Headset og kræft
Fra : JS

Dato : 04-05-06 11:12

Har der været nogle undersøgelser fremme der har set på risikoen for kræft
ved brug af bluetooth-headset?

Fra : LarsJ

Dato : 04-05-06 12:37

JS skrev:
> Har der været nogle undersøgelser fremme der har set på risikoen for kræft
> ved brug af bluetooth-headset?

Kender ikke til nogen undersøgelser specifikt om BT, men da det er
radiobølger fra mobiltelefonen, der mistænkes for at give, disponere
eller fremme risiko for kræft, så vil det samme også gælde BT-headset.

Der er dog endnu ingen undersøgelser, der med 100 pct. sikkerhed har
kunnet fastslå, at mobiltelefoni i sig selv giver eller fremmer kræft,
og da BT sender med langt mindre styrke, er en eventuel risiko
formentlig tilsvarende mindre.

Til gengæld har du jo så din mobiltelefon i lommen (f.eks. i forlommen
på bukserne) så må man jo vurdere, hvad der er værst - risikoen for at
påvirker hjerne eller påvirke jern

Lars

Fra : Fischer

Dato : 04-05-06 15:44

> og da BT sender med langt mindre styrke, er en eventuel risiko formentlig
> tilsvarende mindre.

Jeg vil lige tilføje: Langt, langt, langt mindre styrke.

> Til gengæld har du jo så din mobiltelefon i lommen (f.eks. i forlommen på
> bukserne) så må man jo vurdere, hvad der er værst - risikoen for at
> påvirker hjerne eller påvirke jern

Jeg har heldigvis fået de børn jeg skal have.

*Fischer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-05-06 20:20

> Jeg vil lige tilføje: Langt, langt, langt mindre styrke.

Hvilke frekvenser opererer Bluetooth i grunden på ? - det spiller jo også
en ganske væsentlig rolle.

Andreas M. Hansen

Fra : LarsJ

Dato : 04-05-06 21:10

Andreas M. Hansen skrev:

> Hvilke frekvenser opererer Bluetooth i grunden på ?

BT sender på 2,40-2,48 Ghz

- det spiller jo
> også en ganske væsentlig rolle.
> --

Hvorfor?

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-05-06 21:39

> BT sender på 2,40-2,48 Ghz
>
> - det spiller jo
>>
> Hvorfor?

De frekvenser er jo næsten de samme som en radar eller en mikrobølgeovn
anvender. Jeg mener at der er en klar sammenhæng imellem frekvensen og
strålernes evne til at trænge ind i levende væv og opvarme det.

Andreas M. Hansen

Fra : John

Dato : 05-05-06 12:48

Andreas M. Hansen skrev:

> De frekvenser er jo næsten de samme som en radar eller en mikrobølgeovn
> anvender. Jeg mener at der er en klar sammenhæng imellem frekvensen og
> strålernes evne til at trænge ind i levende væv og opvarme det.

Korrekt.

Mvh

John

Fra : Jesper

Dato : 06-05-06 22:44

On Thu, 04 May 2006 12:11:38 +0200, JS wrote:

> Har der været nogle undersøgelser fremme der har set på risikoen for kræft
> ved brug af bluetooth-headset?

I forhold til den feltstyrke du kan komme op på ved at holde selve
telefonen ind til øret - specielt hvis du er langt fra den næsmeste
mast - så er påvirkningen fra et Bluetooth headset stort set ingenting.

Så hvis man har betænkeligheder med hensyn til radiostråling i relation
til hjernen, så kan et Bluetooth headset absolut anbefales.