I Guds eget land er alt muligt
Fra : Joakim

Dato : 16-04-06 13:15

En lille solstrålehistorie fra multikulti'ens hjemstavn, USA.

Matisyahu ligner ikke umiddelbart en af de håndtegnskastende rappere, som vi
normalt forbinder hip-hop musik med, når han står på scenen iført en
israelsk klædedragt og en bredskygget filthat.

Men han lyder sådan. Og det er godt nok til amerikanerne, der er tossede med
den nye stjerne. Der tales ligefrem om 'Matisyahu-bølgen'.

Topper hitlisterne
Matisyahu kombinerer den jødiske tro med reggae og hip-hop musik. Og det har
været en stor succes. Han seneste album 'Youth' har på bare en uge solgt
over 119.000 eksemplarer og bragt ham direkte ind på fjerdepladsen på den
amerikanske hitliste Billboard Chart.

Derudover ligger Matisyahu på førstepladsen på iTunes og Billboards top
internet albums.

'Youth' er den unge rappers tredje album. Hans andet album 'Live' solgte
over en halv million eksemplarer i USA.

Religiøs åbenbaring
Matisyahu hedder i virkeligheden Mattew Miller, men han fik allerede
tilnavnet, da han begyndte at gå i skole i New York.

Matisyahu fik sin religiøse åbenbaring i Rocky Mountains i Colorado, hvor
efter han aflagde Israel et besøg. Hans sang 'Jerusalem' er ifølge avisen
Winston-Salem Journal i North Carolina et godt eksempel på, hvordan han
inkorporerer tro i sin musik.

I omkvædet rapper han:

Jerusalem, hvis jeg glemmer dig, så lad min højre hånd glemme, hvad den skal
gøre. )

Fans finder trøst
Om sin egen succes er rapperen mere beskeden:

»Det føles godt. Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal sige. Det, der virkelig
betyder noget for mig er, når jeg modtager et kort fra en person, der
skriver, at jeg har forandret hans liv og hjulpet ham igennem svære tider«,
siger Matisyahu til The Sunday Gleaner.

***

Her er artiklen og et billede af manden.

Fra : HrSvendsen

Dato : 16-04-06 14:29

Joakim skrev:

> En lille solstrålehistorie fra multikulti'ens hjemstavn, USA.

*,,,*

> I omkvædet rapper han:
>
> Jerusalem, hvis jeg glemmer dig, så lad min højre hånd glemme, hvad den skal
> gøre. )

Øh, hvad er det sjove?

> Fans finder trøst

?? De finder trøst ... og?

> [...]
> siger Matisyahu til The Sunday Gleaner.
>
> ***
>
> Her er artiklen og et billede af manden.

Jow - smilesmile ... hvad er egentligt din pointe?

Fra : Joakim

Dato : 16-04-06 15:55

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jow - smilesmile ... hvad er egentligt din pointe?

Pointe? Tjae, hensigten var vel blot, at illustrere en historie, som gerne
skulle få en til at trække på smilebåndet i disse tilspidsede multikulti
tider.

Fra : HrSvendsen

Dato : 16-04-06 16:18

Joakim skrev:

> [...]
> skulle få en til at trække på smilebåndet i disse tilspidsede multikulti

Fedt nok. Hvad er så det morsomme ved:

?

Fra : Joakim

Dato : 16-04-06 17:49

> Fedt nok. Hvad er så det morsomme ved:

> ?

Som omkvæd i et reggae/-hip-hop nummer? Du kan slet ikke se det komiske i at
den slags musik anno 2006 får en hasidisk renæssance? Fair nok, bare du ikke
bebrejder undertegnede for din manglende humoristiske sans. Der sætter jeg
altså grænsen. Det kan du godt forstå, ik'?

Fra : HrSvendsen

Dato : 16-04-06 18:06

Joakim skrev:

> [...]
> bebrejder undertegnede for din manglende humoristiske sans. Der sætter jeg
> altså grænsen. Det kan du godt forstå, ik'?

Bestemt. Hvis der er noget, jeg er, så er det forstående.

Derfor undrer det mig også helt vildt, at jeg ikke forstår, hvad
der er sjovt ved, at man skal lade sin højre hånd glemme, hvad
den skal gøre, hvis man glemmer Jerusalem.

Og du kan jo nok forstå, at jeg gerne vil forstå pointen, når jeg
ellers normalt er så forstående?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-04-06 19:22

HrSvendsen skrev:

> [...]
> den skal gøre, hvis man glemmer Jerusalem.
>
> Og du kan jo nok forstå, at jeg gerne vil forstå pointen, når jeg

Det skyldes nok at det er lidt indforstået "Bibelkyndig" humor!
Hvis du ka' huske Boney M's populære gamle disko-slager "By the rivers
of Babylon" , så vil du måske kunne genkende et par vers i Salme 137 fra
Salmernes Bog i Det Gamle Testamente, hvor det hedder sig om Jerusalem
babylonske eksil:

"Ved Babylons floder
sad vi og græd,
når vi tænkte på Zion;
i poplerne derovre
hængte vi vore citere.
For vore fangevogtere
krævede, at vi skulle synge,
vore plageånder krævede glædessang:
»Syng for os
af Zions sange!«
Hvordan skulle vi kunne synge
Herrens sange
på fremmed jord?

Hvis jeg glemmer dig, Jerusalem,
så gid min højre hånd må lammes;
gid min tunge må klæbe til ganen,
hvis ikke jeg husker på dig,
hvis ikke jeg sætter Jerusalem
over min højeste glæde..."

Hjalp dèt lidt på forståelsen?

Anders Peter Johnsen

Fra : HrSvendsen

Dato : 16-04-06 19:29

Anders Peter Johnsen skrev:

> [...]
> of Babylon" , så vil du måske kunne genkende et par vers i Salme 137 fra
> Salmernes Bog i Det Gamle Testamente, hvor det hedder sig om Jerusalem

Mange tak for forklaringen. Jeg kan forstå, der er tale om jødisk
humor.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-04-06 15:10

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> [...]
> israelsk klædedragt og en bredskygget filthat.

> Her er artiklen og et billede af manden.

Det er da ikke israelsk klædedragt som man eksempelvis ser i filmen
Exodus [shorts og kortærmet skjorte]. Næh, det er gamle ashkenaziers
ghettodragt anno 1880.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-04-06 16:01

Joakim skrev:
> [...]
> normalt forbinder hip-hop musik med, når han står på scenen iført en
> israelsk klædedragt og en bredskygget filthat.

Sjovt, jeg har lige skrevet et længere indlæg i dk.livssyn.kristendom
(det hedder "Jødisk reggae???") om ham, da jeg har lidt svært ved at
komme mig over det frodige tværkulturelle sammenstød mellem
pseudo-jødisk rastafarikultur i reggaen og denne angiveligt ret
ortodokse jøde, som netop bruger denne musikgenre til at formidle sit
overvejende religiøse budskab!

Anders Peter Johnsen

Fra : Joakim

Dato : 16-04-06 17:49

meddelelse news:44425c43$0$46975$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> rastafarikultur i reggaen og denne angiveligt ret ortodokse jøde, som
> netop bruger denne musikgenre til at formidle sit overvejende religiøse

Ja, det er en skæg tværkulturel kombination, som her lægges for dagen. Har
lige læst dit indlæg i dk.livssyn.kristendom. Jeg må indrømme omtalen har
vakt min nysgerrighed, så nu mangler jeg kun at få købt cd'en.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-04-06 19:08

Joakim skrev:
> [...]
> lige læst dit indlæg i dk.livssyn.kristendom. Jeg må indrømme omtalen har
> vakt min nysgerrighed, så nu mangler jeg kun at få købt cd'en.

Okay! Jeg vil blot anbefale at du evt. først hører musikvideoerne på
hans hjemmeside, for det er godt nok ikke helt så Bob Marley-agtigt, som
jeg måske kom for skade at give indtryk af, men egentlig nok mere - som
du selv er inde på - ovre i en mere hip-hop-agtig udgave af reggaen...

Anders Peter Johnsen

Fra : Joakim

Dato : 16-04-06 21:42

meddelelse news:444287f7$0$47062$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> måske kom for skade at give indtryk af, men egentlig nok mere - som du
> selv er inde på - ovre i en mere hip-hop-agtig udgave af reggaen...

Fint, tak for oplysningen.