Pneumatik opgave
Fra : Mike

Dato : 13-04-06 10:08

Hej NG

Jeg har en opgave der ser ud som følger:

*************************************
Til en maskine skal bruges en cylinder som skal løfte en vægt på 200 kg!
Cylinderen har et arbejdstryk luft-tryk fra kompressoren på 15 bar og
slaglængden er 60 cm. Hvert løft varer 8 min. Der bruges ikke luft når
cylinderen skal retur.

Jeg skal beregne hvor stor cylinderdiameteren skal være for at kunne løfte
vægten! Dernæst skal jeg beregne rumfanget i cylinderen.

Kompressoren leverer et arbejdstryk på 15 bar og en beholder på 18 liter.
Kompressoren slukkes med fyldt beholder.

Hvor mange gange kan maskinen nå sin cyklus m pause igennem inden beholderen
er tom.
**************************************

Hvilke formler skal jeg benytte for at løse denne opgave?

Er der evt. en god hjemmeside med formler til Pneumatik?

På forhånd tak

MVH
Mike

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 13-04-06 22:16

Mike wrote:

> Kompressoren leverer et arbejdstryk på 15 bar og en beholder på 18
> liter. Kompressoren slukkes med fyldt beholder.
>
> Hvor mange gange kan maskinen nå sin cyklus m pause igennem inden
> beholderen er tom.

Hov, der er fejl i opgaven. Det der står her, kan ikke lade sig gøre. Så få
din skolelærer til at skrive opgaven om.

mvh
Henning