader.?

Fra : C.H

Dato : 22-04-06 20:12

"Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> grader) eller når maden holder op med at dampe (det mener jeg) altså ca 50

I følge linket udvikles bakterierne mest fra 20-40 grader- Altså skal det
ind før det.
Fødevarestyrelsen har lavet en brochure specielt rettet mod unge, og der
skriver de, at maden skal i køleskabet så snart man har spist. Måske jeg
lige kan finde et link til dette også....

Nu må hun da snart give sig

CH....

Fra : C.H

Dato : 22-04-06 20:14

> [...]
> skriver de, at maden skal i køleskabet så snart man har spist. Måske jeg
> lige kan finde et link til dette også....

Her var linket:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005006/mad_hyg/undervisning_3-5.pdf

Det står på side 16

Fra : Martin Andersen

Dato : 23-04-06 15:48

Dennis Nielsen wrote:
> [...]
> køleskabet... til f.eks. 10 grader ?
>

> Venligts uddyb, så al tvivl fjernes... af hensyn til "feriefreden"....

I burde overveje at skrue op for radiatorene i jeres hjem :)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-04-06 16:02

Martin Andersen skrev:

> I burde overveje at skrue op for radiatorene i jeres hjem :)

ROTFL

Med kun 10 grader i hjemmet, er køleskabet jo "næsten"
overflødigt.

--
Herluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-06 19:00

Thomas Hejl Pilgaard skrev:

> Hvis du spørger mig er det dog hysteri. Med de friske varer
> vi kan købe i dag, og den hygiejne almindelige mennesker
> holder i køkkenet, er der slet ingen fare.

Har du købt kød for nylig?

> Jeg ville faktisk vente med at sætte maden i køleskabet,
> hvilket nok teoretisk set ville forøge bakteriemængden i
> maden, men til gengæld spare miljøet for den ekstra
> strøm til køleskabet... En lille smule ekstra strøm.

Jeg tager det heller ikke så nøje og lader gerne maden køle en
del af før jeg sætter den ind.

--
Bertel

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 24-04-06 09:23

Bertel Lund Hansen wrote:

> Har du købt kød for nylig?

Jada, men aldrig til under 25 kr. pundet. Så beder man om det!

> Jeg tager det heller ikke så nøje og lader gerne maden køle en
> del af før jeg sætter den ind.

Jeg har gjort det i årevis uden så meget som en mavepine.
Men jeg skal da nok huske at lægge en besked herinde hvis
jeg en dag føler mig lidt utilpas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-04-06 09:33

Thomas Hejl Pilgaard skrev:

> Jeg har gjort det i årevis uden så meget som en mavepine.
> Men jeg skal da nok huske at lægge en besked herinde hvis
> jeg en dag føler mig lidt utilpas

Lad endelig være med det! Så bliver usenet lukket i timevis mens
de undersøger om det er fugleinfluenza.

--
Bertel

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 24-04-06 14:33

Fra : John Larsson

Dato : 22-04-06 22:11

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> writes:
>I følge linket udvikles bakterierne mest fra 20-40 grader- Altså skal det
>ind før det.

Ja, det er utvivlsomt rigtig, men som andre har været inde på, bør man
undgå at andre varer, fx rester, bliver opvarmet. Det man lige har spist
varmt, indeholder jo færre bakterier en det man spiste igår og i forgårs!

John

Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 23-04-06 19:04

On Sat, 22 Apr 2006 23:11:28 +0200, "John Larsson"
<john_larsson@net.dialog.dk> wrote:

>Ja, det er utvivlsomt rigtig, men som andre har været inde på, bør man
>undgå at andre varer, fx rester, bliver opvarmet. Det man lige har spist
>varmt, indeholder jo færre bakterier en det man spiste igår og i forgårs!

Svaret må vel være at hvis man har et tomt køleskab, så skal
maden i køleskabet så snart man kan, og ellers skal man vente for
ikke at opvarme de andre varer (og bruge ekstra strøm).

Iøvrigt ville jeg også være nervøs for at komme 50 grader varme
ting ind på køleskabets hylder, der hos mig er af glas.

Steen

Fra : Ole Laursen

Dato : 23-04-06 22:28

Steen Kastoft Hansen <nospam@joste.dk> writes:

> Iøvrigt ville jeg også være nervøs for at komme 50 grader varme
> ting ind på køleskabets hylder, der hos mig er af glas.

En jeg kender, har fået ødelagt hylden over grønsagsskufferne ved at
putte en alt for varm rest derind.

Hvis jeg husker rigtigt fra fysiktimerne, er varmeudstrålingen
propertional med temperaturen i 4. potens, hvad der synes at antyde at
det godt kan betale sig lige at vente lidt på at maden er kølet noget
af fordi det går ret stærkt til at begynde med.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-06 18:58

Dennis Nielsen skrev:

> [...]

> opbevares. altså mens det stadig er varmt..

> Hun (svigermor) mener, at det først skal stå i køkkenet til afkøling FØR det

Begge har ret.

Hvis økonomi er vigtig, skal maden køle af før den kommer i
køleskabet.

Hvis hygiejnen er vigtig, skal den straks i køleskabet.

--
Bertel