Email hosting?
Fra : datavejledningen@gma~

Dato : 29-05-06 09:26

God dag.

Jeg overvejer en hostet email løsning, som den Google har i beta test
(Google for your domain)
https://www.google.com/hosted/

Er der nogen der kender til noget lignende som kan anbefales?

Peter

Fra : Niklas Petersen

Dato : 29-05-06 10:21

http://gullestrupnet.dk/page/227/227/0/mailhotel.htm

Fra : Peter

Dato : 29-05-06 13:17

Gullestrupnet kan jeg se har lige så lidt plads som de fleste andre
udbydere.
25MB pr mail konto er langt fra nok.

100MB er også i underkanten.

Peter!

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 29-05-06 13:26

> Gullestrupnet kan jeg se har lige så lidt plads som de fleste andre
> udbydere.
> 25MB pr mail konto er langt fra nok.
>
> 100MB er også i underkanten.

Hvor meget plads skal du bruge og hvad må det koste? Er
http://mxhotel.dk evt. en mulighed?

--
Michael

Fra : Peter

Dato : 29-05-06 15:04

Har overvejet dem, men det bliver hurtigt dyrt.

1 domæne med 100 bruger vil såfremt de skal have 100MB plads til hver
bruger få 767.230 point med deres udregningsmodel, hvilket ender med
en årlig regning på 7.672,30

Skal de have én GB (under halvdelen af hvad Gmail tilbyder) så koster
det mere end 73.000,- årligt.

Det kan godt være at jeg helt har misforstået deres point system, men
ellers så leder jeg videre.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-05-06 20:38

On 29 May 2006 07:04:27 -0700, "Peter" <datavejledningen@gmail.com>
wrote:

> 1 domæne med 100 bruger vil såfremt de skal have 100MB plads til hver
> bruger få 767.230 point med deres udregningsmodel, hvilket ender med
> en årlig regning på 7.672,30

Har du overvejet, hvad det ville koste dig at drive det selv? Det er
77 kr/år per bruger for mail. Jeg synes, det er ekstremt billigt.

> Skal de have én GB (under halvdelen af hvad Gmail tilbyder) så koster
> det mere end 73.000,- årligt.

100 mailbrugere har ikke 100 GB. Så er de i hvert fald meget, meget
atypiske.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 29-05-06 23:21

> 1 domæne med 100 bruger vil såfremt de skal have 100MB plads til hver
> bruger få 767.230 point med deres udregningsmodel, hvilket ender med
> en årlig regning på 7.672,30

Det lyder meget rigtigt

> Det kan godt være at jeg helt har misforstået deres point system, men
> ellers så leder jeg videre.

Var ikke klar over du skulle have så mange brugere ;)

Hvad med http://www.newista.com/resellerhosting.html evt., 10 GB plads
til 19,99$ om måneden, bare se bort fra den hedder reseller, det
fungerer fint i praksis...

Du kan naturligvis også overveje hvor mange af dine brugere der reelt
udnytter de 100 MB, måske det vil være nok med 4 GB plads, så slipper du
med 9,99$ pr. måned

--
Michael

Fra : Henning

Dato : 29-05-06 15:40

On 29 May 2006 01:26:29 -0700, datavejledningen@gmail.com wrote:

> [...]
>(Google for your domain)
>https://www.google.com/hosted/
>
>Er der nogen der kender til noget lignende som kan anbefales?

www.buydomains.dk - jeg har hostet mine konti/domæner her, der er
ingen begrænsning på mailboxen! (Jeg er aldrig stødt på et loft, har
sendt og modtaget mails på flere hundrede MB.) Koster ganske få kroner
om året.

Fra : Anders Christensen

Dato : 29-05-06 17:20

Henning skrev:

> [...]
> ingen begrænsning på mailboxen! (Jeg er aldrig stødt på et loft, har
> sendt og modtaget mails på flere hundrede MB.) Koster ganske få kroner

Til gengæld har jeg for nogen år siden haft store problemer med at
slippe væk fra dem.
På trods af at de havde godkendt min opsigelse pr mail (de havde
ihvertfald svaret at det var ok og den var modtaget) blev de ved med at
hæve penge på mit visakort, som jeg så kunne få banken til at føre
tilbage indtil jeg fik et nyt visakort og tingene stoppede.

Jeg sagde op efter at deres DNS havde været nede 2-3 dage i træk, flere
gange indenfor en kort periode.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-05-06 20:40

On Mon, 29 May 2006 18:20:04 +0200, Anders Christensen
<vladimirr@vladimirr.dk> wrote:

> Jeg sagde op efter at deres DNS havde været nede 2-3 dage i træk, flere
> gange indenfor en kort periode.

De tilbyder ikke, at man kan drive DNS'en selv? Så kan man jo lægge
det hos GratisDNS.

(Det er desværre ikke alle web/mail-hoteller, der gør det. B-One giver
fx ikke den mulighed).

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Peter

Dato : 30-05-06 12:41

Problemet er at der sendes store mængder af præsentationer mv, der
gerne fylder 10MB stykket.

Ofte sendes disse til hele afdelinger eller hele personalegruppen.

Da de fleste gerne skulle tilgå mailen fra flere maskiner tømmer de
ikke deres konti når de henter vha mail klienter, og de fleste ønsker
at bevare posten i flere år.

Hvis man sender 10 mails á 10MB til 100 brugere, så er der behov for
en del lagerplads ;)

Derfor er Googles løsning meget tillokkende.

En anden vigtig ting er at man kan oprette grupper (fx salg,
administration, IT, service mv) som så kan få mail vha en fælles
email adresse (fx salg@domain.tld). Dette kan man ikke hos de fleste
mail udbydere, der fx højst tillader viderestilling til 6 mail
adresser).

Hoste egen mail server.
Det gør vi også nu, og spørgsmålet er netop også om vi også skal
gøre dette fremover, eller om vi skal få en hostet løsning af mailen.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 31-05-06 11:37

> Hvis man sender 10 mails á 10MB til 100 brugere, så er der behov for
> en del lagerplads ;)
>
> Derfor er Googles løsning meget tillokkende.

Så må du jo ansøge om at blive beta-tester ;)

> [...]
> email adresse (fx salg@domain.tld). Dette kan man ikke hos de fleste
> mail udbydere, der fx højst tillader viderestilling til 6 mail

Hos f.eks. Newista jeg linkede til før bruger man et kontrolpanel der
hedder cPanel, umiddelbart er jeg endnu ikke stødt på en begrænsing i
antal forwarders der kan oprettes, men du kan da prøve at høre dem ad
hvis det bliver aktuelt.
Det er i øvrigt altid muligt at tilkøbe ekstra plads og trafik til
hostingpakkerne, jeg mener 1 GB plads koster ca. 10 kr./mnd og 1 GB
trafik ca. 2 kr./mnd. hvis jeg ikke husker helt galt

> Hoste egen mail server.
> Det gør vi også nu, og spørgsmålet er netop også om vi også skal
> gøre dette fremover, eller om vi skal få en hostet løsning af mailen.

Tjae, hvis den kører fint nok og der er en administrator der har
ordentligt styr på driften er det vel en oplagt løsning...

--
Michael

Fra : Mogens Jørgensen - w~

Dato : 31-05-06 17:53

Hej Peter

Jeg ville nok indrette mailpolitikken i virksomheden lidt anderledes
og efter modtagelsen af store mails bede brugerne lægge disse på et
fællesdrev, hvor de så kunne tilgå dem.

Derefter ville jeg begrænse deres mailplads til 100 Mbytes pr. konto,
for så var brugeren tvvunget til at rydde op og kun beholde
livsnødvendig mail.

Der er ingen begrundelse for at det ikke ligger på et fællesdrev og
samtidig slipper du for redundante data, hver gang en præsentation
videresendes i virksomheden.

Med ovenstående fremgangsmåde kan i nøjes med en kopi af den enkelte
præsentation.

Og det at oprette grupper, det er i realiteten bare en postkasse, hvor
dine brugere kender kodeord og password til den samme konto, så det
kan alle udbydere faktisk tilbyde.

Pt. kender jeg ikke til nogen der har begrænsning af videresendelse af
mail, men nu kan jeg jo kun snakke for min egen retning ??

Mogens Jørgensen - Webhotel : Fra 0 kroner i oprettelse. 7,-/md.
Easy Webhost - http://www.easywebhost.org/
Ærlig og UDEN gummiparagraffer. Trafik til priser du forstår.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-05-06 19:56

On Wed, 31 May 2006 18:53:23 +0200, Mogens Jørgensen -
www.easywebhost.org <admin@yyy-easywebdesign-xxx.org> wrote:

> Der er ingen begrundelse for at det ikke ligger på et fællesdrev og
> samtidig slipper du for redundante data, hver gang en præsentation
> videresendes i virksomheden.

Den typiske begrundelse er, at man har nem adgang til webmail (og
derfor også filerne) fra en hvilken som helst maskine udefra, mens
dette ikke er (har været) tilfældet med filadgang.

I dag kan det selvfølgelig tit løses mindst lige så godt med web-VPN
(a.k.a. SSL VPN, a.k.a. 'klientløs VPN').

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Henning Wangerin

Dato : 31-05-06 20:12

On Wed, 31 May 2006 20:55:45 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> Den typiske begrundelse er, at man har nem adgang til webmail (og derfor
> også filerne) fra en hvilken som helst maskine udefra, mens dette ikke er
> (har været) tilfældet med filadgang.

Og med filerne liggende til deling via en (https-)webserver er det heller
ikke noget problem.

Generlet set er mail sgu ikke særligt smart som et fildelingsmedie.

/Henning

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-06 20:10

Henning Wangerin skriver:

> Generlet set er mail sgu ikke særligt smart som et fildelingsmedie.

Alene de ~20% overhead giver jeg dig ret på...

EEn af mine kammerater arbejder ved et halvstort firma der laver køling
- her har de mulighed for at lave FTP access fra alle mulige steder i
verden (og lade andre sende til dem også).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : Henning Wangerin

Dato : 31-05-06 20:36

On Wed, 31 May 2006 21:10:28 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Henning Wangerin skriver:

> Alene de ~20% overhead giver jeg dig ret på...

For slet ikke at tale om filerne som ligger og fylder x gange

- og endnu værre:

Hvilken af de 20 forskellige filer er det nu der er den aktuelle version?

En bekendt skulle ryde op i de mekaniske tegninger i et firma, og nogle af
emnerne var der 5-8 forskellige tegner til, og ingen viste i realiteten
hvilken der var den rigtige.

Så er der virkeligt et problem.

> EEn af mine kammerater arbejder ved et halvstort firma der laver køling
> - her har de mulighed for at lave FTP access fra alle mulige steder i
> verden (og lade andre sende til dem også).

Den optimale løsning. Der er bare ikke ale der (mener at de) kan finde ud
af at bruge et ftp-program!

/Henning

Fra : Christian Joergensen

Dato : 04-06-06 12:09

Henning Wangerin <news_via_pan+041124@hpc.dk> writes:

> For slet ikke at tale om filerne som ligger og fylder x gange

Det mener jeg faktisk Exchange (og maaske ogsaa andre?) kan raade bod paa.
Saaledes at filen kun gemmes en gang.

Ingen arme - ingen smaakager

--
Christian Joergensen | ... der arbejder for ComX Networks A/S
http://www.razor.dk | - men udtaler sig for sig selv

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 31-05-06 20:04

wrote in message news:d2ir7255di4irmom13u15hlf8gq06vik1q@4ax.com...
> [...]
>
> Der er ingen begrundelse for at det ikke ligger på et fællesdrev og
> samtidig slipper du for redundante data, hver gang en præsentation

Nej ikke meget virksomheds mail du har drevet Mogens...

Kør noget seriøst Exchange og du har ikke et problem med de krav du har -
host det selv vil være for dyrt for dig at hoste det ude i byen når du har
100 brugere.. Plus du får de mange muligheder som google eller pop ikke kan
tilbyde dig.. mobile løsninger mv..

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 31-05-06 20:55

> Der er ingen begrundelse for at det ikke ligger på et fællesdrev

Pointen var vel netop de ville slippe for selv at have en server kørende

--
Michael

Fra : Niels Henriksen

Dato : 07-06-06 10:30

"Peter" <datavejledningen@gmail.com> wrote in message
> [...]
>at bevare posten i flere år.
>
>Hvis man sender 10 mails á 10MB til 100 brugere, så er der behov for

Muligheden ligger så også i at I kan benytte www.rapidshare.de

Der kan I uploade jeres filer og så sende linket på mail til modtagerene. De
kan downloade dem når de har tid/lyst/lejlighed. Linket vil altid være der.

Hvis man så er betalende medlem, så kan man have et lille program der kan
sørge for at downloade filen. Fordelen her er at du kun skal lægge én fil
op.

Alternativt kan du selv lave det, da jeg mener at filer som I sender blot
bør downloades fra nettet og ikke sendes på mail.

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk