Fedtsyrer
Fra : Henry Vest

Dato : 03-04-06 14:16

Findes der en præcis definition på hvad en fedtsyre er? Er det et synonym
for carboxylsyre, eller er det en undergruppe af carboxylsyrerne - fx
monocarboxylsyrer?

--
Henry Vest

Fra : Bo Warming

Dato : 03-04-06 14:22

"Henry Vest" <henry_vestFJERN@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> synonym
> for carboxylsyre, eller er det en undergruppe af carboxylsyrerne -

Smørsyre er den mindste og over C24H49 før COOH er sjældent
Dertil kommer umættede incl flerumættede som ønsketænkere kalder sunde
selvom alle får rigelig af alt

Myre, eddike og propansyre vil man sjældent opleves som særlig fede,
og er der OH-grupper udover syregruppens så er det ikke fedtsyre - de
skal være ret vandskyende, med eller uden forestring

Og danne gode sæber når gjort til salte

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-04-06 15:21

Scripsit Henry Vest <henry_vestFJERN@get2net.dk>

> Findes der en præcis definition på hvad en fedtsyre er? Er det et synonym
> for carboxylsyre, eller er det en undergruppe af carboxylsyrerne - fx
> monocarboxylsyrer?

Jeg kender ikke nogen officiel definition, men normalt mener jeg en
fedstyre har formen

R-COOH

hvor R er en (lang) enstrenget kulstofkæde CH3-(CH2)^n-, evt med
dobbeltbindinger mellem nogen af C'erne.

I nogen sammenhænge kan R også være en forgrenet kæde.

--
Henning Makholm "Occam was a medieval old fart. The simplest
explanation that fits the facts is always, God did it."

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 03-04-06 20:37

Henry Vest wrote:
> Findes der en præcis definition på hvad en fedtsyre er? Er det et synonym
> for carboxylsyre, eller er det en undergruppe af carboxylsyrerne - fx
> monocarboxylsyrer?

Hej Henry

Kig på:

http://da.wikipedia.org/wiki/Fedtsyre