/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Stort skib under Storebæltbroen
Fra : Ivar Madsen


Dato : 15-04-06 14:36

Ifl. DR TTV s. 117, så vil Verdens største krydstogtskib "forsøge" at sejle
under broen i aften kl. 20.00. Skibets højde fra vandoverfladen er ifl. DR
63,7 metter, og for højt til at sejle under, derfor vil det forgå ved
lavvande, og med fuld fart, fordi de da synker længer ned i vandet.

Men ifl. http://www.storebaelt.dk/kollage/broen/broenfakta har broen en
frihøjde på 65 metter, altså en metter og 3 Centimeter *MERE* end skibets
højde.

Nogen der har mere nøjagtige højdeangivelser, eller kan forklare hvorfor der
er uoverensstemmelse mellem de to oplysninger?

Jeg mener at kunne huske *) at at frihøjden reduceres med op til 8 metter,
hvis trafikken stopper i begge retninger på samme tid, og broen fyldes op
med køretøjer.
Nogen der ved om broen så vil være lukket for trafik mens skibet forsøger at
komme under?
Hvad kan der forventes at ske med dels bro, dels skib (og dem der er på det)
hvis det ikke kommer under? Jeg ved ikke hvor kraftigt skibet er i den
højde, så måske der bare er noget raderværk/skorsten der vil lide
overlast,,,


*) Bemærk formuleringen, jeg kan huske forkert,,,


--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------

 
 
Ivar Madsen (15-04-2006)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 15-04-06 14:38

Ivar Madsen wrote:

> Skibets højde fra vandoverfladen er ifl. DR
> 63,7 metter, og for højt til at sejle under, derfor vil det forgå ved
> lavvande, og med fuld fart, fordi de da synker længer ned i vandet.
>
> Men ifl. http://www.storebaelt.dk/kollage/broen/broenfakta har broen en
> frihøjde på 65 metter, altså en metter og 3 Centimeter MERE end skibets
> højde.
>

Den kvikke læser, vil se at sætte nissen har fjernet et 0, det er
naturligvis 1 metter og 30 cm der skulle have stået,,,

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------

Uffe Kousgaard (15-04-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 15-04-06 15:05

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> wrote in message
news:3665516.7hnySsYN2J@milli.dk...
> Ifl. DR TTV s. 117, så vil Verdens største krydstogtskib "forsøge" at
sejle

Mon ikke ordet "forsøge" er en journalistisk frihed for at gøre historien
mere dramatisk? Hvis man ikke mente, at der med 100% sikkerhed er plads
under broen, ville forsøget næppe blive gjort.

hilsen
Uffe


> Hvad kan der forventes at ske med dels bro, dels skib (og dem der er på
det)
> hvis det ikke kommer under? Jeg ved ikke hvor kraftigt skibet er i den
> højde, så måske der bare er noget raderværk/skorsten der vil lide
> overlast,,,

Nok nærmere antenner m.m. som nemt knækker.



N. Foldager (15-04-2006)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 15-04-06 17:08

Ivar Madsen:

> Jeg mener at kunne huske *) at at frihøjden reduceres med op til 8 metter,
> hvis trafikken stopper i begge retninger på samme tid, og broen fyldes op
> med køretøjer.

Hvorfor kun, hvis trafikken stopper?

Mvh

Niels Foldager

P.S. 8 meter lyder voldsomt.

Søren (15-04-2006)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 15-04-06 17:21

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:6g6242t3m6u4n5p2ho12g5veupsogu6f73@4ax.com...
> Ivar Madsen:
>
>> Jeg mener at kunne huske *) at at frihøjden reduceres med op til 8
>> metter,
>> hvis trafikken stopper i begge retninger på samme tid, og broen fyldes op
>> med køretøjer.
>
> Hvorfor kun, hvis trafikken stopper?
>
> Mvh
>
> Niels Foldager
>
> P.S. 8 meter lyder voldsomt.

Han mener nok "stopper før broen, og broen tømmes for biler".

Søren



Ivar Madsen (15-04-2006)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 15-04-06 17:49

N. Foldager wrote:

>> Jeg mener at kunne huske *) at at frihøjden reduceres med op til 8
>> metter, hvis trafikken stopper i begge retninger på samme tid, og broen
>> fyldes op med køretøjer.
> Hvorfor kun, hvis trafikken stopper?

Hvis trafikken køre, så er der betydeligt længer mellem køretøjerne, end der
er hvis de holder stille = betydelig støre vægt på broen.

> P.S. 8 meter lyder voldsomt.

Uanset om jeg husker ret med de 8 metter, eller det er mindere, så er det
thivertifald så meget så jeg tænkte "det er godt nok meget"

Det var dengang de byggede på storebælt broen, jeg kørte (turistbus) nogle
gæster der skulle kikke på broen, og mens vi holdt på grænsen til broen
fortalte storebælts manden gæsterne om broen, bl.a. dette.
Desvære havde det blæst kraftigt dagen forinden, så vi måtte ikke køre ud på
broen pga. "autoværnet" var blæst i bæltet, og der derfor ikke længer var
makering for hvor tæt på kanten vi måtte køre


--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------

Herluf Holdt, 3140 (15-04-2006)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 15-04-06 17:38

Ivar Madsen skrev:

> Ifl. DR TTV s. 117, så vil Verdens største krydstogtskib "forsøge"
> at sejle under broen i aften kl. 20.00. [...]

Der må da være regler for den slags? Jeg mener at man byggede
Øresundsforbindelsen med kombineret tunnel og bro af hensyn til
fx "akavede konstruktioner" fra finske værfter.

Altså gennem Øresund med sådanne størrelser!

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere


Kim Ludvigsen (15-04-2006)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 15-04-06 18:22

Den 15-04-06 18.37 skrev Herluf Holdt, 3140 følgende:

> Der må da være regler for den slags? Jeg mener at man byggede
> Øresundsforbindelsen med kombineret tunnel og bro af hensyn til
> fx "akavede konstruktioner" fra finske værfter.

Det er vel netop for at finde den maksimale skibshøjde, man laver
forsøget. Man sejler højere og højere skibe under broen, indtil et skib
ramler ind i den og smadrer den. Så bygger man broen op igen, og nu
kender man maksimumhøjden for skibe.

(med tak til Steen og Stoffers far for hans forklaring om vægtgrænser på
broer)

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil musik med det
gratis program iTunes.
http://kimludvigsen.dk

Ivar Madsen (15-04-2006)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 15-04-06 19:12

Kim Ludvigsen wrote:

> (med tak til Steen og Stoffers far for hans forklaring om vægtgrænser på
> broer)

Og hvor ser du den henne?


--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------

Kim Ludvigsen (15-04-2006)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 15-04-06 19:35

Den 15-04-06 20.12 skrev Ivar Madsen følgende:
> Kim Ludvigsen wrote:
>
>> (med tak til Steen og Stoffers far for hans forklaring om vægtgrænser på
>> broer)
>
> Og hvor ser du den henne?

Jeg kan ikke lige huske, hvilket album den er med i, men du kan finde
den på engelsk her:
http://www.geocities.com/CollegePark/6174/jokes/calvin-hobbes-science.htm

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Really Slick Screeensavers: Flotte pauseskærme - med lydeffekter.
http://kimludvigsen.dk

Uffe Ravn (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 17-04-06 12:51

Kim Ludvigsen wrote:

> (med tak til Steen og Stoffers far for hans forklaring om vægtgrænser
> på broer)

For dem uden kendskab til statik, rækker den forklaring da også godt nok

Mvh. Uffe Ravn



jenspolsen@hotmail.c~ (17-04-2006)
Kommentar
Fra : jenspolsen@hotmail.c~


Dato : 17-04-06 23:03


Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Ivar Madsen skrev:
>
> > Ifl. DR TTV s. 117, så vil Verdens største krydstogtskib "forsøge"
> > at sejle under broen i aften kl. 20.00. [...]
>
> Der må da være regler for den slags? Jeg mener at man byggede
> Øresundsforbindelsen med kombineret tunnel og bro af hensyn til
> fx "akavede konstruktioner" fra finske værfter.

Det tror jeg ikke at du skal regne med. Prøv at kigge på et søkort.

J.O.


Herluf Holdt, 3140 (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 17-04-06 23:22

jenspolsen@hotmail.com skrev:
> Herluf Holdt, 3140 wrote:

>> Der må da være regler for den slags? Jeg mener at man byggede
>> Øresundsforbindelsen med kombineret tunnel og bro af hensyn til
>> fx "akavede konstruktioner" fra finske værfter.

> Det tror jeg ikke at du skal regne med. Prøv at kigge på et søkort.

Nå ja, der er vel maksimalt 8 meters dybgang i Drogden-renden,
og hvor meget er der så over selve tunnellen?

--
Herluf




jenspolsen@hotmail.c~ (17-04-2006)
Kommentar
Fra : jenspolsen@hotmail.c~


Dato : 17-04-06 23:06


Ivar Madsen wrote:
> Men ifl. http://www.storebaelt.dk/kollage/broen/broenfakta har broen en
> frihøjde på 65 metter, altså en metter og 3 Centimeter *MERE* end skibets
> højde.

Nej, broen har en gennemsejlingshøjde på 65 m. 65 m er altså den
maksimale højde for skibe, man mener det er sikkert at sejle under
broen.

Frihøjden af østbroen er 72 m midt under spændet.

J.O.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408524
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste