Manglende respekt for andre
Fra : Knud Larsen

Dato : 10-04-06 08:54

Så er der et nyt område, hvor man ser moderne menneskers manglende respekt
for andre, og for samfundets ressourcer.

Er det forældre, eller er det skolen, der opdrager de unge til kun at
interessere sig for sig selv?Hvordan mon det vil gå, når disse unge skal til
at yde til andre mennesker over skattebilletten, vil de stemme en halvering
af skatten igennem om 25 år, eller vil de nøjes med at snyde så meget de
kan? Snyd på alle områder breder sig jo også som en steppebrand.

"Studerende bliver væk fra eksamen

Af ANDERS B. RASMUSSEN og JANE CALLESEN

Problemets omfang overrasker fagfolk. Videnskabsministeren vil have
undersøgt sagen. De små universiteter klarer sig bedst. Der er store
forskelle fra fakultet til fakultet.

Det sker næsten 15.000 gange om året, at en studerende vælger at blive væk
fra en mundtlig eller skriftlig eksamen på de danske universiteter.
Det viser nye tal, som Morgenavisen Jyllands-Posten har indsamlet fra
eksamenskontorerne på Syddansk, Aarhus og Københavns universiteter. Der
findes ikke nogen samlet opgørelse over omfanget af udeblivelser.

»Hvis tallene er så høje, som oplysningerne indikerer, er det et problem, vi
meget gerne vil drøfte med universiteterne,« siger videnskabsminister Helge
Sander (V). Det vil sandsynligvis ske efter påske.

På langt de fleste fakulteter skal de studerende selv tilmelde sig eksamen
og sørge for at afmelde sig, hvis de alligevel ikke vil gå op. Bliver
studerende væk uden at afmelde sig, har det mærkbare økonomiske konsekvenser
for universiteterne. Det er særligt et problem ved de mundtlige eksamener.

»Jeg vurderer, at udeblivelser fra eksamen hvert år koster universiteterne
to-tre mio. kr. Det er spild af penge, som kunne være blevet brugt bedre et
andet sted,« siger Per Andersen, studiechef ved Syddansk Universitet.

Rektorkollegiets formand, Jens Oddershede, er overrasket over omfanget af
udeblivelser.

»Manglen på respekt for andres tid er en meget nonchalant holdning, som jeg
har svært ved at forstå. Det koster de studerende et eksamensforsøg at blive
væk, men denne sanktion har åbenbart ingen effekt. Vi uddanner voksne
mennesker, som må kunne finde ud af at afmelde sig en eksamen,« siger han."

Fra : TheLandOfTax

Dato : 10-04-06 09:52

Knud Larsen skrev:

> Så er der et nyt område, hvor man ser moderne menneskers manglende respekt
> for andre, og for samfundets ressourcer.

Som tilbage vendende dansker til Danmark er det en af de værste
oplevelser jeg har haft. Mangel på respekt i det daglige. Det plager
virkeligt danskerne.

Følgende er uundgåeligt i det danske samfund hvis man færdes der
dagligt:

I trafikken høre vi tit om en "her kommer jeg attitude" og det må
så sandelig siges at være rigtigt. At være fodgængere eller cyklist
er blevet et mareridt. Medtrafikant ligeså.

I supermarkedet. Hvis der er en lang kø ved kassen og en ny kasse
åbner, så maser folk dertil uden hensyn til dem der står først i
den eksisterende kø.

På gågaden. Hvis der opstår lidt trængsel, og en person hurtigt
skal forbi, ja så er det bare fremad. Mase sig på uden den mindste
undskyldning er vejen frem. Og skulle nogle finde ud af at bruge munden
først, så er det sjældent den mest høflige måde man udtaler sig.

Og det er ikke kun enkelte generationer der er tale om. Det er alle fra
børn til pensionister.

Følgende har jeg oplevet flere gange:

I supermarkedet. Kunder næsten slås for en bestemt vare (ofte tilbud)
Jeg så engang en mand beklage sig over en dame havde taget de to
sidste "et eller andet". Og ikke nok med det, han stjal sgu varen
fra damen da han så sit snit til det.

I toget eller busen. Hvis der er helt fyldt op, og en gangbesværet
kommer ind. Er der én der er venlig og rejse sig? Ud af 50-60
mennesker - ikke altid.

Her er vi (danskere) meget forskellige fra mange af de lande jeg har
stiftet bekendtskab med. Det giver også noget til eftertanke når
danskere kommer hjem fra udlandet og beskriver hvor søde og venlige
mennesker de har mødt. Det er en skam at det ikke rigtigt smitter af
på hjemmekulturen.

Fra : Egon Stich

Dato : 10-04-06 10:40

"TheLandOfTax" <thelandoftax@yahoo.com> skrev i en meddelelse

>Som tilbage vendende dansker til Danmark er det en af de værste
>oplevelser jeg har haft. Mangel på respekt i det daglige. Det plager
>virkeligt danskerne.

Det kan man, når man blot er gammel nok, kun give dig ret i.
Personligt tror jeg, forandringen er sket i og med at praktisk taget alle
børn starter livet i vuggestuen efterfulgt a´f børnehaven.

Her bliver de stuvet ind på ringe plads, og lærer hurtigt, hvorledes man får
"ret" til den røde brandbil.
Pædagogerne har næppe chance for at opdrage.
De er for få i forhold til børnene.

Når børnene er hjemme, drejer det sig fra forældrenes side om knap tilmålt
"kvalitetstid", hvor konflikter undgås.

Ikke noget at sige til, at mennesker bliver som de gør.

Dette er blot een af de "velsignelser" vi har raget til os ved at sende
kvinderne på arbejde, i stedet for at lade dem udføre deres instinktmæssige
yngelpleje.

MVH
Egon

Fra : Allan Riise

Dato : 10-04-06 12:13

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dette er blot een af de "velsignelser" vi har raget til os ved at sende
> kvinderne på arbejde, i stedet for at lade dem udføre deres

Jeg er så heldig at mine børn går på en "gammeldags" børnehave, med
stueinddeling, organiseret frokost hvor man sidder på sin stol og ikke på
bordet eller løbende skrigende rundt, faktisk er løb forbudt indenfor.
Børnene bliver irettesat hvis de udviser egoistisk adfærd og man får på
skift lov til at lege med det for tiden "bedste" legetøj.

Man involverer forældrene meget, bl.a. når der skal laves fysiske
forbedringer i børnehaven, da man så kan få goder ind som budgettet ellers
ikke ville holde til, og der er en daglig kommunikation leder/personale og
forældre imellem.

For 1 år siden gik vores børn i en anden børnehave med "åbne" stuer, frihed
til at spise sin frokost hvordan man ville, havde man t.eks. lyst til at
spise sin kiks/snack før sin leverpostej siddende på bordet eller løbende
rundt var det ok. Samtidigt var det den stærkeste/hurtigste ret til at tage
hvad man ville af pladser/legetøj uden at personalet tog højde for børnenes
individuelle færdigheder og behov.

Vi er meget glade for skiftet og det samme i vores børn, for sjovt nok så
giver faste rammer de lykkeligste børn.

Dette skrevet for at fortælle at der *stadig* findes gode børnehaver i
Danmark, der er desværre bare lidt langt imellem dem!

--
Allan Riise

Fra : Egon Stich

Dato : 11-04-06 11:33

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dette skrevet for at fortælle at der *stadig* findes gode børnehaver i
> Danmark, der er desværre bare lidt langt imellem dem!

Forskellene fra kommune til kommune, kan sikkert være stor.

Ang. rammer, er vi ganske enige.
Men den slags er, har jeg indtryk af, ikke "moderne" hos ret mange i vore
dage.

MVH
Egon

Fra : Knud Larsen

Dato : 10-04-06 15:49

Knud Larsen skrev:

> [...]

så sandelig siges at være rigtigt. At være fodgængere eller cyklist
er blevet et mareridt. Medtrafikant ligeså.

Der ER mange slemme, men også mange der giver plads, hvis man i bil skal
tværs over gennem trafiken, - i gamle dage var det endnu værre.

I supermarkedet. Hvis der er en lang kø ved kassen og en ny kasse
åbner, så maser folk dertil uden hensyn til dem der står først i
den eksisterende kø.

Det er rigtigt, men der findes ikke en accepteret anden måde at gøre det
på, - og dem der står først kan jo være lige glade, det er dem der står midt
i som burde være først i næste kø. Jeg synes nu ikke det er et større
problem i dagligdagen, bare en kuriositet.

[...]

Det er rigtigt.

[...]

Går aldrig efter tilbud, så det ved jeg ikke noget om.

I toget eller busen. Hvis der er helt fyldt op, og en gangbesværet
kommer ind. Er der én der er venlig og rejse sig? Ud af 50-60
mennesker - ikke altid.

Hm, jeg synes folk er nogenlunde i busserne, og jeg tilbyder naturligvis
altid min plads til en der ser ud til at have mere brug for den end mig.

[...]

ER folk virkelig så søde i "udlandet"? der er lande hvor man står i kø foran
et busstoppested, og når bussen kommer så moser man sig bare foran, - Japan?

Vi kan rose os af at "vi" var/er utrolig venlige og tolerante over for folk
med anden baggrund og religion, - før der var hundredetusinder af "gæster"
blev indvandrere jo behandlet med utrolig imødekommenhed og hjælpsomhed. Og
det bliver de stadigvæk på steder hvor man *kender* en bestemt familie. Jeg
ved ikke om du kender fx muslimske lande hvor folk arbejder for og skriver
under på at en "vantro familie" bør kunne blive i nærsamfundet?

Vi forlanger mere af os selv, og det er også rimeligt. Men ofte er det jo
sådan at disse mere venlige folk i udlandet kun er venlige over for andre
med samme religion og indstilling?

I et land som USA kan man lettere komme i kontakt med folk og få hele deres
livshistorie, og det er en fornøjelse at opleve, men de har også en helt
anden tradition mht at flytte rundt i landet mange gange, så man MÅ *komme
til sagen* før der er gået tre år som i Danmark.

Men hvor mener du folk er superflinke og sociale, også over for mennesker
uden for deres socioøkonomiske klasse?

Fra : sdsf

Dato : 10-04-06 16:27

TheLandOfTax skrev:

> Som tilbage vendende dansker til Danmark er det en af de værste
> oplevelser jeg har haft. Mangel på respekt i det daglige. Det plager
> virkeligt danskerne.
Hjemvendt fra hvilket land?

Fra : TheLandOfTax

Dato : 10-04-06 11:53

Du er nok inde på noget af det rigtige. Jeg mener at have erfaret at
børn generelt udviser en form for selvfiskhed mens de er små. Hvis de
ikke bliver opdraget til andet, så bliver det aldrig anderledes. Men
andre lande har så sandelig også sendt kvinderne på arbejdsmarkedet.
Så det er ikke hele grunden.

I øvrigt mener jeg ikke det er noget der er ændret mens jeg har
været væk fra Danmark. Det er blot når man har prøvet noget der er
"bedre" så ligger man i særdeleshed mærke til det dårlige når
man kommer hjem igen.

Fra : TheLandOfTax

Dato : 10-04-06 12:02

Det er lidt det samme som jeg skrev om i et andet indlæg, mht. at sige
godmorgen til mennesker man møder men ikke kender. Vi har altså en
meget indadvendt kultur. Vi isolere os for hinanden og glemmer at vi
alle sammen er mennesker. Mennesker har brug for at føle sig glade og
blive hjulpet. Og når man hjælper andre så føler man sig også selv
bedre tilpas. Ja sådan har jeg det i det mindste.

Fra : Egon Stich

Dato : 11-04-06 11:31

[...]

Kommer så igen an på, hvor man bor.
Den med at hilse, genkender jeg fra min tid i københavn.

Hvor jeg bor nu, på landet, bliver man nærmest ugleset, om man ikke hilser,
når man mødes.

Så mon ikke det er et storbyfænomen, du taler om?

MVH
Egon

Fra : TheLandOfTax

Dato : 10-04-06 12:33

Jeg må sige at sådan en disciplin er der også i vores børnehave.
Slik er ikke tolereret. Spise VED bordet, og SIDDE på stolen er
ligeledes et krav. Og så bruges der meget tid på at underholde og
lege i grupper, hvor man deles om tingene. Jeg har kun ros til vores
børnehave. Sådan er det givetvis ikke alle steder, desværre.