5140i prototype?
Fra : Søren

Dato : 12-04-06 22:04

Hejsa Gruppe.

Jeg har købt en Nokia 5140i for et par dage siden.

Når jeg tænder den, efter jeg har indtastet pinkode, står der med lille
skrift "Nokia prototype. Property of Nokia". Det syntes jeg er lidt
mærkeligt... er det noget jeg skal bekymre mig om eller skal jeg bare
glemme det?

--
Søren

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-04-06 22:14

Søren was thinking very hard :
> [...]
> skrift "Nokia prototype. Property of Nokia". Det syntes jeg er lidt
> mærkeligt... er det noget jeg skal bekymre mig om eller skal jeg bare

Er det er en "rigtig" forhandler du har købt fra ? :)

Kan være det er en fejl - jeg ville kontakte Nokia og spørge om det.

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Søren

Dato : 12-04-06 22:28

Henrik Stidsen wrote:
> Søren was thinking very hard :

> Er det er en "rigtig" forhandler du har købt fra ? :)

De havde da både udstillingsmontre, mange forskellige produkter til
salg, dankort terminal osv. så det virkede som et "rigtigt" sted - men
hvordan undersøger man det?
Spørger: "goddag, er dette en rigtig forhandler?" :)

> Kan være det er en fejl - jeg ville kontakte Nokia og spørge om det.

Jeg prøver at ringe til dem efter ferien - tak.

--
Søren

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-04-06 22:58

Søren formulated on onsdag :

> [...]
> hvordan undersøger man det?
> Spørger: "goddag, er dette en rigtig forhandler?" :)

Du kan jo prøve ;)

Det jeg mente var egentlig om den var købt i butik eller f.eks. over
internettet fra en privat. Hvis du har købt den i en butik er det
sandsynligvis ikke f.eks. en stjålet vare.

> Jeg prøver at ringe til dem efter ferien - tak.

Husk at skrive her hvad de siger til at du har fået en prototype!

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx

Fra : Søren

Dato : 19-04-06 15:55

Henrik Stidsen wrote:
> Søren formulated on onsdag :

> Husk at skrive her hvad de siger til at du har fået en prototype!

Jeg ringede til Nokia i går. De kunne ikke helt forstå hvordan der kunne
stå prototype i displayet når den tændte, for det var åbenbart ikke en
"rigtig" prototype. De anbefalede mig at gå tilbage til forhandleren, så
det gjorde jeg - de sagde det var en software fejl, og tilbød at
opdatere softwaren. Jeg takkede ja, og nu skriver telefonen ikke mere om
prototype.

Jeg syntes stadig det var lidt mærkeligt - softwaren burde vel heller
ikke være "prototype" når den sælges som en ny og klar telefon, men det
skal jeg måske ikke tænke mere over?

--
Søren

Fra : JMo.

Dato : 19-04-06 17:40

=?ISO-8859-15?Q?S=F8ren?= wrote:

> [...]
>
> Jeg syntes stadig det var lidt mærkeligt - softwaren burde vel heller
> ikke være "prototype" når den sælges som en ny og klar telefon, men det

Der foregår en del handel på kryds og tværs med mobiltelefoner. Dels fordi
man nogle gange kan få partier til en god pris - fx hvis et teleselskab har
købt lidt stort ind, eller hvis en given Nokia region har haft behov for at
hive deres salgstal lidt op. Og dels fordi mobiltelefoner tidligere har
været et yndet emne for moms-karuseller.

I disse tilfælde vil parallel-importøren ofte komme ud for at de sporg der
er i telefonen, ikke svarer til hvad der skal bruges på det marked hvor den
skal sælges. Det vil da være nødvendigt at indlæse anden software.

Da Nokia ikke er specielt begejstret for denne handel (og den i nogle
tilfælde ikke er tilladt), og de autoriserede Nokia servicecentre er lidt
dyre i forhold til gør-det-selv løsningen, vælger en del
forhandlere/parallel-importører selv at indlæse ny software. Det er ikke
specielt kompliceret når man har det rette værktøj.

Nokia er dog naturligvis ikke interesseret i at udlevere den nødvendige
software (firmware), hvorfor der forgår en livlig udveksling af denne
software via nettet.

Dem der har i første omgang har indlæst ny software på din telefon, har
sandsynligvis ved en fejl fået fat i en forkert version, og derfor indlæst
en "gammel" prototype-software, i stedet for en endelig version.

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 10:46

Søren wrote:
> [...]
> lille skrift "Nokia prototype. Property of Nokia". Det syntes jeg er
> lidt mærkeligt... er det noget jeg skal bekymre mig om eller skal jeg

Hvis du piller batteriet ud og kikker på det hvide klistermærke, der sidder
derunder. Hvad står der så?

Her vil der stå hvis hardwaren er en prototype.

Zulu

Zulu

Fra : Søren

Dato : 13-04-06 12:30

Zulu wrote:

> Hvis du piller batteriet ud og kikker på det hvide klistermærke, der sidder
> derunder. Hvad står der så?
>
> Her vil der stå hvis hardwaren er en prototype.

Det står der ikke umildbart noget som ville antyde at det er en
prototype - men den skriver det vel ikke for sjov når jeg tænder den?

--
Søren