fatamorgana
Fra : T

Dato : 07-04-06 13:20

Hej Så et TV program i går på DR vist nok VQ.
Og de nævnte så et fatamorgana i ørkenen at det var forskel på varm
og kold luft som skaber fænomenet hvor lyset vist bevæger sig
hurtigere i det ene luftlag end det andet. Kan det være rigtig, for
lyset er jo hurtigt?

Jeg ser ofte fatamorgana ud over havet, men her er det da varm
fugtig luft som stiger op, og giver forstyrrende "billede" ?
Og tiltider kan man også se havet på den anden side af et skib i
horisonten, men er det ikke som vanddråber/damp fordrejer/spejler
billedet lidt som en regnbue?

MVH

Torben

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 07-04-06 14:16

T <ttt@tele2adsl.dkkkkk> writes:

> [...]
> og kold luft som skaber fænomenet hvor lyset vist bevæger sig
> hurtigere i det ene luftlag end det andet. Kan det være rigtig, for

Ja, det er rigtigt. Enhver refraktion (afbøjning af lys ved passage
af en overgang mellem to forskellige materialer) skyldes forskel i
lysets hastighed mellem de to materialer. Se f.eks.
http://en.wikipedia.org/wiki/Refraction eller
http://www.ps.missouri.edu/rickspage/refract/refraction.html

> [...]
> Og tiltider kan man også se havet på den anden side af et skib i
> horisonten, men er det ikke som vanddråber/damp fordrejer/spejler

Nej, en regnbue opstår ganske rigtigt ved refraktion i vanddråber, men
det er ikke en ensartet refraktion, så man får ikke et samlet
"billede". Det, der giver farverne, er at forskellige frekvenser af
lys afbøjes forskelligt af refraktionen. Se f.eks.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow

Torben

Fra : T

Dato : 07-04-06 14:30

On 07 Apr 2006 15:15:31 +0200, torbenm@app-5.diku.dk (Torben Ægidius
Mogensen) wrote:

> [...]
>"billede". Det, der giver farverne, er at forskellige frekvenser af
>lys afbøjes forskelligt af refraktionen. Se f.eks.

Er klar over at lys afbøjes når det rammer eller går igennem
materialer. Troede bare at lyset var relativt upåvirkelig i luft. og
så at få grader forskel er nok til at afbøje lyset?
Troede der skulle være fast materiale til som vanddamp, eller
elektrostråling som fx i TV billedrør.

Hvor hurtigt/langsomt bliver lyset så når fatamorgana fænomenet
opstår?

Hvis der skal så lidt til, hvordan kan man så fastsætte planeter og
stjerne i rummet, for hvis lyset så let bliver påvirket, så man lyset
da tage noget af en slingre kurs igennem rummet?

Tak for svaret Torben
Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-06 16:29

T skrev:

> Hvis der skal så lidt til, hvordan kan man så fastsætte planeter og
> stjerne i rummet, for hvis lyset så let bliver påvirket, så man lyset
> da tage noget af en slingre kurs igennem rummet?

Det gør det også. Men ligesom man kan lære at ramme en fisk i
vandet selv om lyset 'knækker' så fisken ser ud til at stå et
andet sted end den gør, så kan videnskabsfolk altså også beregne
præcis hvordan lyset går forkert og derved finde den egentlige
placering af himmellegemerne.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-04-06 14:22

T fortalte:

> [...]
> og kold luft som skaber fænomenet hvor lyset vist bevæger sig
> hurtigere i det ene luftlag end det andet. Kan det være rigtig, for

Ja, brydningsindex måles på den måde (forholdet mellem hastighederne i de
to medier).
http://en.wikipedia.org/wiki/Snell%27s_law

Mvh
Martin
--
Det går den vej hønsene skraber

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-04-06 16:04

Martin Larsen skrev:

> Ja, brydningsindex måles på den måde (forholdet mellem
> hastighederne i de to medier).
> http://en.wikipedia.org/wiki/Snell%27s_law

Ifølge vort nationalleksikon, SDE, er der tre slags "optisk
bedrag", frembragt af forskellige *luftspejlinger*. Den
oprindelige, som hedder "fatamorgana" (gerne over hav),
*nedre* luftspejlinger, (kold luft over varm luft ved ophedet
overflade) og *øvre* luftspejlinger, (varm luft over kold luft).

Hertil vil jeg føje en fjerde slags, som mest foregår inde i
hovedet på tørstige ørkenvandrerer; nemlig den, hvor man
ser noget som ikke er der. Det er gerne smukke oaser, eller
direkte billeder af barer, hvor der skiltes med koldt fadøl ad
libitum.

Den type luftspejling, man ofte ser over solopvarmet
ørkensand eller over en asfaltvej, er en *nedre* luftspejling.

--
'rluf :·)

Fra : John Larsson

Dato : 07-04-06 14:18

> [...]
>Og tiltider kan man også se havet på den anden side af et skib i
>horisonten, men er det ikke som vanddråber/damp fordrejer/spejler

Fugtigheden, altså en absolutte, har ikke nogen væsentlig betydning, men
det har temperaturen. Luften lige over sandet (og over vandet sent om
aftenen eller meget tidligt om morgenen!) er varmere end luftlaget lige
over. Den varmere luft er tyndere og derved opstår der en prismevirkning.

John

Fra : John Larsson

Dato : 07-04-06 19:40

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:
> [...]
>andet sted end den gør, så kan videnskabsfolk altså også beregne
>præcis hvordan lyset går forkert og derved finde den egentlige

Nope Bertel! Det ville kræve at man kendte den præcise fordeling af
stoffet i universet. Dét gør man som bekendt ikke! Der findes optiske
specialtilfælde, via hvilke man kan udlede noget om tætheden meget lokalt
i universet; helheden på det præcise plan, kender man ikke. Svjh var
Einstein selv meget skeptisk om solformørkelsen i december 1919 kunne
afsløre om lysets afbøjning skyldtes gravitationen fra solen eller
prismavirkningen i solens atmosfære. Solens atmosfære ændrer sig som
bekendt nærmest sekund for sekund, så målingen 1919 var absolut ikke nok!

John